Formula E

Formule E: Controversiële overwinning Sam Bird, sterke vierde plaats Robin Frijns na incidentrijke race Hongkong

190310 FE race Bird
Sam Bird kwam als eerste over de finishlijn

Op een opdrogende baan kwam Sam Bird als eerste over de eindstreep na afloop van opnieuw een turbulente Formule E-race in Hongkong, voor Edoardo Mortara en Lucas Di Grassi. Of Bird zijn overwinning echter mag behouden, is de vraag, want de wedstrijdleiding onderzoekt een voorval in de slotfase van de race, waarbij Bird de achterkant van de auto van André Lotterer raakte, die vervolgens met een lekke rechter achterband uitviel. Lotterer had sinds de achtste ronde de race aangevoerd, maar verloor een mogelijke eerste Formule E-overwinning in het zicht van de finish. Robin Frijns eindigde na opnieuw een sterk gereden wedstrijd op de vierde plaats.

Tekst: René de Boer (vanuit Hongkong, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Kräling Bildagentur, PR

190310 FE Race Start
Startfase met Rowland voor Vandoorne

Rowland pakt de leiding van pole-sitter Vandoorne, die matig wegkomt. De twee Dragon-auto's van Nasr en López botsen met elkaar en in de tweede bocht komen Bird en Lotterer met elkaar in de clinch in de strijd om de derde plaats. In de tweede ronde neemt de zeer sterk gestarte Sam Bird op spectaculaire wijze de tweede plaats van Vandoorne over. Verderop in het veld rijdt Nasr, die al schade had na de aanrijding in de eerste ronde, onderstuurd de begrenzing in. Wehrlein kan geen kant meer op en raakt de achterkant van de auto van Nasr, terwijl Wehrleins teamgenoot D'Ambrosio de baan voor zich geblokkeerd vindt en ook moet stoppen. Voor de beide Mahindra-rijders is de race over, net als voor Nasr. In het bijzonder voor D'Ambrosio is het zuur, want tot nu toe scoorde hij in iedere race punten en kwam als leider in de tussenstand naar Hongkong.

Wedstrijdleider Scott Elkin stuurt de safety-car de baan op. De volgorde luidt: Rowland voor Bird, Vandoorne, Lotterer, Paffett, Mortara, Di Grassi, Buemi, Frijns en Abt. Blijkbaar duurt het langer dan gedacht om de gestrande auto's te verwijderen, waarop voor de tweede race in successie de rode vlag wordt gezwaaid. Op de klok staan nog 37 minuten en elf seconden. Na ruim tien minuten wordt de wedstrijd weer hervat, uiteraard achter de safety-car, die voor één ronde (geteld als de vijfde raceronde) het veld aanvoert, waarna de race weer wordt vrijgegeven.

190310 FE Race Safetycar
Het veld achter de safety-car

Met uitzondering van Daniel Abt en Robin Frijns gebruikt iedereen de 'activation mode' voor de herstart. Lotterer pakt daarmee de derde plaats van Vandoorne bij het aanremmen van de eerste bocht. Een ronde verder rolt Rowland opeens uit bij het uitkomen van de eerste bocht waarmee Bird de leiding overneemt. In de achtste ronde gaat Bird wijd in bocht twee, waarop hij de leiding aan Lotterer verliest. Voor het stilvallen van Rowland is het vermoeden dat de Brit per abuis de 'Full Course Yellow'-modus van zijn auto heeft geactiveerd, want na te zijn teruggevallen naar de tiende plaats rijdt Rowland weer volledig normale rondetijden.

Vanaf de twaalfde ronde rijdt Bird zienderogen het gat naar leider Lotterer dicht, terwijl Rowland in de 14e ronde met wat contact Daniel Abt passeert en zo de tiende plaats overneemt. In de 19e ronde maakt Lotterer een fout, waarop Bird langszij komt, maar Lotterer houdt het pedaal naar beneden en behoudt vooralsnog de leiding. Wel heeft de Duitser meer energie verbruikt dan Bird, wat nog wel eens een belangrijke rol zou kunnen spelen.

Robin Frijns is intussen opgeklommen naar de zesde plaats door het passeren van Gary Paffett dankzij de 'attack mode'. In de 21e ronde valt Vandoorne stil vanwege problemen met de aandrijfas, terwijl Buemi zijn Nissan-Edams met schade in de pits parkeert. Dat is nog een plek winst voor Robin Frijns, die daarmee vijfde is. In de 23e ronde komt de safety-car opnieuw de baan op vanwege de stilstaande auto van Vandoorne bij het uitkomen van bocht zes. Lotterer leidt voor Bird, Mortara, Di Grassi, Frijns, Abt, Massa, Paffett, Evans en Turvey.

Aan het eind van de 26e ronde wordt de race weer vrijgegeven, met nog elf minuten, 35 seconden en een ronde te gaan. Lotterer loopt een beetje weg, maar Frijns raakt de muur bij het aanremmen van de tweede bocht, maar weet wel de vijfde plaats vast te houden. In ronde 29 is de race over voor Oliver Rowland, die crasht in bocht 7. Daarom komt in ronde 32 met vijf minuten en een ronde te gaan opnieuw de safety-car in actie. Bruno Correia rijdt ongelooflijk langzaam in de safety-car, duidelijk met de intentie om de baanposten voldoende tijd te geven om de gestrande auto van Rowland te verwijderen en zo de race nog onder normale omstandigheden te laten eindigden.

190310 FE Race Podium
Podium met Mortara, Bird en Di Grassi, maar de uitslag is nog voorlopig

Aan het einde van ronde 33 wordt de race hervat. Lotterer blijft op kop voor Bird en Motara. In de volgende ronde raakt Bird licht de achterkant van de auto van Lotterer, die enkele bochten later stilvalt met een lekke rechter achterband. Aan het eind van de 36e ronde komt Bird als eerste over de eindstreep, voor Mortara, Di Grassi, Frijns, Abt, Massa, Evans, Paffett, Turvey en Félix da Costa. De wedstrijdleiding onderzoekt echter nog het incident tussen Bird en Lotterer, zodat de uitslag voorlopig is.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet