Formula Renault 2.0

Formule Renault: Martins en Piastri zetten de toon tijdens test op Magny-Cours

martins

De teams van R-Ace GP en MP Motorsport hebben hun rivaliteit van vorig seizoen voortgezet tijdens de eerste test van de vernieuwde Eurocup Formule Renault op Magny-Cours. Namens MP was Victor Martins snel uit de startblokken op de eerste dag, maar Oscar Piastri nam daarna het heft in handen voor R-Ace.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Renault Sport

17 auto's namen deel aan de eerste test met de nieuwe auto's volgens F3 Regional-recept: aanzienlijk minder dan vorig jaar. Het effect van het besluit om de F3 Regional Europe-tender te gunnen aan kartorganisator WSK en de Italiaanse bond doet zich ongetwijfeld gelden: met twee kampioenschappen op hetzelfde niveau wordt de spoeling onvermijdelijk dunner.

fr-lineup

R-Ace GP en MP Motorsport bleven samen met Arden en JD trouw aan Renault, waarbij de eerste twee hun strijd van vorig jaar voortzetten, elk met de beste rookies van 2018 in hun gelederen. Victor Martins en Lorenzo Colombo nemen het voor MP op tegen Oscar Piastri en Alexander Smolyar bij R-Ace, met Caio Collet (ook R-Ace) en zuiderbuur Ugo de Wilde (bij JD) als snelste debutanten.

piastri

Ongeveer in die richting pakten de eerste testresultaten dan ook uit, waarbij een regenachtige tweede dag wel leidde tot een vertekend beeld in de daguitslag. Bij de nieuwe teams M2 (nu ook buiten Nieuw-Zeeland aan de slag), Bhaitech en Drivex vielen met name M2-coureurs Kush Maini en Esteban Muth op.

Eurocup Formule Renault, Magny-Cours, 1e collectieve test, 5-7 maart 2019

1e dag
1. Victor Martins - MP Motorsport - 1'36"196
2. Alexander Smolyar - R Ace - 1'37"105
3. Ugo De Wilde - JD Motorsport - 1'37"125
4. Lorenzo Colombo - MP Motorsport - 1'37"188
5. Caio Collet - R Ace - 1'37"313
6. Frank Bird - Arden - 1'37"485
7. Sebastian Fernandez - Arden - 1'37"539
8. Amaury Cordeel - MP Motorsport - 1'37"697
9. Kush Maini - M2 Competition - 1'37"962
10. Federico Malvestiti - Bhaitech - 1'38"625
11. Patrik Pasma - Arden - 1'39"275
12. Oscar Piastri - R Ace - 1'39"339
13. Joao Vieira - JD Motorsport - 1'39"340
14. Patrick Schott - Drivex - 1'39"436
15. Petr Ptacek - Bhaitech - 1'40"604
16. Esteban Muth - M2 Competition - 1'41"011
17. Cameron Das - M2 Competition - 1'47"841

2e dag
1. Oscar Piastri - R Ace - 1'42"003
2. Sebastian Fernandez - Arden - 1'42"214
3. Cameron Das - M2 Competition - 1'42"258
4. Alexander Smolyar - R Ace - 1'42"573
5. Caio Collet - R Ace - 1'42"688
6. Esteban Muth - M2 Competition - 1'43"901
7. Federico Malvestiti - Bhaitech - 1'44"511
8. Ugo De Wilde - JD Motorsport - 1'44"929
9. Frank Bird - Arden - 1'45"782
10. Petr Ptacek - Bhaitech - 1'46"249
11. Patrick Schott - Drivex - 1'46"610
12. Patrik Pasma - Arden - 1'47"208
13. Kush Maini - M2 Competition - 1'53"877
14. Amaury Cordeel - MP Motorsport - 1'56"047
15. Lorenzo Colombo - MP Motorsport - 1'56"600
16. Victor Martins - MP Motorsport - 1'56"846
17. Joao Vieira - JD Motorsport - 1'57"190

3e dag
1. Oscar Piastri - R Ace - 1'36"525
2. Victor Martins - MP Motorsport - 1'36"616
3. Lorenzo Colombo - MP Motorsport - 1'36"828
4. Ugo De Wilde - JD Motorsport - 1'37"004
5. Kush Maini - M2 Competition - 1'37"239
6. Patrik Pasma - Arden - 1'37"276
7. Caio Collet - R Ace - 1'37"349
8. Alexandre Smolyar - R Ace - 1'37"420
9. Esteban Muth - M2 Competition - 1'37"484
10. Petr Ptacek - Bhaitech - 1'37"506
11. Joao Vieira - JD Motorsport - 1'37"840
12. Das Cameron - M2 Competition - 1'37"869
13. Patrick Schott - Drivex - 1'37"961
14. Federico Malvestiti - Bhaitech - 1'38"131
15. Frank Bird - Arden - 1'40"521
16. Sebastian Fernandez - Arden - 1'49"524
17. Amaury Cordeel - MP Motorsport - 1'54"108

Reacties

    • 1
    • 0
     
    ace1 07 maart 2019 23:20

    @Mattijs Diepraam is de nieuwe Formule Renault net als de W series en F3 Asia een Tatuus chassis?

    • 0
    • 0
     
    sven2199 08 maart 2019 08:10

    Zijn dit alle auto's of verwacht Renault Sport nog meer deelnemers als het seizoen nadert?

    • 1
    • 0
     
    Dirk 08 maart 2019 08:15

    @ace1 ja klopt, en dit keer geen 1,7 Alfa Romeo motor maar een 1,8 Renault motor. Wat mij betreft is dit de enige serieuze klasse tussen FIA F4 en FIA F3

    • 0
    • 0
     
    ace1 08 maart 2019 08:54

    @Mattijs Diepraam ik mis een team als Josef Kaufmann Racing in de nieuwe Formule Renault heb jij daar een verklaring voor?

    • 1
    • 0
     
    ace1 08 maart 2019 09:02

    @Dirk Wat mij betreft is de Formula European Masters enige serieuze klasse tussen FIA F4 en FIA F3 en de FIA licentiepunten zijn hoger.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 maart 2019 11:03

    Kaufmann heeft zich teruggetrokken uit de FR (dat maakte het team in december bekend), overwoog een overstap naar de European Masters waar tot op heden nog maar een handvol rijders is bevestigd.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 maart 2019 11:09

    http://www.formulascout.com/josef-kaufmann-racing-withdraws-from-formula-renault-eurocup/47009

    • 2
    • 0
     
    Willem J. Staat 09 maart 2019 17:38

    Voor wie het nog niet begrepen heeft, de FIA heeft de eenzitter racerij in Europa met haar idiote beslissingen vermoord. Dit doet pijn. Eind vorig jaar heel veel mensen gesproken. Ze opteren liever voor de GT3's en de GT4's die nu uitpuilen van jong talent omdat dit een betere toekomst optie voor hun carrière is. Neem Duits GT4 al voorbeeld, een groot aantal talenten heeft daarvoor gekozen. Met dank aan dhr. Jean Todt......

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet