Formule 2

Formule 2: De Vries bevestigt favorietenrol tijdens test Barcelona

 X4I2557

Als we iets wijzer zijn geworden van de tweede collectieve Formule 2-test, die de afgelopen drie dagen plaatsvond op het circuit van Barcelona, dan is het dat Nyck de Vries zijn favorietenrol nogmaals heeft bevestigd. De Nederlander stond in drie van de zes sessies bovenaan. In andere sessies waarin teams nog met van alles experimenteren of voor long runs gingen, kwamen namen bovenaan te staan die minder voor de hand lagen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Op de eerste dag van de test ging De Vries (ART) verder waar hij op Jérez was gebleven: snel 'out of the box', met debuterend teamgenoot Nikita Mazepin nu ook vaker in de buurt. Routinier Luca Ghiotto (Virtuosi) zat er opnieuw voortdurend goed bij, hetzelfde gold voor derdejaars Sergio Sette Camâra (DAMS) en Louis Delétraz (Carlin). Het zal geen verbazing wekken als deze ervaren krachten zich ook in het openingsweekend vooraan melden.

 31I3804

Onder de debutanten eiste Mazepin nu ook een deel van de aandacht op, die op Jérez nog helemaal voor Mick Schumacher (Prema) was. De Chinese nieuwkomer Guanyu Zhou (Virtuosi) liet ook meer van zich horen, net als Juan Manuel Correa (Sauber Junior), die op de laatste dag de snelste was.

 X4I2278

Ralph Boschung keerde terug bij Trident, maar is nog niet bevestigd, terwijl Roberto Merhi bij Campos de honneurs waarnam. De twee MP-auto's werden gedeeld door Jordan King, Richard Verschoor (één dag) en Mahaveer Raghunathan. Ook bij het team uit Westmaas moeten nog knopen worden doorgehakt.

F2, Barcelona, 2e collectieve test, 5-7 maart 2019

1e sessie
1. Nyck de Vries - ART - 1'28"821 - 18 ronden
2. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'28"869 - 16
3. Louis Delétraz - Carlin - 1'28"875 - 31
4. Jack Aitken - Campos - 1'28"928 - 21
5. Nikita Mazepin - ART - 1'29"107 - 17
6. Nicholas Latifi - DAMS - 1'29"343 - 30
7. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'29"413 - 32
8. Giuliano Alesi - Trident - 1'29"492 - 23
9. Sergio Sette Camara - DAMS - 1'29"555 - 20
10. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 1'29"589 - 13
11. Ralph Boschung - Trident - 1'29"708 - 26
12. Anthoine Hubert - Arden - 1'29"709 - 18
13. Jordan King - MP Motorsport - 1'29"743 - 23
14. Roberto Merhi - Campos - 1'29"752 - 35
15. Callum Ilott - Sauber Junior - 1'29"796 - 15
16. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'30"000 - 16
17. Tatiana Calderon - Arden - 1'30"773 - 22
18. Mahaveer Raghunathan - MP Motorsport - 1'34"373 - 26
19. Mick Schumacher - Prema - 30
20. Sean Gelael - Prema - 32

2e sessie
1. Nyck de Vries - ART - 1'28"655 - 37 ronden
2. Sergio Sette Camara - DAMS - 1'28"772 - 31
3. Nikita Mazepin - ART - 1'28"829 - 43
4. Mick Schumacher - Prema - 1'28"886 - 29
5. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'28"993 - 33
6. Guan Yu Zhou - UNI Virtuosi - 1'29"070 - 27
7. Sean Gelael - Prema - 1'29"180 - 28
8. Ralph Boschung - Trident - 1'29"249 - 32
9. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'29"391 - 27
10. Jack Aitken - Campos - 1'29"459 - 63
11. Callum Ilott - Sauber Junior - 1'29"776 - 29
12. Anthoine Hubert - Arden - 1'29"848 - 37
13. Jordan King - MP Motorsport - 1'29"952 - 19
14. Giuliano Alesi - Trident - 1'30"169 - 34
15. Tatiana Calderon - Arden - 1'31"185 - 31
16. Mahaveer Raghunathan - MP Motorsport - 1'31"639 - 27
17. Louis Delétraz - Carlin - 1'34"850 - 43
18. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'35"235 - 34
19. Nicholas Latifi - DAMS - 1'35"290 - 36
20. Roberto Merhi - MP Motorsport - 1'35"664 - 23

3e sessie
1. Sergio Sette Camara - DAMS - 1'27"392 - 34 ronden
2. Nyck de Vries - ART - 1'27"507 - 41
3. Guan Yu Zhou - UNI Virtuosi - 1'27"562 - 43
4. Louis Deletraz - Carlin - 1'27"620 - 30
5. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'27"922 - 34
6. Mick Schumacher - Prema - 1'28"024 - 32
7. Nicholas Latifi - DAMS - 1'28"139 - 31
8. Callum Ilott - Suaber Junior - 1'28"151 - 31
9. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'28"163 - 29
10. Sean Gelael - Prema - 1'28"243 - 23
11. Jack Aitken - Campos - 1'28"270 - 20
12. Jordan King - MP Motorsport - 1'28"299 - 23
13. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'28"493 - 35
14. Nikita Mazepin - ART - 1'28"529 - 41
15. Ralph Boschung - Trident - 1'28"652 - 29
16. Roberto Merhi - Campos - 1'28"743 - 22
17. Anthoine Hubert - Arden - 1'28"913 - 30
18. Giuliano Alesi - Trident - 1'28"988 - 49
19. Tatiana Calderon - Arden - 1'29"682 - 32
20. Mahaveer Raghunathan - MP Motorsport - 1'29"828 - 25

4e sessie
1. Ralph Boschung - Trident - 1'28"789 - 27 ronden
2. Roberto Merhi - Campos - 1'29"183 - 31
3. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'29"476 - 37
4. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'29"555 - 45
5. Louis Delétraz - Carlin - 1'29"841 - 41
6. Callum Ilott - Sauber Junior - 1'30"759 - 44
7. Mahaveer Raghunathan - MP Motorsport - 1'31"232 - 39
8. Anthoine Hubert - Arden - 1'31"448 - 41
9. Jack Aitken - Campos - 1'32"068 - 55
10. Sean Gelael - Prema - 1'32"608 - 64
11. Jordan King - MP Motorsport - 1'32"947 - 31
12. Nikita Mazepin - ART - 1'33"158 - 54
13. Guan Yu Zhou - UNI Virtuosi - 1'34"454 - 47
14. Nicholas Latifi - DAMS - 1'34"575 - 55
15. Giuliano Alesi - Trident - 1'34"644 - 35
16. Nyck de Vries - ART - 1'34"656 - 53
17. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'34"869 - 32
18. Sergio Sette Camara - DAMS - 1'36"354 - 52
19. Mick Schumacher - Prema - 1'35"624 - 13
20. Tatiana Calderon - Arden - 1'36"525 - 29

5e sessie
1. Nyck de Vries - ART - 1'27"024 - 24 ronden
2. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'27"263 - 29
3. Louis Delétraz - Carlin - 1'27"421 - 23
4. Guan Yu Zhou - UNI Virtuosi - 1'27"585 - 30
5. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'27"731 - 30
6. Nikita Mazepin - ART - 1'27"731 - 38
7. Jack Aitken - Campos - 1'27"817 - 23
8. Sergio Sette Camara - DAMS - 1'27"821 - 29
9. Sean Gelael - Prema - 1'27"959 - 38
10. Ralph Boschung - Trident - 1'27"960 - 43
11. Mick Schumacher - Prema - 1'28"022 - 51
12. Callum Ilott - Sauber Junior - 1'28"022 - 49
13. Roberto Merhi - Campos - 1'28"209 - 27
14. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'28"424 - 26
15. Nicholas Latifi - DAMS - 1'28"463 - 30
16. Giuliano Alesi - Trident - 1'28"782 - 52
17. Anthoine Hubert - Arden - 1'28"856 - 31
18. Richard Verschoor - MP Motorsport - 1'28"892 - 36
19. Mahaveer Raghunathan - MP Motorsport - 1'29"955 - 26
20. Tatiana Calderon - Arden - 1'30"503 - 19

6e sessie
1. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'30"095 - 49 ronden
2. Roberto Merhi - Campos - 1'30"441 - 43
3. Tatiana Calderon - Arden - 1'30"508 - 57
4. Ralph Boschung - Trident - 1'32"768 - 49
5. Richard Verchoor - MP Motorsport - 1'33"039 - 44
6. Sérgio Sette Câmara - DAMS - 1'34"374 - 46
7. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'34"403 - 57
8. Sean Gelael - Prema - 1'34"433 - 54
9. Jack Aitken - Campos - 1'34"551 - 47
10. Nicholas Latifi - DAMS - 1'34"687 - 64
11. Nyck de Vries - ART - 1'34"712 - 58
12. Louis Delétraz - Carlin - 1'34"784 - 52
13. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 1'34"817 - 44
14. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'35"048 - 56
15. Nikita Mazepin - ART - 1'35"050 - 58
16. Giuliano Alesi - Trident - 1'35"083 - 47
17. Anthoine Hubert - Arden - 1'35"238 - 59
18. Mahaveer Raghunathan - MP Motorsport - 1'35"554 - 33
19. Mick Schumacher - Prema - 1'35"879 - 63
20. Callum Ilott - Sauber Junior - 1'36"055 - 39

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Dirk 08 maart 2019 08:16

    Heel knap van De Vries, hij zit ook bij een top team. Er zijn geen smoesjes meer, de titel of naar huis! In ieder geval in 2020 richting F1 of naar een fatsoenlijk LMP1 of LMP2 team.

    • 0
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 08 maart 2019 12:43

    Richting een andere baan .

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 maart 2019 13:30

    Dit is een mooie gelegenheid om de naam Nikita Mazepin correct te leren uitspreken. Niet op z'n Hollands "mázepin" of op z'n Frans "mazepèî" maar op z'n Russisch "Mazjèppien"; vooral die nadruk op de voorlaatste lettergreep is belangrijk (en die j zit aan de meest gebruikelijk Russische e vast). Doe je best, ook met Kimi Räikönnen ("Kími Rèikunnen").

    • 5
    • 0
     
    René de Boer 08 maart 2019 14:16

    Onder de Duitse collega's bij het FIA EK F3 heette hij steevast 'Marzipan', inderdaad het Duitse woord voor marsepein.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet