V8 Supercars

V8 Supercars: Dominant Mustang debuut in Clipsal 500. Regerend kampioen McLaughlin overheerst in Adelaide

Regerend kampioen Scott McLaughlin bezorgde de Ford Mustang met twee overwinningen in de Superloop 500 in Adelaide een overtuigend debuut. In beide wedstrijden was de Mustang onverslaanbaar. In R2 behaalden de Mustangs met Cameron Waters op P2 zelfs een dubbeloverwinning. Shane van Gisbergen eindigde met de Red Bull Holden Commodore ZB tweemaal als derde in de Superloop 500.

Tekst Willem J. Staat
Foto's DJR Team Penske/Nissan/Tickford/PR

2019 Start Adelaide
Het Supercars seizoen is begonnen met de titanenstrijd tussen T8 en DJR Team Penske.


Dominant Mustang debuut in Clipsal 500. Regerend kampioen McLaughlin overheerst in Adelaide
Gedurende de beide wedstrijden van de Superloop 500 in Adelaide was de DJR Team Penske Mustang GT met Scott McLaughlin oppermachtig. McLaughlin nam in de eerste wedstrijd al snel de leiding van teamgenoot Fabian Coulthard over. Coulthard was bij de start iets te vroeg uit de startblokken geschoten en werd daarvoor bij zijn reguliere pitstop met een tijdstraf bestraft. Coulthard eindigde tenslotte als zesde. Zowel Coulthard als Whincup aarzelden bij de start waardoor McLaughlin al in de Senna Chicane op kop reed.

SVG moest in de vijfde ronde zijn teamgenoot Jamie Whincup voorbij laten nadat hij in Turn 14 "loose" was. SVG ging in de 18e ronde als eerste naar binnen, Whincup in de 20e en McLaughlin in de 22e. In de Top 3 waren er geen veranderingen. Tickford-coureur Chaz Mostert oefende kortstondig druk op SVG uit, maar viel achter Will Davison naar de vijfde plek terug.

2019 Scott McLaughlin Scott McLaughlin pakte in Adelaide de volle winst.

Coulthard kwam in de 45e ronde voor zijn laatste stop naar binnen. Een vermeend probleem voor olielekkage bleek ongegrond. Ook contact met de muur tien ronden voor het einde bleef voor Coulthard zonder gevolgen. Rick Kelly eindigde met de Nissan Altima als elfde. Tickford-coureur Cameron Waters werd vanwege een niet goed functionerend koelvest door de wedstrijdleiding naar binnen gehaald en mocht na een check-up door zijn team zijn weg vervolgen. Waters werd op veertien ronden achterstand als 22e geklasseerd.

De tweede wedstrijd kende vanwege een pitlane crash onder safetycar nogal een bizar verloop. Ook hier was McLaughlin oppermachtig, maar vanwege het pitlane incident tussen Rick Kelly(Nissan) en Chaz Mostert(Ford Mustang)bevond hij zich gedurende lange tijd in een groep circulerende auto's. Direct bij de start namen McLaughlin en SVG het voortouw maar laatstgenoemde moest bij de Senna Chicane van het gas. Daarachter hadden de Mustangs van Davison, Waters, Mostert en Coulthard ook weinig moeite met de concurrentie.


2019 Pitlane incident
Bizar incident tussen Chaz Mostert en Rick Kelly in de pitlane. Kelly zag een goed resultaat in rook opgaan.

Een safetycarinterventie in de 27e ronde voor de gestrande auto van Jack Lebrocq leidde tot chaos in de pitlane. Een "unsafe release" van Chaz Mostert's Mustang door de Tickford crew leidde tot de nodige chaos. Rick Kelly en Mostert konden elkaar niet meer ontwijken met de nodige filevorming als gevolg. Mostert kreeg een tijdstraf opgelegd en eindigde als 15. Wel vestigde Mostert na het pitlane incident met een tijd van 1.20.3792. nog een nieuw baanrecord in Adelaide. Voor Rick Kelly een enorme teleurstelling. "Als je ziet waar Tim Slade eindigde(4e) en wij bevonden ons zelfs ver voor hem" klonk het frustrerend uit de Nissan hoek waar men overigens een teleurstellend weekend beleefde.

In de 56e ronde kwam SVG op P1 voor zijn allerlaatste stop naar binnen. Achter de Mustangs van McLaughlin en Waters kwam hij terug de baan op. Met een voorsprong van ruim 2.3954 secs. op de Tickford Mustang van Waters stelde McLaughlin zijn tweede seizoenszege veilig. Overigens moest R2 vanwege herstelwerkzaamheden aan een bandenstapel in Turn 1 met zeven ronden ingekort worden.Voor Ford betekende het de eerste overwinning in Adelaide sinds 2012. Tevens betekende het na 47 jaar een comeback van het Mustang naamplaatje in de Australische toerwagenracerij.


2019 Chaz Mostert
Snelste ronde voor Chaz Mostert na het incident. 

Scott McLaughlin: "Ik heb de Pony naar de wei gebracht en wat Duitse machines neergemaaid. Nog gewonnen ook. Hulde aan iedereen. De auto was ongelofelijk. Eigenlijk kwamen we hier voor twee Top 5 resultaten maar zijn met 300 punten naar huis gegaan. Adelaide een prachtige plek. Een overwinning voor jullie Ford fans en de Mustang."

2019 Mark Winterbottom Adelaide
Na jaren met Ford is het even winnen. Oud kampioen Mark Winterbottom reed in R2 een indrukwekkende wedstrijd.

Indrukwekkend was tevens het allereerste Holden optreden van Mark Winterbottom in R2. Vanaf een laatste startplek wist hij als zesde te eindigen. Vanwege problemen met de stuurbekrachtiging kon hij niet aan de kwalificaties deelnemen en moest achteraan starten. Mark Winterbottom: "Wij wilden hier met een Top 10 klassering vertrekken. Zonder schade en gerepareerde auto's want daar kom je niet verder mee. Geen schade, als laatste gestart en meer dan 20 auto's ingehaald. Prachtig resultaat en team is erg verheugd. Voor mij is het nog een langzame transitie richting Holden maar ik geniet ervan."

2019 Cameron Waters
Mooi resultaat voor Cameron Waters. Eindelijk weer een podium.

Cameron Waters: " Ik bleef maar vragen hoe lang het nog zou duren, moest een aantal mentale strategieën proberen om er overheen te komen. Ik wist waar ik sterk was en Shane van Gisbergen zat mij op de hielen. Ik beschikte in ieder geval over de snelheid om hem achter mij te houden. In Turn 1-2 was ik snel evenals in Turn 8 en daar heb je genoeg passeermogelijkheden. Ik ging het hem sowieso niet gemakkelijk maken. Het was in ieder geval een mooie compensatie voor de eerste wedstrijd. Gisteren beschikten we over voldoende snelheid maar ik denk onvoldoende voor een podium."


2019 SVG  McL
The Unfair Advantage Toerwagen tegen een GT.........

Chaz Mostert: " Pech wat er met Rick Kelly gebeurde. Het was gewoon te krap en te druk. En toen ik werd teruggeduwd kon ik amper iets in de spiegels zien. Ik ging maar en helaas kwam Rick eraan. De auto was verder niet gebogen maar dit kostte ons wel een podiumklassering. En dat is natuurlijk frustrerend."

2019 Rick Kelly
Rick Kelly was zwaar teleurgesteld.

Race 1
1 17 Shell V-Power Racing Team Scott McLaughlin Ford Mustang GT 78 ronden
2 88 Red Bull Holden Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 78 ronden
3 97 Red Bull Holden Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 78 ronden
4 23 Milwaukee Racing Will Davison Ford Mustang GT 78 ronden
5 55 Supercheap Auto Racing Chaz Mostert Ford Mustang GT 78 ronden
6 12 Shell V-Power Racing Team Fabian Coulthard Ford Mustang GT 78 ronden
7 8 Team National Pharmacies Nick Percat Holden Commodore ZB 78 ronden
8 9 Penrite Racing David Reynolds Holden Commodore ZB 78 ronden
9 18 Irwin Racing Mark Winterbottom Holden Commodore ZB 78 ronden
10 22 Mobil 1 MEGA Racing James Courtney Holden Commodore ZB 78 ronden

Race 2
1 17 Shell V-Power Racing Team Scott McLaughlin Ford Mustang GT 71 ronden
2 6 Monster Energy Racing Team Cameron Waters Ford Mustang GT 71 ronden
3 97 Red Bull Holden Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 71 ronden
4 14 Freightliner Racing Tim Slade Holden Commodore ZB 71 ronden
5 8 Team National Pharmacies Nick Percat Holden Commodore ZB 71 ronden
6 18 Irwin Racing Mark Winterbottom Holden Commodore ZB 71 ronden
7 88 Red Bull Holden Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 71 ronden
8 23 Milwaukee Racing Will Davison Ford Mustang GT 71 ronden
9 9 Penrite Racing David Reynolds Holden Commodore ZB 71 ronden
10 35 Unit Racing Todd Hazelwood Holden Commodore ZB 71 ronden

2019 DJR Team Penske Adelaide
Mooie seizoenstart voor DJR Team Penske in Adelaide.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 maart 2019 07:20

    Duitse machines? De Commodore is toch een GM product; gebaseerd op de Chevy Malibu? Daar komt bij dat het meer lijkt op het origineel dan die mongrel Mustang. Kan niet wachten tot Dhr. McLaughlin mee gaat rijden in NASCAR (als veldvulling).

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet