Formule 1

Formule 1: Ferrari gaat met voorsprong naar Australië

190057-test-barcellona-vettel-day-5

Alle signalen wijzen erop dat Ferrari met minstens enkele tienden voorsprong in de hand afreist naar Melbourne. Dat is de conclusie die algemeen in de Formule 1-paddock wordt getrokken na de tweede collectieve test op Barcelona. In absolute termen kwamen Mercedes en Red Bull niet (altijd) bij Ferrari in de buurt, zodat hun werkelijke kracht moeilijk te bepalen valt, maar de vertrouwde top-drie schijnt desondanks ongebroken. In de 'divisie B' lijken Renault, Alfa Romeo en Haas de overhand te hebben.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Scuderia Ferrari, Mercedes AMG Petronas, Aston Martin Red Bull Racing

Op conclusies na een voorseizoenstest valt natuurlijk een heleboel af te dingen vanwege de uiteenlopende omstandigheden – banden, motorafstellingen, brandstofniveaus, enzovoort – en de twee weken die teams nog hebben om verbeteringen te realiseren, maar zelden was er in de afgelopen jaren één team zo duidelijk het snelste: Ferrari. De SF90 was snel op de zachtste banden én in racesimulaties en zag er volgens observaties langs de baan rustig en gedecideerd uit.

In de ogen van Lewis Hamilton zou Ferrari misschien weleens een halve seconde in handen kunnen hebben op Mercedes, al zal het in Melbourne in de praktijk niet zo'n vaart lopen. Op de laatste dag zat er maar duizendsten tussen hem en de snelste tijd van Sebastian Vettel, al zat er bij de Duitser waarschijnlijk meer in omdat hij later op de dag geen poging meer deed om nog harder te gaan. Ferrari zegt zelf (uiteraard) dat niemand moet denken dat ze sneller zijn dan Mercedes, dus de waarheid zal wel ergens in het midden liggen: enkele tienden.

M185606

Het team van Hamilton en Bottas legde in ieder geval de grootste afstand af tijdens de tests, wat vertrouwen moet geven aan het team uit Brackley. Zeker omdat Ferrari geen ongestoord verloop van de tweede test had: Charles Leclerc reed weinig op de eerste dag en moest op de tweede dag lijdzaam toekijken hoe de auto opnieuw werd opgebouwd na een crash van Vettel. De volgende ochtend liet de Monegask meteen de snelste tijd van de hele test tot dan toe noteren, een teken dat ook serieus met hem rekening moet worden gehouden en niet alleen met zijn ervaren teamgenoot.

Red Bull had ook zo zijn tegenslag, met opnieuw een crash van Gasly. Toch lijkt de Red Bull-Honda een sterke propositie, ondanks het feit dat Max Verstappen geen moeite om op de C5's een representatieve tijd te zetten. Op de C3's oogde de RB15 ruimschoots snel genoeg. De andere twee Honda-auto's uit de Red Bull-stal misten nog downforce, maar het bescheiden Toro Rosso zit redelijk vast op de achtste plaats in de pikorde achter de grote teams.

AP-1YKBGU5U52111 news

Rekening houdend met al die variabelen lijkt het gat tussen de drie topteams en de 'tweede divisie' in stand te zijn gebleven, al is Renault op het oog wel bezig om in dat gat te springen. De investeringen in Enstone moeten ook wel vruchten afwerpen, terwijl de motorafdeling in Viry-Châtillon eveneens vooruitgang heeft geboekt. Dat is ook te zien aan de snelle tijden waartoe Renault-klant McLaren bij vlagen in staat was.

Het duidelijke motorvoordeel dat Mercedes-klanten Williams en Racing Point (in Force India-dagen) ooit hadden, is in ieder geval verdwenen. Tegenwoordig – en die ontwikkeling was vorig jaar al te zien – is de Ferrari-motor dé klantenmotor voor teams uit divisie B. Haas en Alfa Romeo oogden in Barcelona als serieuze kandidaten om geregeld Q3 te halen. Williams liet intussen nog weinig zien dat de conclusie ontkracht dat het voormalige kampioensteam het seizoen 2019 als duidelijke hekkensluiter moet beginnen.

Formule 1, Barcelona, 2e collectieve test, 26 februari-1 maart 2019

1e dag
1. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'17"709 - 80 ronden - C4
2. Pierre Gasly (Red Bull-Honda) - 1'17"715 - 136 - C3
3. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'17"824 - 82 - C5
4. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'17"925 - 81 - C3
5. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'18"589 - 99 - C4
6. Alexander Albon (Toro Rosso-Honda) - 1'18"649 - 103 - C4
7. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'18"651 - 29 - C3
8. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'18"769 - 131 - C4
9. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'19"662 - 119 - C5
10. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'20"107 - 77 - C3
11. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'20"167 - 7 - C2
12. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'20"332 - 83 - C2
13. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'20"348 - 80 - C3

2e dag
1. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'17"144 - 130 ronden - C4
2. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1'17"842 - 88 – C4
3. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'18"195 - 40 - C3
4. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'18"209 - 113 – C4
5. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'18"330 - 120 – C5
6. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'18"395 - 128 - C3
7. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Honda) - 1'18"682 - 101 – C4
8. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'18"941 - 74 – C3
9. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'18"943 - 102 – C3
10. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'19"056 - 58 - C3
11. Robert Kubica (Williams-Mercedes) - 1'19"367 - 130 – C5
12. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'22"597 - 72 – C1
13. Charles Leclerc (Ferrari) – geen tijd – 1 – C3

3e dag
1. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'16"231 - 138 ronden - C5
2. Alexander Albon (Toro Rosso-Honda) - 1'16"882 - 118 - C5
3. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'17"084 - 84 - C5
4. Pierre Gasly (Red Bull-Honda) - 1'17"091 - 65 - C5
5. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'17"204 - 65 - C5
6. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'17"496 - 73 - C5
7. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'17"556 - 103 - C5
8. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'17"639 - 71 - C5
9. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'17"854 - 16 - C4
10. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'18"097 - 85 - C2
11. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'18"130 - 140 - C5
12. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'18"199 - 53 - C3
13. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'18"862 - 96 - C3

4e dag
1. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'16"221 - 110 ronden - C5
2. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'16"224 - 61 - C5
3. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'16"561 - 71 - C5
4. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'16"843 - 51 - C5
5. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Honda) - 1'16"898 - 131 - C5
6. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'16"913 - 134 - C5
7. Romain Grosjean (Haas- Ferrari) - 1'17"076 - 73 - C5
8. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'17"114 - 52 - C5
9. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'17"239 - 132 - C5
10. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'17"565 - 94 - C5
11. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'17"709 - 29 - C3
12. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1'17"791 - 104 - C5
13. Robert Kubica (Williams-Mercedes) - 1'18"993 - 90 - C5

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet