Formule 2

Formule 2: Schumacher en De Vries snel tijdens test op Jérez

 L5R2976

Topteams ART en Prema zijn tijdens de eerste collectieve F2-test doorgegaan waar ze in 2018 gebleven waren. Regerend F3-kampioen en F2-promovendus Mick Schumacher liet voor Prema de snelste tijd van de hele test noteren, terwijl voor ART routinier Nyck de Vries de eerste drie sessies de toon zette.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Voor De Vries liep de hele test op rolletjes, zo gaf hij te kennen: ART werkte zijn programma netjes af en de snelste tijden in drie van de zes sessies waren mooi meegenomen. Debutant en Ferrari-junior Mick Schumacher zat er namens Prema meteen goed bij en zette in de vijfde sessie – waarin velen het zachtste rubber omlegden – de snelste tijd over drie dagen neer. Louis Delétraz (Carlin) en het DAMS-duo Sette Camâra/Latifi zaten er ook goed bij, hetzelfde gold voor oudgediende Luca Ghiotto. De Italiaan is bij Virtuosi ingestapt, het team dat uit de as van Russian Time is herrezen.

 R3I9720

Vier auto's reden op Jérez rond met daarin nog niet de definitief gecontracteerde coureur. Onder de 'gast-testers' viel Dorian Boccolacci voor Campos het meeste op. De Fransman hoopt snel rond te komen met het Spaanse team, waar Jack Aitken (net bekendgemaakt als officiële F1-reserve bij Renault) zich vanochtend in de snelste vijfde sessie van voren meldde. De tweede auto bij Trident werd gedeeld door Ralph Boschung en Antonio Fuoco, waarbij vooral de laatstgenoemde zich vandaag goed manifesteerde.

 L5R9903

MP Motorsport uit Westmaas is het enige team dat beide zitjes nog moet vullen. Jordan King kwam terug naar het oude nest voor de ene auto en zette zijn naam boven aan de uitslag van de laatste sessie, al moest de Brit de hele woensdag uitzitten door technisch malheur. Richard Verschoor kwam goed voor de dag in de tweede auto: de coureur uit Benschop zat elke dag op of op de rand van de top-tien en hoopt nog altijd de sponsoring rond te krijgen voor een seizoen in de Formule 2.

F2, Jérez, 1e collectieve test, 26-28 februari 2019

1e sessie
1. Nyck de Vries - ART - 1'25"819 - 17 ronden
2. Sergio Sette Camâra - DAMS - 1'25"874 - 28
3. Nicholas Latifi - DAMS - 1'25"964 - 34
4. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'26"082 - 21
5. Louis Delétraz - Carlin - 1'26"217 - 28
6. Mick Schumacher - Prema - 1'26"326 - 28
7. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 1'26"349 - 21
8. Dorian Boccolacci - Campos - 1'26"430 - 31
9. Callum Ilott - Sauber Junior - 1'26"508 - 14
10. Sean Gelael - Prema - 1'26"614 - 35
11. Richard Verschoor - MP Motorsport - 1'26"657 - 25
12. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'26"742 - 21
13. Giuliano Alesi - Trident - 1'26"744 - 35
14. Jordan King - MP Motorsport - 1'26"869 - 16
15. Anthoine Hubert - Arden - 1'26"908 - 25
16. Nikita Mazepin - ART - 1'26"910 - 18
17. Jack Aitken - Campos - 1'27"027 - 33
18. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'27"167 - 29
19. Ralph Boschung - Trident - 1'27"682 – 19

2e sessie
1. Nyck de Vries - ART - 1'25"358 - 51 ronden
2. Nicholas Latifi - DAMS - 1'25"727 - 41
3. Mick Schumacher - Prema - 1'25"783 - 31
4. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'25"887 - 27
5. Nikita Mazepin - ART - 1'26"230 - 48
6. Louis Delétraz - Carlin - 1'26"512 - 38
7. Callum Ilott - Sauber Junior - 1'26"573 - 40
8. Giuliano Alesi - Trident - 1'26"577 - 41
9. Sergio Sette Camâra - DAMS - 1'26"579 - 36
10. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 1'26"593 - 23
11. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'26"625 - 26
12. Sean Gelael - Prema - 1'26"733 - 29
13. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'26"882 - 24
14. Ralph Boschung - Trident - 1'27"076 - 14
15. Richard Verschoor - MP Motorsport - 1'27"102 - 20
16. Jack Aitken - Campos - 1'27"227 - 24
17. Jordan King - MP Motorsport - 1'27"317 - 11
18. Anthoine Hubert - Arden - 1'27"551 - 31
19. Tatiana Caldéron - Arden - 1'28"515 - 33
20. Dorian Boccolacci - Campos - 1'28"903 – 26

3e sessie
1. Nyck de Vries - ART - 1'24"723 - 40 ronden
2. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'24"745 - 32
3. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 1'24"758 - 46
4. Louis Delétraz - Carlin - 1'24"803 - 40
5. Mick Schumacher - Prema - 1'24"869 - 40
6. Nicholas Latifi - DAMS - 1'24"895 - 29
7. Sérgio Sette Camâra - DAMS - 1'24"903 - 35
8. Callum Ilott - Sauber Junior - 1'24"981 - 31
9. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'25"183 - 33
10. Richard Verschoor - MP Motorsport - 1'25"186 - 22
11. Jack Aitken - Campos - 1'25"222 - 19
12. Nikita Mazepin - ART - 1'25"373 - 35
13. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'25"608 - 37
14. Sean Gelael - Prema - 1'25"613 - 48
15. Dorian Boccolacci - Campos - 1'25"706 - 27
16. Anthoine Hubert - Arden - 1'25"716 - 35
17. Antonio Fuoco - Trident - 1'26"004 - 34
18. Giuliano Alesi - Trident - 1'26"271 - 36
19. Tatiana Caldéron - Arden - 1'26"667 – 33

4e sessie
1. Dorian Boccolacci - Campos - 1'25"493 - 33 ronden
2. Giuliano Alesi - Trident - 1'25"634 - 42
3. Callum Ilott - Sauber Junior - 1'25"671 - 51
4. Jack Aitken - Campos - 1'25"681 - 37
5. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'25"983 - 52
6. Antonio Fuoco - Trident - 1'26"371 - 40
7. Richard Verschoor - MP Motorsport - 1'26"600 - 42
8. Anthoine Hubert - Arden - 1'26"846 - 43
9. Tatiana Calderon - Arden - 1'27"348 - 55
10. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 1'28"749 - 51
11. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'28"845 - 25
12. Mick Schumacher - Prema - 1'28"974 - 47
13. Sean Gelael - Prema - 1'29"229 - 44
14. Nyck de Vries - ART - 1'29"262 - 50
15. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'29"557 - 44
16. Louis Delétraz - Carlin - 1'29"597 - 46
17. Nicholas Latifi - DAMS - 1'29"651 - 43
18. Nikita Mazepin - ART - 1'29"784 - 49
19. Sergio Sette Camara - DAMS - 1'30"302 - 34

5e sessie
1. Mick Schumacher - Prema - 1'24"028 - 34 ronden
2. Jack Aitken - Campos - 1'24"240 - 43
3. Louis Delétraz - Carlin - 1'24"247 - 41
4. Nicholas Latifi - DAMS - 1'24"294 - 43
5. Nyck de Vries - ART - 1'24"357 - 39
6. Dorian Boccolacci - Campos - 1'24"263 - 54
7. Giuliano Alesi - Trident - 1'24"401 - 58
8. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'24"516 - 41
9. Sean Gelael - Prema Racing - 1'24"528 - 41
10. Richard Verschoor - MP Motorsport - 1'24"638 - 29
11. Nikita Mazepin - ART - 1'24"753 - 22
12. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 1'24"776 - 47
13. Sérgio Sette Camâra - DAMS - 1'24"853 - 39
14. Callum Ilott - Sauber Junior - 1'24"924 - 55
15. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'25"020 - 59
16. Antonio Fuoco - Trident - 1'25"023 - 25
17. Jordan King - MP Motorsport - 1'25"176 - 28
18. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'25"257 - 42
19. Anthoine Hubert - Arden - 1'25"262 - 28
20. Tatiana Caldéron - Arden - 1'26"036 – 39

6e sessie
1. Jordan King - MP Motorsport - 1'25"706 - 27 ronden
2. Antonio Fuoco - Trident - 1'25"710 - 36
3. Giuliano Alesi - Trident - 1'25"712 - 44
4. Louis Delétraz - Carlin - 1'27"880 - 52
5. Nobuharu Matsushita - Carlin - 1'28"108 - 50
6. Nyck de Vries - ART - 1'28"268 - 63
7. Luca Ghiotto - UNI Virtuosi - 1'28"303 - 41
8. Tatiana Calderon - Arden - 1'28"539 - 52
9. Jack Aitken - Campos - 1'28"863 - 48
10. Nicholas Latifi - DAMS - 1'28"884 - 55
11. Callum Ilott - Sauber Junior - 1'28"897 - 52
12. Nikita Mazepin - ART - 1'29"044 - 54
13. Guanyu Zhou - UNI Virtuosi - 1'29"290 - 54
14. Richard Verschoor - MP Motorsport - 1'29"384 - 33
15. Anthoine Hubert - Arden - 1'29"395 - 62
16. Sean Gelael - Prema - 1'29"416 - 53
17. Sergio Sette Camâra - DAMS - 1'29"516 - 45
18. Juan Manuel Correa - Sauber Junior - 1'29"519 - 48
19. Mick Schumacher - Prema - 1'29"762 - 19
20. Dorian Boccolacci - Campos - 1'30"638 - 49

Reacties

    • 4
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 28 februari 2019 21:35

    De tijden van de Vries doen er eigenlijk niet toe. De man is te oud om nog te debuteren in formule 1. Mick Schumacher heeft nog wel alle kansen en bovendien test de jongen regelmatig op Fiorano in wat oudere F1 auto's van Ferrari. Iets waar de Vries alleen van kan dromen.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 28 februari 2019 23:21

    Als de Vries dit jaar overtuigend het kampioenschap wint zie ik nog een kleine kans, zo niet dan zou ik lekker op zoek gaan naar een arbeidscontract in de prototypes,GT of toerwagens

    • 1
    • 2
     
    Dirk 01 maart 2019 08:19

    Ik vind de races in Formule 2 vermakelijk, alleen is dit niet dé stap naar F1. Alle goede talenten zijn tegen de tijd dat ze F2 rijden toch al gescout voor F1. Ik gun De Vries en Verschoor van harte goede resultaten, maar ze zullen hun vizier toch open moeten houden voor andere race series.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2019 12:29

    Denk dat Verschoor iets te snel opstoomt naar de F2, gezien zijn beperkte ervaring in de GP3. De enige dame in het gezelschap - Tatiana Calderon - zal geen potten kunnen breken, niet zo vreemd gezien haar matige cv in F3 en GP3.

    • 8
    • 0
     
    Mattijs 01 maart 2019 14:29

    Dus Vandoorne, Gasly, Leclerc en Russell hadden de afgelopen vier jaar eigenlijk niet eens GP2/F2 hoeven rijden? En de tijden van De Vries en al die anderen die tot nu toe naast de titel hebben gegrepen, doen er niet toe omdat ze toch de F1 niet halen? Zullen we in de F2, F3, F Renault en F4 dan voortaan alleen maar de kampioenen laten rijden in races met één auto, omdat het toch allemaal verspilde moeite is van al die anderen? Uiteraard kijken al die anderen met een schuin oog naar de sportscars, wie zegt dat ze dat niet doen? Zo hoog mogelijk komen in de talentenladder is hoger instappen in de sportscars. Blijf het een rare gedachtekronkel vinden die achter deze steeds maar terugkerende uitspraken over de talentenladder zit.

    • 0
    • 0
     
    ace1 01 maart 2019 16:51

    @Mattijs Diepraam komen er nog meer testdagen van de F2?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 maart 2019 17:26

    5/6/7 maart laatste officiële F2 test op Circuit de Catalunya

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 02 maart 2019 01:12

    Inderdaad, volgende week nog eens...

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 maart 2019 15:26

    Hoeveel F2 races hebben Raikkonen Verstappen papa Verstappen Hamilton Vettel Prost Senna Hakkinnen Hill Couthard Mansell Bottas gereden ?

    • 3
    • 0
     
    Mattijs 02 maart 2019 21:32

    Alweer zo'n redenering van hetzelfde kaliber: omdat er paar handvol uitzonderingen zijn, is meteen de hele klasse niets waard. Goed, schaf het af. Waar haal je dan de tegenstanders voor deze mannen vandaan? Dat worden erg lege startvelden. Overigens mag je Hamilton (GP2, kampioen zelfs), Vettel (WSR = F2-niveau), Hill (F3000), Coulthard (F3000) en Mansell (wel F2 gereden) meteen weer van je lijstje strepen.

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 02 maart 2019 22:25

    In ieder geval geen 4 seizoenen hahaha.

    • 3
    • 0
     
    Mattijs 02 maart 2019 23:03

    Nou en? Wees blij dat er zoveel jongens zijn die het elk jaar proberen. Anders hadden die paar toppers die je noemt nooit de tegenstand gehad die ze nodig hebben om nog beter te worden. En de sportscars geen vers bloed met een flink aantal jaren serieuze monoposto-ervaring. Dat schamper doen over de middenmoot en zelfs de subtop heb ik nooit begrepen.

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 03 maart 2019 09:25

    Jullie begrijpen wel meer niet over de autosport.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet