Formule 1

Formule 1: Ferrari snel uit de startblokken in Barcelona, Alfa en STR verrassen

190038-test-barcellona-leclerc-day-4

Ferrari is tijdens de eerste F1-test op Barcelona meteen snel van start gegaan, terwijl Mercedes vooralsnog op zich laat wachten. Al meenden de Ferrari-coureurs dat de concurrentie niet het achterste van zijn tong laat zien, de basissnelheid van de SF90 was op de openingsdagen in ieder geval indrukwekkend. Ook Renault liet goede vorm zien, net zoals Alfa Romeo en Toro Rosso verrasten met hun snelheid. Williams zit daarentegen diep in de put.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Scuderia Ferrari, Red Bull Racing, Mercedes AMG Petronas Motorsport

De eerste helft van de vierdaagse test ging Ferrari rap van start, waarbij Sebastian Vettel en Charles Leclerc de tegenstand bij vlagen met een volle seconde achter zich lieten. Mercedes was in die periode juist in geen velden of wegen te bekennen. Pas op de laatste dag vertoonden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas zich in de top-vijf. Op de rand van die top-vijf bewoog het laatste team van de Grote Drie zich voortdurend, al was voornamelijk Max Verstappen daarvoor verantwoordelijk. Rustig op de mediums het programma afwerken leek het devies bij het grootste Honda-team. De crash van Verstappens nieuwe teamgenoot Pierre Gasly op de tweede dag betekende wel een kleine tegenslag.

190013-test-barcellona-vettel-day-1

Haas en McLaren meldden zich in de openingsdagen nog van voren – met Sainz en Grosjean op dag 1 en Norris en Magnussen op dag 2 als naaste rivalen van Ferrari – maar het waren andere outsiders die daarna de aandacht naar zich toetrokken. Kimi Räikkönen zette voor Alfa Romeo op de ochtend van de derde dag de snelste tijd neer, waarna Daniil Kvyat voor Toro Rosso daar onderdoor ging – beiden weliswaar op de ultrasofts. Alex Albon vervolgde op de laatste ochtend die trend voor de Italianen, waarna Nico Hülkenberg voor Renault het laatste punt zette. Kort daarna was het de Duitser overigens voorbij, want verder dan 24 ronden kwam hij niet.

AP-1YGGPYD151W11 news

De minste indruk maakten vooralsnog de Mercedes-klanten Racing Point en Williams. Sergio Pérez en Lance Stroll hielden voornamelijk die andere Mercedes-coureurs Hamilton en Bottas gezelschap aan de staart van de top-tien, terwijl Williams de eerste dagen niet eens op de baan verscheen. Ook het team uit Woking zelf vond dat een genante vertoning. In de twee dagen daarna konden Robert Kubica en George Russell bovendien weinig uitrichten. Het team dat het constructeurskampioenschap van 2018 als laatste eindigde, lijkt nog geen aanstalten te maken om de rode lantaarn aan een concurrent over te dragen.

M184702

Formule 1, 1e collectieve test, Barcelona, 18-21 februari 2019

1e dag
1. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'18"161 - 169 ronden - medium
2. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'18"558 - 119 - soft
3. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'19"159 - 65 - medium
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'19"426 - 128 - medium
5. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'19"462 - 114 - medium
6. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Honda) - 1'19"464 - 77 - soft
7. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1'19"944 - 30 - medium
8. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'20"127 - 69 - hard
9. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'20"135 - 81 - hard
10. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'20"980 - 65 - hard
11. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'20"983 - 44 - hard

2e dag
1. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'18"247 - 157 ronden - medium
2. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'18"553 - 104 - soft
3. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'19"206 - 59 - hard
4. Alex Albon (Toro Rosso-Honda) - 1'19"301 - 132 - soft
5. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'19"312 - 101 - soft
6. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'19"535 - 89 - medium
7. Pierre Gasly (Red Bull-Honda) - 1'19"814 - 92 - medium
8. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'19"837 - 95 - medium
9. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'19"886 - 28 - medium
10. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'19"928 - 74 - medium
11. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'20"433 - 79 - medium
12. Pietro Fittipaldi (Haas-Ferrari) - 1'21"849 - 13 - medium

3e dag
1. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Honda) - 1'17"704 - 137 ronden - ultrasoft
2. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'17"762 - 138 - ultrasoft
3. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'18"164 - 80 - soft
4. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'18"350 - 134 - medium
5. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'18"787 - 109 - medium
6. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'18"800 - 63 - medium
7. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'19"189 - 69 - medium
8. Pietro Fittipaldi (Haas-Ferrari) - 1'19"249 - 48 - soft
9. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'19"354 - 90 - medium
10. Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) - 1'20"102 - 67 - medium
11. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'20"693 - 88 - medium
12. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'20"818 - 94 - medium
13. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'25"625 - 23 - medium

4e dag
1. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'17"393 - 24 ronden - hypersoft
2. Alexander Albon (Toro Rosso-Honda) - 1'17"637 - 136 - hypersoft
3. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'17"785 - 34 - hypersoft
4. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'17"857 - 57 - hypersoft
5. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'17"977 - 58 - soft
6. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'18"046 - 138 - medium
7. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'18"431 - 132 - soft
8. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'18"511 - 154 - medium
9. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'18"563 - 64 - soft
10. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'18"720 - 66 - medium
11. Pierre Gasly (Red Bull-Honda) - 1'18"780 - 146 - medium
12. Lance Stroll (Racing Point-Honda) - 1'19"664 - 72 - hard
13. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'20"997 - 17 - medium
14. Robert Kubica (Williams-Mercedes) - 1'21"542 - 48 - hard

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 februari 2019 10:18

    Banden zijn tegenwoordig c1 c2 c3 c4 c5 waarvan c5 de zachtste is. Tijden kun je niets over zeggen want veel zal in 2019 afhangen van de party modus in de kwalificatie.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 februari 2019 11:38

    Wat (buitenaf) niet te meten is: fuelloads, sandbagging, etc. etc.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 22 februari 2019 12:45

    Auto's zijn weer sneller geworden. Oké vorig jaar sneeuwde het in Barcelona maar toch.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 februari 2019 23:32

    Lees voor een goeie analyse Mark Hughes’ artikel op Motorsportmagazine.com

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet