Formula E

Formule E: Lucas Di Grassi verschalkt Wehrlein op laatste meters en pakt winst in Mexico

190216 FE Race DIG Podium
Blijdschap bij Lucas Di Grassi en het Audi-team met de onverwachte eerste zege van het seizoen

Voor het derde jaar op rij wint er een Audi-rijder de Formule E-race in Mexico: na Di Grassi in 2017 en Daniel Abt vorig jaar kwam nu Di Grassi opnieuw als eerste over de eindstreep. De Duitser Pascal Wehrlein (Mahindra) voerde vanaf de pole-position tot enkele meters voor de finish de race aan, maar had toen geen energie meer en moest de overwinning aan Di Grassi laten. António Félix Da Costa en Edoardo Mortara eindigden als tweede en derde, Robin Frijns werd als elfde geklasseerd. De race werd bijna een halfuur onderbroken als gevolg van een crash van Jaguar-rijder Piquet, die echter ongedeerd kon uitstappen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bildagentur Kräling

Bij de start pakt Wehrlein de leiding voor Rowland en Di Grassi. In de eerste bocht gaat alles goed, maar in de chicane wordt het een beetje krap voor een aantal rijders. Schade blijft wonderwel uit, terwijl Wehrlein al in de eerste ronde een aardige voorsprong kan opbouwen. Opmerkelijk de opmars van D'Ambrosio, die na de eerste ronde al als twaalfde doorkomt.

190216 FE race Start 1
De start met pole-sitter Wehrlein aan de leiding voor Rowland en Di Grassi

In de tweede rondte gaat Nasr in het stadion in de rondte na contact met Dillmann en even later crasht Piquet in de chicane na achterop de auto van Vergne gereden te zijn. De auto van Piquet stijgt op, raakt onderweg de auto van Sims en glijdt meterlang door langs de vangrails. De auto van Piquet is zwaar beschadigd, de wedstrijdleiding besluit de race na een kortstondig 'full course yellow' met de rode vlag te onderbreken, de eerste rode vlag na de seizoensstart 2017-2018 in Hongkong.

Alle rijders krijgen de instructie terug te keren naar de pitstraat. Piquet kan ongedeerd uitstappen. Wehrlein leidt voor Rowland, Di Grassi, Buemi, Félix da Costa, Massa, Mortara, Lotterer, D'Ambrosio en Vergne. Met name aan de auto van Vergne wordt flink gewerkt om de opgelopen schade te herstellen. Frijns rijdt op de 13e plaats.

Om 16.34 uur lokale tijd wordt de race hervat, waarbij van de wedstrijdleiding de melding komt dat Lotterer, D'Ambrosio en Mortara extra in de gaten worden gehouden vanwege mogelijk inhalen onder 'full course yellow'. Goed nieuws: een deel van de de verloren tijd wordt weer bij de resterende raceduur opgeteld, er zal in totaal nog zo'n 40 minuten gereden worden. Het veld vertrekt weer achter de safety-car, onder gejuich van de naar schatting 50.000 bezoekers.

190216 FE race Safety car
De safety-car voerde twee ronden lang het veld aan

Na twee ronden achter de safety-car wordt het veld weer vrijgegeven. Diverse rijders, waaronder de volledige top 15, kunnen daarbij de 'attack mode' gebruiken, omdat ze in het stadion de korte omweg genomen hebben. Vooraan trekt Wehrlein alweer een klein gat, terwijl Rowland meer en meer onder druk komt van Di Grassi in de strijd om de tweede plaats. In de tiende ronde opent Félix da Costa de aanval op Buemi in de strijd om de vierde plaats, maar vooralsnog zonder succes. Een ronde later verremt Frijns zich en verliest de 13e plaats aan López. De Argentijn heeft echter niet lang plezier van zijn 13e plaats, want de wedstrijdleiding meldt dat hij een 'drive-through' krijgt vanwege een te grote overboost. Frijns passeert hem in de 13e ronde en is daarmee weer 13e. In de volgende ronde wint hij nog een plek ten koste van Turvey.

Even later is er ook een 'drive-through' voor Stoffel Vandoorne, omdat de Belg de 'fan boost' aanmerkelijk eerder gebruikte dan volgens het reglement toegestaan. In de 15e ronde valt Vergne terug naar de 17e plaats na te zijn geraakt door Mitch Evans, waarop de Fransman in de rondte ging,

190216 FE race WEH
Wehrlein reed comfortabel aan de leiding, maar bleef uiteindelijk onbeloond

Wehrlein leidt ogenschijnlijk comfortabel voor Rowland en Di Grassi, Buemi, Félix da Costa en de beide Venturi-rijders Mortara en Massa. In de 34e ronde besluit Rowland op een laat tijdstip, nog via de 'attack mode'-zone te rijden, maar dat gaat mis: de Brit gaat wijd en verliest de tweede plaats aan Di Grassi, terwijl Rowland zelfs bijna zijn eigen teamgenoot Buemi van de baan rijdt. Di Grassi kan snel het gat naar Wehrlein dichtrijden. In de 42e ronde plaatst Di Grassi een aanval, maar Wehrlein verdedigt met succes zijn positie. Een ronde later dezelfde situatie, maar opnieuw zonder positiewisseling. Door de schermutselingen vooraan vinden ook de Nissan-E-Dams-rijders Rowland en Buemi weer de aansluiting.

Frijns verliest twee plaatsen aan Bird en Abt, die in de slotfase beide nog een keer de 'attack mode' kunnen gebruiken. In de latste ronde probeert Di Grassi Wehrlein voor de chicane uit te remmen, De Duitser schiet rechtdoor, behoudt zijn positie, maar op de allerlaatste meters heeft Di Grassi nog net iets meer energie en komt als winnaar over de eindstreep. Ook de beide Nissan-E-Dams-rijders hebben geen stroom meer, waardoor Da Costa tweede wordt en Mortara als derde eindigt, temeer omdat Wehrlein een tijdstraf van vijf seconden krijgt vanwege het afsnijden van de chicane. De Duitser wordt daarmee slechts als zesde geklasseerd, achter D'Ambrosio en Lotterer. Robin Frijns eindigt als elfde en grijpt daarmee net naast de punten.

190216 FE Race DIG actie
Uiteindelijk was het Di Grassi die in een opmerkelijke finish met de zege aan de haal ging

Di Grassi zelf kan het succes nog nauwelijks bevatten: "Zeker mijn beste Formule E-race ooit", stamelde de Braziliaan, zichtbaar uitgeput na het passeren van de finishlijn, in de microfoon van Nikki Shields. In 2016 was hij er in Mexico ook al een keer dichtbij, maar werd toen naderhand gediskwalificeerd vanwege een overboost, maar zijn tweede overwinning na 2017 zorgt ook bij Audi ongetwijfeld voor veel opluchting. "We hebben tot het eind toe gepusht en het is maar weer eens gebleken dat je in de Formule E de race tot aan de finish moet bekijken", zei Audi-sportdirecteur Dieter Gass. D'Ambrosio voert na vier races het kampioenschap aan met 53 punten, voor Félix da Costa (46) en Sam Bird (43). Robin Frijns staat op de zevende plaats met 28 punten. Volgende afspraak op 10 maart in Hongkong, waar AUTOSPORT.NL, althans zo luidt het plan, ter plekke is.

190216 FE Race DAM actie
Jerôme D'Ambrosio maakte de meeste plaatsen goed, eindigde als vierde en voert het kampioenschap aan

190216 FE Race podium
Podium met vlnr Félix da Costa, Di Grassi en Mortara

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet