Formule 1

Formule 1: McLaren houdt MCL34 ten doop in Woking

mclaren-mcl34-2

McLaren heeft zijn nieuwe F1-auto voor 2019 onthuld tijdens een presentatie op de thuisbasis in Woking, die live was te volgen. De MCL34 toonde een net iets andere variatie op het oranje-met-blauwe kleurenschema dat vorig jaar nieuw leven werd ingeblazen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: McLaren Racing

Tijdens de presentatie in het McLaren Technology Centre liet teambaas Zak Brown weten dat de MCL34 een flinke stap voorwaarts moet zijn ten opzichte van de MCL33 van 2018, die hij als een "uiterst matige raceauto" betitelde.

McLaren eindigde vorig jaar als zesde in het constructeurskampioenschap, maar dat alleen dankzij het puntverlies van Force India/Racing Point. Waar het team in 2017 nog claimde over het beste chassis te beschikken, slechts gehinderd door een groot gebrek aan Honda-pk's, daar bleek vorig seizoen juist de auto de grootste hindernis, ondanks de pk-winst die motorpartner Renault in de loop van het seizoen boekte.

mclaren-mcl34-1

De teleurstellende resultaten leidden tot een kleine paleisrevolutie in Woking, waarbij onder meer teammanager Eric Boullier het veld moest ruimen. Zijn opvolger wordt Porsche-man Andreas Seidl, die op 1 mei aan de slag gaat bij McLaren. Bij Toro Rosso werd ontwerper James Key weggekocht. Die begint later dit jaar zijn werk voor McLaren.

Behalve twee nieuwe coureurs – Carlos Sainz Jr en Lando Norris – begroet McLaren ook twee nieuwe sponsors: Estrella Galicia 0,0 en Huski Chocolate. Bestaande sponsors Dell, Petrobras en FxPro blijven aan boord, maar een titelsponsor verscheen (nog) niet in beeld. McLaren sloot intussen wel een meerjarencontract met British American Tobacco, dat een vergelijkbare rol moet spelen als Philip Morris bij Ferrari. BAT liet weten dat het in de loop van het jaar "passende uitingen" op de auto's zou laten verschijnen.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet