DTM

DTM: Paul Di Resta en Jake Dennis vastgelegd als eerste rijders R-Motorsport-Aston Martin (UPD)

190214 Resta DTM
Paul Di Resta rijdt het komend seizoen met een R-Motorsport-Aston Martin in de DTM

De eerste rijders met een Aston Martin in het komende DTM-seizoen staan vast. De Schot Paul Di Resta en de Engelsman Jake Dennis zijn de eerste twee van in totaal vier rijders vastgelegd door het team R-Motorsport en zal vanaf de seizoensstart op 4 en 5 mei in Hockenheim een van de Aston Martin Vantage DTM-auto's van het team besturen. Het nieuws van het aantrekken van Di Resta werd eigenlijk al voor de kerstdagen verwacht, maar liet uiteindelijk toch nog opmerkelijk lang op zich wachten. De komst van Dennis is ook niet geheel verrassend, gezien de successen die hij het afgelopen seizoen en ook vorige week nog Bathurst behaalde met de Aston Martin GT3 van het Zwitserse team.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Paul Di Resta debuteerde in 2007 in de DTM, nadat hij in het jaar ervoor de titel in de Formule 3 Euroserie en de Masters of Formula 3 op Zandvoort gewonnen had. In 2010 werd hij kampioen in de DTM, waarna hij voor drie seizoenen bij Force India in de Formule 1 uitkwam. Daarna keerde de Schot in de toerwagenserie terug. Met Mercedes-AMG behaalde hij in totaal elf overwinningen, negen pole-positions, 37 podiumplaatsen en 793 punten in de DTM. Nu wacht hem een nieuwe uitdaging. "Voor ons relatief kleine team zal het niet eenvoudig worden om tegen de concurrentie met de ervaren fabrieksteams van grote premiummerken aan te treden", zegt Di Resta. "Tot dusver heb ik echter een zeer positieve indruk van de professionaliteit, de inzet en de ambitie van ons team en ik begin met een goed gevoel aan de voorbereiding van het seizoen. Ik kan nauwelijks wachten totdat ik de Aston Martin Vantage DTM voor het eerst op het circuit kan rijden en mijn bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van de auto."

190214 DTM Dennis
Na GT3-successen groeit Jake Dennis met R-Motorsport door naar de DTM

Jake Dennis komt vanuit het Racing Steps-programma ter promotie van jonge talenten in de Britse autosport. Hij won in 2012 de titel in de Northern European Cup Formule Renault 2.0 en was daarna enkele jaren actief in de Formule 3 met de derde plaats in de eindstand van het EK in 2015 als afsluiting. In 2016 combineerde Dennis de GP3 met eerste ervaringen in het FIA WEC en kwam vervolgens ook uit in de Blancpain GT Series, de 24H Series en de ADAC GT Masters. "De promotie naar de DTM is een grote stap in mijn carrière", aldus Dennis. "Ik ga deze enorme uitdaging graag aan, omdat ik weet, dat ik me in een harde competitie moet bewijzen, om me als rijder op een hoog niveau verder te kunnen ontwikkelen. Daartoe biedt de DTM de ideale omstandigheden. Ik kijk nu al vooruit naar de seizoensstart."

Eerder deze week werd bekend dat de Aston Martins in de DTM zullen worden ingezet door Vynamic, een nieuw opgerichte joint-venture tussen HWA AG, dat de ontwikkeling en constructie van de auto's voor zijn rekening neemt, en AF Racing AG, het moederbedrijf achter R-Motorsport.

Uiterlijk volgende week is er meer duidelijkheid over de resterende rijdersplaatsen bij R-Motorsport, want op 20 februari organiseert het Zwitserse team een presentatie in het hoofdkwartier in Niederwil bij St. Gallen. We rekenen daarbij in ieder geval op de aankondiging van Ferdinand Habsburg. In het persbericht met de aankondiging van Paul Di Resta spreekt het team over in totaal vier coureurs.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    ace1 14 februari 2019 21:15

    @René de Boer is de kans aanwezig dat er in de toekomst nog meer teams met Aston Martins in de DTM gaan rijden?

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 15 februari 2019 09:17

    Theoretisch wel, want het is de bedoeling dat er vanaf dit jaar ook auto's voor klantenteams in de DTM beschikbaar komen, maar Aston Martin (lees: R-Motorsport, en HWA als ontwikkelingspartner die ook de auto's bouwt) heeft er op dit moment de handen vol aan om de auto's eerst op de rit te krijgen. Het plan is om bij de seizoensstart in Hockenheim in ieder geval twee Aston Martins op de grid te hebben, en als het goed loopt in de loop van het seizoen nog twee (als de tests goed gaan misschien zelfs al wel in Hockenheim). R-Motorsport heeft de licentie van Aston Martin om de Vantage in de DTM in te zetten, klantenauto's staan ongetwijfeld niet bovenaan de prioriteitenlijst.

    • 3
    • 0
     
    Dirk 15 februari 2019 10:19

    Dat R-Motorsport is wel apart verhaal weer. Twee ondernemers met medische achtergrond (Baenziger en Kamelger) beginnen Aston Martin dealer in Zwitserland, kleinschalig, naast hun eigen zaak. Van daaruit gaan ze hobby racen. Dat groeit uit het fabrieksteam in GT3 en DTM. Best knap.

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 15 februari 2019 10:32

    Zeer plezierige en correcte mensen met een enorme passie voor de autosport, maar ook met een indrukwekkend netwerk van zeer kapitaalkrachtige gelijkgestemden om zich heen. Ze hebben onder andere een groot deel van de financiering voor het Aston Martin Valkyrie-project weten te realiseren. Er zit daar heel veel potentieel, en daar komt ongetwijfeld in de niet al te verre toekomst nog veel meer leuk nieuws vandaan.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 15 februari 2019 16:34

    Zou je de Aston Martin technisch kunnen beschouwen als een rebadged Mercedes, gezien het partnerschap met HWA?

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 15 februari 2019 21:44

    Op de body, motor en regelwijzigingen na wel lijkt me.

    • 2
    • 0
     
    TheNextGeneration 16 februari 2019 22:18

    Mag ook wel, deze 4 auto’s van Aston kom ik pas op 18 auto’s uit.. Met alle respect nog altijd erg karig

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet