Formule 1: Racing Point onthult kleuren en nieuwe hoofdsponsor

Al laat de echte Racing Point van 2019 nog op zich wachten tot komende maandag op de test in Barcelona, de opvolger van het Force India-team tilde vanmiddag wel alvast een paar tipjes van de sluier op. Een aangepast kleurenschema met daarop een nieuwe hoofdsponsor was het resultaat daarvan.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: SportPesa Racing Point F1 Team
De sponsor die ook terugkeert in de officiële inschrijvingsnaam van het team, is het Afrikaanse wedkantoor SportPesa. Daarmee zet Racing Point de trend voortzet van nieuwe hoofdsponsors in de Formule 1 van een minder traditioneel kaliber als een bank of een oliemaatschappij.

De naam van het wedkantoor komt op de airbox van de nieuwe Racing Point RP19 te staan, al blijft de kleur van de auto voornamelijk roze, de kleur van het Oostenrijkse waterbedrijf BWT, dat ook vorig jaar al sponsor van Force India was. De naam van BWT staat zelfs groter op de auto dan die van SportPesa.

Racing Point liet de kleuren zien op de Force India van 2018, met net als bij Haas en Williams enkele ontwerpelementen van 2019, zoals de eenvoudigere voorvleugel. De RP19 zelf verschijnt maandag pas in de openbaarheid.

Racing Point was de naam van het consortium dat halverwege vorig jaar het team van Force India overnam. De nieuwe eigenaren – onder wie Lawrence Stroll, de vader van nieuwe coureur Lance Stroll – probeerden daarna tevergeefs de namen van Brabham en Lola opnieuw tot leven te wekken, waarna werd besloten om dan maar de naam van Racing Point te handhaven.