Formule 1

Formule 1: Nieuwe hoofdsponsor voor Williams in 2019

williams-3

F1-team Williams heeft vanmiddag niet zomaar de kleuren van zijn nog te verschijnen FW42 aan het daglicht prijsgegeven, ook maakte het team uit Grove een nieuwe hoofdsponsor bekend: het gloednieuwe mobieletelefoniebedrijf ROKiT.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: ROKiT Williams Racing

De komst van de gloednieuwe telco – die pas volgende maand in de VS en het VK op de markt komt – is het grote Williams-nieuws van 2019, dat de nieuwe FW42 pas volgende week tijdens de eerste test op Barcelona echt laat zien.

williams-1

Net als Haas met Rich Energy komt Williams dus met zéér nieuw geld om het team na het vertrek van Martini de broodnodige duw in de rug te geven. Al afficheert ROKiT zich als een echte 'challenger' die het traditionele spelers in de telco-markt moeilijk wil maken, het bedrijf is achter de schermen al actief met bijvoorbeeld de uitrol van een openbaar hotspot-netwerk in India, waarvoor het zijn mesh-WiFi-technologie inzet. De consumentenproducten (in de vorm van 3D-smartphones waarvoor geen VR-bril nodig is) moeten echter nog op de markt verschijnen. Daar moet F1-sponsoring een boost aan geven.

williams-2

Het bedrijf werd opgericht door John Paul DeJoria (die met het tequilamerk Patrón al ruime ervaring als autosportsponsor heeft opgedaan in ALMS/IMSA) en Jonathan Kendrick, een Britse ondernemer die ooit als 17-jarige jongen bij Goodyear aan de slag ging en in 1978 de tyre engineer was voor de auto van Alan Jones bij... Williams.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet