NASCAR

NASCAR Whelen Euro Series: Druk seizoen met nieuwe uitdaging voor Team Bleekemolen in 2019

whelen-1.jpg

Komend seizoen zullen Michael en Sebastiaan Bleekemolen uitkomen in de NASCAR Whelen Euro Series. Na hun test, eind vorig jaar op Autodromo di Franciacorta, hebben de Bleekemolens besloten om in 2019 een heel seizoen uit te komen in deze spectaculaire raceklasse. Daarnaast zal het team, in tegenstelling tot eerdere geruchten, wederom actief zijn in de Renault Clio Cup Central Europe, waar men de beide titels van 2018 (overal en gentlemen) zal verdedigen. Dit laatste dan wel zonder Michael Bleekemolen, die de Clio's voor gezien houdt en zich enkel zal richten op de NASCAR Whelen Euro Series. AUTOSPORT.NL sprak met Sebastiaan Bleekemolen over de overstap naar de NASCAR Series en hun overige race activiteiten voor aankomend raceseizoen.

Tekst: Niels van der Peet
Foto's: Niels van der Peet en PR

Autosport.nl: Hoe kwam jullie verrassende move naar de NASCAR Whelen Euro Series tot stand?

Sebastiaan: Vorig jaar reden wij met de Clio's op Hockenheim, waar toen ook de NASCAR Whelen Euro Series in actie kwamen. Dat leek ons toen wel wat en na een test, samen met mijn vader, eind vorig jaar op Autodromo di Franciacorta in Italie waren we allebei direct enthousiast. Een erg gave auto om te rijden, die we door de Elite 1 & Elite 2 klasse waarin we afzonderlijk van elkaar rijden, kunnen delen. De Elite 1 en Elite 2 rijden verschillende wedstrijden in een raceweekend waarbij de auto gedeeld mag worden tussen de rijders. Het is een mooi kampioenschap wat in zeven verschillende landen binnen Europa, inclusief Nederland – Raceway Venray - wordt verreden. We verwachten de auto, welke als een soort van bouwpakket geleverd wordt, ergens volgende week binnen te krijgen waarna we deze gaan opbouwen. De shake down hopen we dan spoedig plaats te laten vinden op Zandvoort.

  FB IMG 1548965504721

Autosport.nl: De races daar zijn vaak erg close, iets wat jullie wel toevertrouwd is ?


Sebastiaan: Ja, (lachend) daar hebben we wel veel ervaring mee. Het inhalen zal even iets anders zijn en misschien ook wel even wennen is in het begin, maar verder is het een klasse met flink wat close racing door het hele veld heen. En inhalen blijft inhalen. De auto vraagt ook echt om een old school rijstijl, zonder enige vorm van elektronische hulpmiddelen of wat dan ook. Iets wat vooral mijn vader met zijn 69 jaar (!) enorm aanspreekt in deze klasse, omdat het hier echt aankomt op de rijder en niet op technische en/of elektronische hulpmiddelen. We rijden daar zelfs met een handgeschakelde 4 versnellingsbak.
 
IMG 1859 2 Ook in 2019 dit soort plaatjes van Sebastiaan Bleekemolen

Autosport.nl: Gaan jullie komend seizoen ook nog door in de Clio Cup Central Europe?

Sebastiaan: Jazeker, ik rijd naast de NASCAR Whelen Euro Series ook het gehele seizoen in de Renault Clio Cup Central Europe, waarin ik mijn titel hoop te prolongeren. De kalender van de Clio's is ook weer erg aansprekend, met races op Spa-Francorchamps, Zolder, Hockenheim, Red Bull Ring en natuurlijk Zandvoort. De laatste twee weekenden van zowel de NASCAR Series als de Clio's worden ook nog eens op hetzelfde circuit (Hockenheim en Zolder) verreden wat denk ik erg leuke weekenden gaan worden. Mijn vader stopt wel met de Clio's en vind het mooi geweest. Hij reed toch wat vaker in het middenveld dan hem lief was met al zijn ervaring, en dat vind ik nog altijd erg knap op zijn leeftijd. Echter, de rijders om hem heen waren toch, met alle respect hoor, de wat minder ervaren rijders en dat leidde geregeld tot behoorlijk wat schade en/of een uitval zonder zijn toedoen.

Autosport.nl: Michael Bleekemolen die niet uitkomt in een merkencup van Renault is bijna als een slagroomtaart zonder slagroom toch?

  FB IMG 1548965507740

Sebastiaan:
Ja, nu je het zegt! Ik weet eigenlijk niet beter dan dat mijn vader in een merkencup van Renault uitkomt. Van Renault 5 Turbo's tot de Clio's, van de Renault 21 Turbo's tot de Megane Trophy en van de Renault Alpine Europe Cup tot de Renault Sport Spider Trophy.

Autosport.nl: En de overige Clio's?

Sebastiaan: Die worden ook weer ingezet komend seizoen. Melvin de Groot zal ook weer deel uitmaken van het team en zal zijn titel in het gentlemen kampioenschap gaan verdedigen. Over de andere auto zijn we nog in gesprek met een rijder waar ik verder nog weinig over kan zeggen op dit moment.

Autosport.nl: En verder in 2019? Nog plannen met jullie TCR Seat of de nieuwe MX5 Cup?

Sebastiaan: De TCR Seat staat te koop dus daar hebben we verder geen plannen mee. In de nieuwe Mazda MX-5 cup hebben we zeer zeker interesse en we kijken op dit moment naar de mogelijkheden. Het is zeker niet uitgesloten dat we daarin actief zullen zijn, maar dan wel met meerdere rijders. Mocht dit doorgang vinden, dan heb ik zelf ook zeker de ambitie om daarin een aantal races mee te rijden!

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 01 februari 2019 13:07

    Dit past wel in het straatje van Bleekemolen, cup klasse, gelijkwaardigheid en close racing. Michael is zeker een kanshebber voor de Legend Trophy. Ik ben benieuwd wat Sebastiaan laat zien!

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 01 februari 2019 18:28

    Venray is weer terug op de kalender?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 februari 2019 19:06

    Altijd al een aparte Serie geweest onder de NASCAR vlag, NASCAR regels en vallen dan waarschijnlijk niet onder FIA regels hoewel zij op europese circuits rijden (Zal dan waarschijnlijk ook niet onder de diverse ASN's vallen en zullen de rijders een NASCAR licentie hebben want met een ASN licentie zal dat niet kunnen, en ook hoeven de circuits niet aan de FIA eisen te voldoen). Evenementen zijn niet aangemeld bij de FIA en een baanlicentie voor Venray............

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet