Sportscars

Sportscars: Opnieuw rode vlag na waterballet Daytona

190127 12h Regen
De omstandigheden worden er in Daytona niet beter op

Met nog een uur en 56 minuten te gaan in Daytona is er opnieuw een rode vlag. Het bleef de hele ochtend een waterballet op de combinatie uit oval en infield-circuit, waar de afwatering eigenlijk niet van het niveau is wat je van zo'n beroemde accommodatie zou mogen verwachten. Sinds vijf uur in de ochtend zijn er nauwelijks meer dan tien ronden onder groen afgelegd, omdat er vrijwel direct na iedere herstart telkens weer auto's van de baan raken en met elkaar in botsing komen. Enige verbetering van de omstandigheden is niet in zicht, zodat het de vraag is of er daadwerkelijk nog geracet kan worden. "Het is gewoon overleven", meldt Renger van der Zande. "We hebben zo min mogelijk risico genomen, we moeten proberen er doorheen te komen." Op het moment van de rode vlag rijdt de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac DPi met Fernando Alonso achter het stuur aan de leiding, 13,5 seconden voor de Whelen-Action-Express-Cadillac DPi met Felipe Nasr.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Rebocar

De nummer 6-Penske-Acura van Juan Pablo Montoya, Dane Cameron en Simon Pagenaud is geen kanshebber meer voor de overwinning, nadat de auto kort na de hervatting van de race vanmorgen om 9.00 uur lokale tijd de garage in moest met een motorprobleem. Met de reparatie gingen 17 ronden verloren. Veel tijdverlies was er ook voor de Mustang Sampling-Action Express-Cadillac DPi, waarin Christian Fittipaldi dit weekeinde zijn laatste race rijdt.

190127 Fittipaldi
Emotioneel moment voor Christian Fittipaldi

Een mooi moment was er toen Fittipaldi na afloop van zijn laatste stint in het perscentrum verscheen en overmand werd door emoties, beseffend dat hij zojuist voor het laatst in de auto gezeten had. "Dit is een ongelooflijk circuit, ik heb hier zoveel mooie herinneringen", stamelde de Braziliaan.

In de LMP2-klasse was er pech voor de nummer 81-DragonSpeed-Oreca, die het grootste deel van de race aan de leiding had gereden. Met Henrik Hedman aan het stuur brak er een wiel af, waarop het team vijf ronden en daarmee de leiding in de klasse verloor aan de zusterauto met het nummer 18.

In GTLM leidt de nummer 25-BMW voor de nummer 62-Ferrari en de nummer 67-Ford. In GTD had Luca Stolz in de nummer 33-Riley-Mercedes net de leiding overgenomen, maar ging toen in de rondte en verloor daarmee de kop aan Christian Engelhart in de nummer 11-GRT-Lamborghini. Jeroen Bleekemolen meldde: "In het droog waren we de auto die het meeste op kop reed. Toen kwam de regen en ik wist dat dat een chaos zou worden. Het was een gekkenhuis op de baan: je zag echt helemaal niks! Met 280 km/u door de banking, remlichten overal, auto's die spinden... Eigenlijk te gevaarlijk. We hebben het gehaald, we zijn niet gecrasht en de snelheid was ook goed. Ik kon ook weer naar voren rijden. Uiteindelijk had ik het wel naar mijn zin, ik had een lekker ritme te pakken."

Reacties

    • 0
    • 10
     
    Anonieme gebruiker 27 januari 2019 18:58

    Dit verslag had ik zelf ook kunnen schrijven.

    • 11
    • 0
     
    René de Boer 27 januari 2019 19:05

    Enthousiaste en goede nieuwe medewerkers voor deze website zijn altijd welkom! Uw sollicitatie zien we graag tegemoet via info@autosport.nl

    • 1
    • 0
     
    Dirk 27 januari 2019 19:13

    Wat een chaos in Daytona, het lijkt alsof de moderne autosport niet berekend is op een beetje water. Was dat 'vroeger' anders?

    • 2
    • 0
     
    Cees van Oord 27 januari 2019 19:35

    Erg makkelijk om anoniem commentaar te leveren!

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 27 januari 2019 19:42

    Was dat vroeger anders ??? Nee is het antwoord. Kijk maar naar Le Mans 2001 Het probleem is dat de USA nog nooit van drainage gehoord heeft. De plassen kunnen simpelweg geen kant op. En Rene ik wil best af en toe naast mijn gewone werk geheel vrijblijvend wat stukjes schrijven voor deze site. Mooie avond allemaal.

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 27 januari 2019 19:45

    "Vroeger" waren er natuurlijk ook wel races met veel regen en zo. Sebring 1965 is een voorbeeld (kijk maar eens hier: https://www.sportscardigest.com/1965-sebring-12-hour-grand-prix-of-endurance-race-videos/), maar de race ging gewoon door, de officials lieten het aan de rijders over hoe snel ze vonden dat er gereden kon worden. De enige reden dat races wel eens onderbroken werden, was mist. Tegenwoordig, in tijden van 'health and safety', zijn organisatoren veel voorzichtiger, zeker als er sprake is van staand water en daarmee aquaplaning, wat natuurlijk altijd een risico inhoudt.

    • 2
    • 0
     
    Cees van Oord 27 januari 2019 20:07

    Jammer dat zo'n mooi evenement zo moet eindigen, sportief niet het maximaal haalbare! Op naar Bathurst, safe travels Rene, weer een mooi evenement, jaren geleden dat we elkaar daar tegenkwamen! Debuut van Jeroen bij Erebus Motorsport 2012!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet