Sportscars

Sportscars: Volop actie in eerste uren Daytona

190126 Start
Start van de 57e Rolex 24 at Daytona

Geen gebrek aan actie gedurende de eerste drie uur va de Rolex 24 at Daytona. Om 14.35 uur lokale tijd werd het 47 auto's sterke veld losgelaten voor de marathon op het circuit in Florida. Een minuut voor het moment van zonsondergang nam Fernando Alonso in de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac DPi (Van der Zande/J. Taylor/Alonso/Kobayashi) de leiding over van René Rast in de pole-winnende nummer 77-Mazda (Jarvis/Nuñez/Bernhard/Rast), met de beide Acura-Team Penske-Acura DPi's (#6, Montoya/Cameron/Pagenaud en #7, R. Taylor/Castroneves/Rossi) beide op korte afstand.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rolex

De pole-winnende Mazda leidde met Oliver Jarvis gedurende het grootste deel van het eerste uur, maar na de eerste reeks pitstops wist Juan Pablo Montoya in de nummer 6-Acura de leiding over te nemen. Daarna wisselden de Mazda en de beide Acura's een paar maal van positie, maar nadat Fernando Alonso in het vierde uur de nummer 10-WRT-Cadillac had overgenomen, stoomde de Spanjaard snel op naar voren en nam de leiding over. De winnaars van vorig jaar, de nummer 5-Mustang Sampling-Cadillac DPi (Barbosa/Albuquerque/Fittipaldi) zagen al hun kansen op een mogelijke herhaling in rook opgaan nadat de auto in het derde uur de garage in moest vanwege problemen met de elektronica. In LMP2 leidt de nummer 18-DragonSpeed-Oreca (Gonzalez/Maldonado/Saavedra/Cullen).

190126 WTR
In het vierde uur nam Fernando Alonso in de WTR-Cadillac de leiding over

In de GTLM-klasse waren er al in een vroeg stadium problemen voor de nummer 912-Porsche, toen Earl Bamber de garage in moest als gevolg van een losrakende splitter. Bij Corvette ging het mis in de pits toen de beide fabrieks-C7.R's met elkaar in botsing kwamen. Niettemin rijdt de nummer 4-Corvette (Gavin/Millner/Fässler) aan de leiding, voor de nummer 911-Porsche (Pilet/Tandy/Makowiecki) en de Risi-Ferrari (Rigon/Molina/Pier Guidi/Calado). Bij BMW was er tijdverlies vanwege een probleem met de elektronica. "Ik was ingestapt en had mijn speciale stuurwiel erop geklikt, maar de auto wilde niet starten. Toen namen we een ander stuurwiel: weer niks", vertelde Zanardi naderhand. "Ik wilde alweer uitstappen, waarmee het mijn kortste stint ooit zou zijn geweest, maar toen ging het opeens toch." Later waren er weer problemen, toen Jesse Krohn de plek van Zanardi had ingenomen en de auto aan het eind van de pitstraat tot stilstand kwam, wat tot een 'full course yellow' leidde.

Een van de verrassingen van de race was de manier waarop Ben Keating in de nummer 33-Riley-Mercedes (Keating/Bleekemolen/Stolz/Fraga) gedurende bijna drie uur de tweede plaats in de GTD-klasse wist te verdedigen. De leiding in de klasse was in handen van Townsend Bell in de nummer 12-AIM Vasser Sullivan-Lexus (Montecalvo/Nell/Telitz/Segal), voor de Riley-Mercedes. De nummer 11-Grasser-Lamborghini (Ineichen/Bortolotti/Engelhart/Breukers) reed lange tijd op de derde plaats in de klasse en leidde zelfs even vanwege een afwijkende pitstopstrategie, maar verloor uiteindelijk een ronde door een ongelukkige situatie met een gesloten pitstraat tijdens een 'full course yellow'.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet