Formula E

Formule E: Jerôme D'Ambrosio wint spectaculaire race Marrakesj, Robin Frijns behaalt beste resultaat met tweede plaats (UPD)

190112 FE Ambrosio
Belgisch succes in de Formule E met winst voor Jerôme D'Ambrosio in Marrakesj

Veel mensen hebben kritiek op de Formule E, maar niemand kan ontkennen dat de serie goed is voor volop spektakel. De tweede race van het seizoen in het seizoen 2018-2019 op het Circuit International Automobile Moulay El Hassan in Marrakesj was daarop bepaald geen uitzondering. De beide BMW-Andretti-rijders Alexander Sims en António Félix da Costa leken op weg naar een dubbel succes voor het team, maar Sims raakte zijn Portugese teamgenoot bij een aanval in de slotfase. Félix da Costa viel uit, er volgde een safety-car-fase, waarna er nog één vrije ronde tot aan de finish, waarin Mahindra-rijder Jerôme d'Ambrosio, gestart als tiende, de overwinning voor zich opeiste. Met een van de kleinste verschillen in de historie van de serie eindigde onze landgenoot Robin Frijns als tweede, waarmee hij zijn beste resultaat in de serie behaalde. Voor de Maastrichtenaar was het zijn tweede Formule E-podium na de derde plaats in Putrajaya in het seizoen 2015-2016. Frijns' Britse teamgenoot Sam Bird voor een dubbel podiumresultaat voor Envision Virgin Racing zorgde. Titelverdediger Jean-Eric Vergne, die betrokken raakte in een aanrijding met meerdere auto's net na de start, kwam sterk terug en finishte als vierde, voor zijn DS-Techeetah-teamgenoot André Lotterer.

Tekst: René de Boer
Foto: Bildagentur Kräling

De kwalificatie was al turbulent, want NIO-rijder Tom Dillmann constateerde in de pitstraat opeens dat de remmen van zijn auto weigerden en reed vervolgens achterin de auto van Robin Frijns, die op zijn beurt weer de achterkant van de auto van zijn teamgeboot Sam Bird raakte. "Ik had twee mogelijkheden: of een baanpost raken, die daar stond, of de auto van Robin. Toen heb ik dus maar voor de auto gekozen", verklaarde Dillmann naderhand. Frijns wist zich als achtste te kwalificeren, maar Bird ging door naar de Super Pole voor de snelste zes en wist daarin ondanks een niet optimale diffusor de pole-position voor zich op te eisen. Met zijn tijd van 1:17,489 minuten was de Brit 0,046 seconde sneller dan titelverdediger Jean-Eric Vergne. António Félix Da Costa, die na zijn overwinning bij de seizoensstart in Ad Diriyah als leider in de titelstrijd naar Marokko kwam, kwalificeerde zich als derde, maar raakte die positie vervolgens weer kwijt toen hij drie plaatsen werd teruggezet als straf voor het overschrijden van de maximale 'boost'.

190112 FE Start
Startfase met pole-sitter Bird (paars-rode auto) naast Vergne (goud-zwart)

Bird pakte vanaf pole de leiding bij de start van de race, maar iets verderop ging het mis toen Jean-Eric Vergne de controle over zijn auto verloor, Bird raakte en vervolgens in de rondte ging, waarbij hij ondermeer de beide Jaguars van Evans en Piquet en ook de Nissan-e.dams van Buemi raakte. Ook Pascal Wehrlein, die in het nieuwe kalenderjaar eindelijk voor Mahindra mocht racen en zich als zevende op de grid voor zijn Formule E-debuut niet slecht had gekwalificeerd, raakte verwikkeld in het tumult en viel voortijdig uit. Datzelfde gold voor de beide HWA Racelab-coureurs Gary Paffett en Stoffel Vandoorne, die elders in de openingsronde met elkaar in botsing kwamen.

190112 FE BMWs
Hier ging het nog goed: BMW-teamgenoten Félix da Costa en Sims achter elkaar

Het was niet de enige aanrijding tussen twee teamgenoten, zoals nog zou blijken. Terwijl pole-sitter Bird wat terrein verloor, boekten de beide BMW-Andretti-rijders Félix da Costa en Sims goede progressie en klommen op naar de eerste twee plaatsen. De race leek uit te lopen op de tweede achtereenvolgende BMW-zege en ditmaal zelfs een dubbel succes, totdat Alexander Sims in de slotfase een aanval plaatste op zijn teamgenoot in de strijd om de leiding. Beide raakten met blokkerende wielen van de racelijn, waarop Jerôme d'Ambrosio de leiding kon overnemen, voor de eveneens goed opgeklommen Robin Frijns. Voor Félix da Costa was de race ten einde, hij strandde in de bandenstapels van bocht zeven. Sims sloot als vierde aan. Er volgde een safety-car-fase, waarna er nog één ronde restte voor het verstrijken van de maximale duur van 45 minuten.

190112 FE Frijns actie
Robin Frijns behaalde zijn tot nu toe beste resultaat in de serie

Daarin zette Frijns koploper D'Ambrosio weliswaar nog onder druk, maar besloot uiteindelijk geen echte aanval meer te plaatsen om zijn goede klassering niet in gevaar te brengen. D'Ambrosio won en behaalde daarmee zijn derde overwinning in de klasse. "Toch voelt dit mooier, een echte zege", straalde de Belg, verwijzend naar het feit dat hij zijn twee vorige overwinningen (Berlijn in het seizoen 2014-2015 en Mexico in het seizoen 2015-2016) telkens te danken had aan de diskwalificatie van de aanvankelijke winnaar, opmerkelijk genoeg in beide gevallen Lucas Di Grassi. Voor D'Ambrosio, die ook bij de seizoensstart in Ad Diriyah al op het podium stond, betekende de overwinning voor Mahindra een enorme genoegdoening. "Vorig jaar was het heel zwaar voor me, daarom ben ik zo blij om nu voor Mahindra te kunnen winnen", straalde hij. Inderdaad zat hij bij Dragon op de schopstoel en vond een nieuw onderdak in het team van Dilbagh Gill, die als een kind zo blij was met het succes, de vierde zege voor zijn team.

190112 FE Frijns podium
Voor de tweede keer in zijn loopbaan stond Robin Frijns op het Formule E-podium

Achter D'Ambrosio, die nu ook de tussenstand van het kampioenschap aanvoert, eindigden de beide Envision Virgin-rijders Robin Frijns en Sam Bird als tweede en derde. "Prachtig dat we na de lastige seizoensstart nu beide op het podium staan", vond Frijns. Jean-Eric Vergne herstelde zich goed van zijn malheur in de openingsronde en kwam als vierde over de eindstreep, direct gevolgd door zijn DS-Techeetah-teamgenoot André Lotterer. Ook de beide Audi-rijders, in de kwalificatie buiten de top tien, herstelden zich in de race en scoorden als zevende (Di Grassi) en tiende (Abt) eveneens punten. Daartussen eindigden Buemi en Evans, die beide betrokken waren geweest bij de incidenten in de eerste ronde.

 

Reacties

    • 1
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 12 januari 2019 17:37

    Max Verstappen mocht met de gele vlag wapperen ?

    • 1
    • 0
     
    Dirk 12 januari 2019 22:01

    Spannende race, met een geweldig slotstuk. Maar die BMW rijders...

    • 1
    • 0
     
    sven2199 14 januari 2019 11:37

    Let's go Frijns!! Hopelijk kan hij nog strijden voor het kampioenschap.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet