Sportscars

Sportscars: Madza het snelst in driedaagse 'Roar', Van der Zande en Bleekemolen positief na Daytona-test

190601 IWSC 77
De nummer 77-Mazda van het Mazda Team Joest eindigde als snelste in de test

Met de driedaagse 'Roar before the 24' op Daytona International Speedway begon het nieuwe seizoen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. In totaal reden de DPi's, de LMP2's en de GTLM's zeven geklokte sessies, de teams en rijders in de GTD-klasse hadden vijf eenheden tot hun beschikking. Het Mazda Team Joest eindigde met zijn beide DPi's bovenaan in de totale uitslag, de snelste tijd over de drie dagen kwam op naam van de Brit Oliver Jarvis in de nummer 77-Mazda, waarin hij een tijd van 1:33,398 minuten reed, een officieus nieuw record. Het Konica-Minolta-WTR-team sloot de test als zesde af, in de ranglijst van tijden per rijder eindigde Renger van der Zande op de negende plaats. Van de vier deelnemende LMP2's was de nummer 52-PR1 Mathiasen Motorsports-Oreca het snelst in handen van Gabriel Aubry. Snelste GTLM was de nummer 3-Corvette, bestuurd door Jan Magnussen, terwijl Trent Hindman in de nummer 86-MSR-Acura de snelste GTD-tijd liet noteren. De Riley-Mercedes-AMG GT3 met Jeroen Bleekemolen werd als vierde geklasseerd, Bleekemolen zelf reed de 29e tijd in de klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA/Jake Galstad

Zoals al op vrijdag gemeld in ons nieuws voorafgaand aan de test waren er bij het Mazda Team Joest de nodige structurele veranderingen doorgevoerd, die tot betere resultaten moeten leiden. Betrokkenen hadden bovendien van bovenaf een zwijgplicht opgelegd gekregen, de stemming in de Mazda-box was nogal gespannen. Opmerkelijk: er was duidelijk sprake van twee gescheiden kampen, met voornamelijk Joest-mensen die werkten aan de nummer 77-auto van Oliver Jarvis, Tristan Nuñez, Timo Bernhard en René Rast, en Multimatic-medewerkers die aan de nummer 55 van Jonathan Bomarito, Harry Tincknell en Oliver Pla bezig waren. Hoe dan ook, de snelheid lijkt er aardig in te zitten, want in vrijwel alle sessies eindigden de Mazda's bovenaan, met uiteraard de snelste tijden die gereden werden in de kwalificatie, die overigens alleen maar bepalend was voor de posities in de pitstraat en de 'garage' op het binnenterrein. Oliver Jarvis eindigde bovenaan in de totaaluitslag met een tijd van 1:33,398 minuten, 0,025 seconden sneller dan Harry Tincknell in de nummer 55-Mazda. Snelste niet-Mazda was de nummer 7-Penske in handen van Ricky Taylor, gevolgd door maar liefst drie Cadillac-rijders: Filipe Albuquerque in de nummer 5-Mustang Sampling Action Express-Cadillac, Felipe Nast in de nummer 31-Whelen Action Express-Cadillac en Jordan Taylor in de nummer 10-Konica Minolta WTR-Cadillac.

190106 IWSC 10
Het Konica Minolta-WTR-Cadillac-team werd als zesde geklasseerd

Van der Zande in twee sessies het snelst
Eveneens met de Konica Minolta WTR-Cadillac eindigde Renger van der Zande in de tweede en vierde sessie bovenaan, hij sloot de driedaagse test met de negende tijd algemeen af. "De laatste sessie hebben we geskipt, want we hadden wat schade nadat Jordan in de kwalificatie wat te hard over een kerb was gereden", zei Van der Zande. "Uiteindelijk hebben we drie goede dagen gehad, we hebben veel kunnen proberen, maar we hebben wel erg weinig 'track time' gehad voor de drie dagen die we hier doorbrachten. Ik denk dat we 70, 75 procent van de tijd aan PR-activiteiten besteed hebben! Het was goed om pitstops te oefenen. Fernando en Kamui zijn het uit het WEC bij Toyota heel anders gewend dan wij het doen, dus zij moesten wel even wennen, maar we zijn daarmee goed vooruit gegaan. Het team gaat duidelijk voor honderd procent, niks minder, dus daar is hard aan gewerkt. Ik denk niet dat we nog veel grote dingen hoeven te doen en dus echt kunnen 'fine-tunen' in de richting van de race. Ik heb veel vertrouwen in mijn teamgenoten en omgekeerd ook, want ik heb scherpe tijden gereden. Het was ook belangrijk om te wennen aan de Michelin-banden, die toch wel heel anders zijn, een flinke stap vooruit. Het was heerlijk om voor het eerst sinds 'Petit Le Mans' weer in de auto te zitten. Ik heb er veel vertrouwen in dat we dit jaar goed kunnen scoren!"

190106 IWSC 52
Mooi om de naam 'Van Merksteijn' weer eens op een sportwagen te zien, Gabriel Aubry was het snelst in de LMP2-klasse

De LMP2-klasse is dit jaar een aparte categorie binnen het IMSA-kampioenschap, maar de belangstelling hield met vier ingeschreven auto's bij de 'Roar' nog niet echt over. Bovendien was bij het DragonSpeed-team de voorbereiding ook allesbehalve optimaal: vanwege problemen bij de douane kwam de ene auto pas op donderdagavond en de andere zelfs pas op vrijdagochtend in de paddock van Daytona aan. De snelste tijd was uiteindelijk voor de jonge Fransman Gabriel Aubry, ook bekend als teamgenoot van Ho Pin Tung in de Jackie Chan DC Racing-Oreca in het WEC, die op Daytona met de Oreca van PR1 Mathiasen Motorsport (inclusief Van Merksteijn-sponsoring) met 1:35,930 minuten de ranglijst in de klasse aanvoerde. De drie rijders in de nummer 81-DragonSpeed-Oreca, Ben Hanley, Nicolas Lapierre en James Allen, volgden allemaal binnen 0,375 seconden, daarachter eindigden de drie rijders in de nummer 18-DragonSpeed-Oreca: Pastor Maldonado, Roberto Gonzalez en Ryan Cullen.

190106 IWSC 3
Jan Magnussen zette in de nummer 3-Corvette de snelste GTLM-tijd neer

Corvette bovenaan in GTLM
In de GTLM-klasse lagen de tijden van de 27 deelnemende rijders binnen 1,7 seconden, waarbij Alex Zanardi in de aangepaste nummer 24-BMW M8 GTE als laatste dus ook het tempo goed bleek te kunnen bijhouden. Vooraan in de klasse af echter Jan Magnussen in de nummer 3-Corvette de toon aan: de Deen liet in de kwalificatie een tijd van 1:42,651 minuten noteren. Daarachter volgden de beide Fords, Richard Westbrook in de nummer 67 en Joey Hand in de nummer 66, en de beide Porsches, de nummer 912 met Earl Bamber en de nummer 911 met Nick Tandy. De Risi-Ferrari sloot met Davide Rigon de test als zesde af, voor John Edwards als snelste BMW-rijder in de nummer 24.

190106 IWSC 86
Snelste GTD-tijd voor Trend Hindman in de MSR-Acura

In de GTD-klasse waren er 23 auto's voor de test aangemeld. "De 'Roar' is vooral belangrijk voor het bepalen van de 'BOP', de 'balance of performance' voorafgaand aan de race. Daarom wordt er constant gewogen en gemeten en worden alle gegevens geanalyseerd", vertelde Jeroen Bleekemolen. Met Michelin- in plaats van Continental-banden gaan de GT3-auto's een stuk sneller: de snelste GTD-tijd bij de 'Roar' van dit jaar, gereden door Trent Hindman in de nummer 86-MSR-Acura, lag met 1:45,533 minuten bijna 1,6 seconden lager dan de toptijd van de test van vorig jaar (1:47,104 voor Rolf Ineichen in de GRT-Lamborghini). "We komen echt in de buurt van de GTLM-auto's", erkende Bleekemolen, iets waarover vanuit de GTLM-fractie in het veld de nodige kritische geluiden te horen waren. "We zijn ons van deze situatie bewust en houden het scherp in de gaten", erkende IMSA-seriemanager Scott Atherton desgevraagd tegenover AUTOSPORT.NL. "We hebben altijd een serieus onderscheid in rondetijden tussen de diverse klassen gehad en we zullen er alles aan doen om dat ook voor dit jaar te realiseren."

190106 IWSC 33
De Mercedes-AMG GT3 van Jeroen Bleekemolen, Ben Keating, Luca Stolz en Felipe Fraga eindigde als vierde

Met de snelste tijd van Hindman en de tweede tijd voor de Braziliaanse Ana Figueredo in de nummer 57-MSR-Acura met een volledige damesbezetting eindigden er twee NSX'en op de eerste twee plaatsen in de klasse, slechts 0,004 seconden uit elkaar. Daarachter volgde de nummer 12-Lexus RC-F GT3 van het AIM Vasser Sullivan-team, dat de inzet van de Lexussen heeft overgenomen van 3GT. De beste Europese GT3 was de nummer 33-Riley-Mercedes, waarmee Ben Keating in de 'kwalificatie' op zaterdag de vierde GTD-tijd reed. Van de dit jaar nieuwe GT3-modellen was de nummer 29-Montaplast by Land Motorsport-Audi R8 LMS het snelst: Daniel Morad kwam tot de zesde tijd in de klasse, waarin de eerste 36 rijders binnen een seconde eindigden.

Bleekemolen: "Prima test gehad"
Jeroen Bleekemolen uitte zich tevreden: "Een prima test gehad. Natuurlijk is het moeilijk om in te schatten waar iedereen staat, zoals altijd hier, en dit jaar helemaal, omdat er heel veel auto's zijn met een evo, waarbij je nog niet helemaal weet hoe goed of slecht die evo's zijn. Heel veel van die aanpassingen zorgen ervoor dat ze meer downforce hebben, maar daardoor zijn ze ook langzamer op het rechte stuk, alleen weet je niet hoeveel. Dat is echt een groot vraagteken voor ons. De nieuwe Porsche is ook nog een grote onbekende, ze leken best snel, maar onze auto voelt gewoon echt goed aan. We weten wat we hebben, we hebben hier veel ervaring en de set-up is top. Ik verwacht dat we hier echt sterk zijn: we hebben een super line-up, een topteam met heel veel ervaring, dus ik heb het ook erg naar mijn zin gehad! Het is al mijn zesde jaar samen met Ben en Bill Riley, we zijn gewoon een soort familie geworden."

190106 IWSC Land
De Land-Audi was het snelst van de nieuwe GT3-auto's

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet