Sportscars

Sportscars: Nieuws rondom de 'Roar before the 24' vanuit Daytona

190104 Daytona Bleek
Jeroen Bleekemolen is een van de drie Nederlanders die in Daytona in actie komen

Drie officiële testdagen op Daytona International Speedway onder de naam 'Roar before the 24' vormen de officiële start van het seizoen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship en de tweede divisie, de IMSA Michelin Pilot Challenge. Voor IMSA is het een belangrijk jaar, want de organisatie viert zijn 50-jarig jubileum. AUTOSPORT.NL is ter plekke in Daytona en noteerde voorafgaand aan de test de nodige nieuwtjes.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

190104 Daytona Renger
Renger van der Zande, hier met Felipe Nasr

- Anders dan in voorgaande jaren staan er ditmaal slechts drie Nederlanders aan de start in Daytona. Renger van der Zande komt voor het tweede jaar in successie in actie met de nummer 10-Konica Minolta WTR-Cadillac DPi, die hij deelt met zijn vaste teampartner Jordan Taylor en, voor Daytona, de prominente aanvullingen Fernando Alonso en Kamui Kobayashi. "Ongelooflijk wat de aanwezigheid van Alonso voor een impact heeft", zegt Van der Zande. "Overal waar hij komt, staan fans, hij wordt constant in de gaten gehouden. Lijkt me best lastig, zo'n positie."

- Jeroen Bleekemolen rijdt uiteraard met de vertrouwde nummer 33-Riley-Mercedes-AMG GT3, samen met Ben Keating, Luca Stolz en Felipe Fraga. Zoals gisteren al vermeld is de auto vanaf de test voorzien van een nieuw kleurenschema. "Ik vind het echt mooi, het valt op in het veld", zegt Bleekemolen. Met de komst van Michelin als nieuwe bandenpartner in de IMSA-series rijden ook de GTD's voortaan op Frans rubber, in plaats van de Continentals. "Een flinke stap vooruit: met de test in december hier waren we met de Michelins zo'n twee seconden sneller", aldus Bleekemolen. "We zitten nu qua tijden op het niveau van de GTLM's."

- Omdat hij de afgelopen seizoenen iets minder reed dan voorheen, en geen fabrieksstatus heeft, is Jeroen Bleekemolen op de jaarlijkse FIA-lijst met rijdersclassificaties teruggezet van platina naar goud. Dat betekent dat hij ook mag deelnemen aan de IMSA Michelin Pilot Challenge, waarin rijders met platina-status niet zijn toegestaan. In ieder geval tijdens de 'Roar'-test in Daytona komt Jeroen Bleekemolen ook in deze klasse uit, en ook hierin rijdt hij met een auto van Riley Motorsports, een Mercedes-AMG GT4.

190104 Daytona Indy
Indy Dontje komt ook dit jaar in de IMSA Michelin Pilot Challenge uit

- In de IMSA Michelin Pilot Challenge komt Bleekemolen nog een landgenoot tegen, en wel Indy Dontje, die het trio van Nederlanders in Daytona vol maakt. De rijder uit Schoorl blijft het Winward-HTP-team trouw, maar heeft met Russell Ward een nieuwe teampartner in de Mercedes-AMG GT4. "Er zijn wat verschuivingen geweest binnen het team. Brice Ward rijdt nu met Christian Hohenadel, ik rijd met Russell. Die is behoorlijk snel, kan de auto zeker in de top vijf houden, dus dat zie ik wel positief in", zegt Dontje. Het plan is dat hij het volledige seizoen in de IMSA-serie rijdt. Zoals het er nu uitziet, komt er vooralsnog geen vervolg aan zijn campagne in de Duitse ADAC GT Masters. "Ook daar zijn er de nodige ontwikkelingen rondom het HTP-team en als gevolg daarvan is er waarschijnlijk voor mij geen plek", verklaart de Noord-Hollandse rijder.

190104 Daytona Merksteijn
Van Merksteijn-sponsoring op de PR1-LMP2

- Nog een Nederlandse connectie zagen we op de PR1 Motorsport-LMP2 in het WeatherTech-kampioenschap: hier staat prominent sponsoring van 'Van Merksteijn International' op de auto. Het zien van het paars-witte logo roept onmiddellijk herinneringen op aan het succesvolle jaar 2008 met de Porsche RS Spyder, maar de connectie blijkt te liggen bij de Fransman Gabriele Aubry, een van de rijders van het team. De familie Aubry doet zaken met Van Merksteijn, junior reed eerder in de Formule Renault ook al met sponsoring van Van Merksteijn.

- Het Mazda Team Joest, dat de fabrieksoperatie van de beide Mazda DPi's in het IMSA-kampioenschap voor zijn rekening neemt, kent voor dit seizoen de nodige veranderingen. De ervaren Ralf Jüttner is niet langer actief als teammanager in de IMSA-serie, maar houdt zich in het hoofdkwartier in Duitsland bezig met 'een ander project', waarover niet meer informatie te verkrijgen was. Zijn rol is overgenomen door Jan Lange. Nieuw in het team is Brett Kettler, die jarenlang de klantensportactiviteiten van Audi in de VS runde en daarvoor als engineer op een van de door Joest gerunde Audi-LMP1's actief was. Ook is de betrokkenheid van Multimatic toegenomen, wat ondermeer blijkt uit de aanwezigheid van George Howard-Chappell en Leena Gade als technici.

190104 Daytona Bernhard
Timo Bernhard, hier met directeur dr. Daniel Armbruster van Porsche Motorsport North America, komt uit voor het Mazda Team Joest

- Op het rijdersfront kwam Timo Bernhard, uitgeleend door Porsche, bij het Mazda-team aan boord voor de vier lange-afstandsraces. René Rast komt net als vorig jaar met toestemming van Audi voor het Mazda-team in actie. Een nieuwe aanwinst voor de lange-afstandsraces is ook Oliver Pla.

190104 Daytona Ford

- Een opvallende verschijning waren de beide Ford GT's in het wit in plaats van in het vertrouwde rood-wit-blauwe kleurenschema. "Alleen maar voor de test hier, voor de race hebben we weer de normale kleuren", zei Ganassi-teammanager Mike Hull. Opmerkelijk: de Fords zijn de enige GTLM-auto's die gespoten worden. Alle andere auto's in de klasse zijn voorzien van folie.

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 januari 2019 20:34

    Echt een prachtig kampioenschap wat veel leuker is dan FIA WEC. In 2020 zijn we gelukkig ook in Europa verlost van de lmp 1 auto's.

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 04 januari 2019 22:01

    Ik vond WEC geweldig in de tijd van de grote drie in LMP1. Zo mooi wordt het nooit meer. En de GTE-Pro-klasse vind ik nog steeds erg leuk. Maar voor de rest is de sjeu ook voor mij wel een beetje van WEC af. IMSA daarentegen is een geweldig leuk kampioenschap dat ik ook graag volg!

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 05 januari 2019 11:58

    Inmiddels ben ik positiever maar heb lange tijd gedacht dat DPi in Europa (dus Le Mans/WEC) niet echt zou werken, althans dat het veld dan gewoon zou bestaan uit wagens die rechtstreeks uit Amerika komen (Cadillac's en Acura's) i.p.v. lokaal ontwikkelde wagens. Of denken jullie dat VAG, Peugeot, Toyota of andere merken wel in zouden stappen?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 05 januari 2019 20:11

    DPi's zijn in de basis LMP2-auto's, wat betekent dat ze betrouwbaar, beschikbaar en (relatief) betaalbaar zijn. Een fabrikant heeft in de IMSA-DPi-klasse mogelijkheden tot eigen inbreng op het gebied van aerodynamica en motor, die heel nauwkeurig zijn vastgelegd. Dat voorkomt dure doorontwikkelingen. De ACO houdt als promotor van het FIA WEC vast aan de voorwaarde dat het geen fabrieksteams in de LMP2 wil: fabrikanten die iets willen, moeten dat in de LMP1 doen en zitten dan ook direct vast aan de kostbare hybride-technologie, die de ACO koste wat het kost (letterlijk!) wil handhaven. En daar zit hem nou juist de crux, want voor de meeste fabrikanten speelt hybride in de serieproductie op middellange termijn geen grote rol meer: het wordt of volledig elektrisch, zoals Tesla of Porsche met de komende Taycan, of iets anders, zoals bijvoorbeeld waterstof-/brandstofceltechnologie. DPi is een optie die inmiddels zijn effectiviteit in de praktijk bewezen heeft en daarom zie ik er persoonlijk ook voor het WEC veel meer heil in dan in de voorgestelde hypercar-plannen. Voor Europese fabrikanten zou het ook uit marketingoogpunt een heel interessante optie kunnen zijn. Maar ja: er is één probleem, en dat is dat DPi een creatie van IMSA is, en niet van de ACO. En het 'not invented by us' (of de Franse variant daarvan) weegt bij de ACO buitengewoon zwaar. Dus de splitsing tussen de twee series zal, zo vrees ik, wel een feit blijven,

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 januari 2019 20:48

    Dat de ACO overstapt naar de sportcars zou wel eens de redding kunnen betekenen. Want hoe geweldig was de global BPR series met de venturi 600. De marcos van Cor Euser of de McLaren GT-R auto's. Als we dat terug gaan zien ben ik een blij mens. René heb je daar nog een paar mooie foto's van ?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet