Diversen

Div: Boekbesprekingen autosport 2018 deel 1

Boeken opening
AUTOSPORT.NL-redacteur René de Boer is met boeken helemaal in zijn element

Goede tradities verdienen het om in ere gehouden te worden, en zo stelt AUTOSPORT.NL ook dit jaar rond de Kerstdagen weer een aantal autosportboeken voor, die de afgelopen twaalf maanden het licht zagen, compleet met de inmiddels bekende classificatie van één tot vijf sterren. We delen de besprekingen ditmaal in twee delen op. In het eerste deel stellen we naast de nodige boeken ook autosportkalenders voor 2019 voor, in het tweede deel, dat eind van de week verschijnt, gaan we onder andere ook wat nader in op een aantal nieuwe autosportjaarboeken die niet over de Formule 1 gaan.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Kevin van Burken, Rebocar

Boeken Escort cover

Reinhard Klein/John Davenport: Ford Escort, a winner's car *****

Temidden van het geweld van de Alpines en de Stratossen hield de Ford Escort bijna anderhalf decennium lang dapper stand in de rallysport. De rallyversie van de Escort Mk 1, in het Duitse taalgebied bekend als 'Hundeknochen-Escort' naar de vorm van frontpartij met de grille en de koplampen, die inderdaad wel wat weg heeft van een hondenbot, werd in 1967 ontwikkeld bij de sportdivisie van Ford in het Britse Boreham, waar men ook wel inzag dat de dagen van de Lotus Cortina geteld waren. Een Twin Cam-versie van de Escort vond al snel goedkeuring bij de raad van bestuur en werd voor rallydoeleinden gehomologeerd per 1 maart 1968.

Auteur John Davenport maakte de rallyloopbaan van de Escort van begin tot eind mee. Letterlijk, want hij was de bijrijder van Ove Andersson in een Escort Mk 1 in de San Remo Rally 1968, de eerste internationale wedstrijd met de nieuwe auto. Daarin eindigde het duo Andersson-Davenport op de derde plaats, achter Pauli Toivonen (Porsche 911 T) en Pat Moss (Lancia Fulvia Coupé). De eerste overwinning volgde in de Tulpenrally, waarin Roger Clark en Ove Andersson de eerste twee plaatsen bezetten. Vele successen zouden volgen, waaronder de overwinning voor Hannu Mikkola in de London-Mexico-rally 1970 en zeges in de Safari en de RAC Rally 1972.

In 1975 volgde de Escort Mk 2, met een wat hoekiger carrosserie. In datzelfde jaar nam Peter Ashcroft de leiding van Fords Britse sportafdeling over van Stuart Turner, die werd bevorderd tot directeur PR. Twee jaar later ontpopte Ford zich als een serieuze kandidaat voor de WK-rallytitel (destijds alleen voor merken, nog niet voor rijders), waarin het nipt geslagen als tweede eindigde achter Fiat. In 1979 was het raak: dankzij Waldegård, Mikkola en Vatanen won Ford de merkentitel, Waldegård werd de eerste wereldkampioen bij de rijders. Vatanen was vanwege zijn vele crashes bijna ontslagen; alleen het extra budget van een miljoen Engelse Pond dankzij Rothmans stelde de positie van de Fin veilig. Eind dat jaar stopte Ford als fabrieksteam en droeg de inzet van de Escorts voor het WK over aan David Sutton, die als privéteam al jarenlang ervaring met Ford had opgedaan. In 1981 won Vatanen de tweede WK-rijderstitel voor Ford, genavigeerd door David Richards, die later faam zou verwerven met zijn organisatie Prodrive. Dat was het laatste grote succes met de Escort Mk 2: Ford kondigde de derde generatie van de Escort als opvolger aan, maar koos uiteindelijk voor de RS200 als nieuw strijdwapen om het in Groep B op te nemen tegen de nieuwe generatie rallyauto's, aangevoerd door de Audi quattro en de Peugeot 205.

Het Escort-boek van John Davenport en Reinhard Klein boekstaaft de carrière van de Escorts Mk 1 en Mk 2 in de diverse WK-rally's tussen 1968 en 1982. Auteur Davenport sprak met vele betrokkenen als rijders Hannu Mikkola, Ari Vatanen, Simo Lampinen, Malcolm Wilson, Tony Mason en Timo Mäkinen en teambazen Charles Reynolds en David Sutton. Het omvangrijke fotoarchief van Reinhard Klein was goed voor ruim 500 foto's, waarop niet alleen vrijwel alle Escorts in WK-rally's in actie te zien zijn, maar ook heel wat opnamen die zijn gemaakt in werkplaatsen of tijdens servicestops. Dat biedt een veelheid aan details die liefhebbers doet smullen! De opbouw is chronologisch van jaar tot jaar, een uitgebreid deel met uitslagen rondt het geheel af. De tekst is Engels- en Duitstalig, de uitvoering als altijd bij McKlein uitstekend verzorgd.

Reinhard Klein/John Davenport: Ford Escort, a winner's car/ Der Siegertyp, McKlein, Engels- en Duitstalig, 264 pagina's, gebonden in hardcover, ISBN 978-3-947156-08-5.

Boeken Escort binnenwerk

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet