Formula E

Formule E: António Félix da Costa bezorgt BMW eerste Formule E-overwinning

181215 FE Race DAC actie
Eerste winst van het seizoen voor António Félix da Costa

António Félix da Costa is de eerste winnaar van het seizoen 2018/2019 in het ABB FIA Formule E-kampioenschap. Met zijn succes op het stratencircuit van Ad Diriyah zorgde de Portugese rijder tevens voor de eerste overwinning voor BMW bij de première van het Beierse merk als fabrieksteam in de Formule E. Félix da Costa startte vanaf de pole-position, maar moest al relatief snel zijn meerdere erkennen in de duidelijk snellere DS-Techeetah-rijders Jean-Eric Vergne en André Lotterer. Die kregen echter beide, net als nog diverse andere rijders, een drive-through penalty vanwege teveel energieverbruik en vielen daardoor terug. Vergne reed vervolgens een sterke inhaalrace, waarvoor hij nog met de tweede plaats beloond werd. De Belg Jerôme d'Ambrosio werd bij zijn eerste optreden voor het Mahindra-team als derde geklasseerd. Robin Frijns startte na een mislukte kwalificatie slechts als 18e. Tijdens de race wist hij de nodige plaatsen goed te maken en werd als twaalfde geklasseerd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bildagentur Kräling

Vorige week wilde BMW-sportdirecteur Jens Marquardt tijdens het traditionele einde-seizoensfeest van BMW Motorsport nog niks weten van een eventuele favorietenrol voor BMW in de Formule E, ondanks de snelle rondetijden bij de test in Valencia. Het eerste raceweekeinde van het seizoen in Saoedi-Arabië maakte echter duidelijk dat het BMW-Andretti-team volop kan meestrijden om de topposities, al lijkt er qua pure snelheid op dit moment nog geen kruid gewassen tegen het DS-Techeetah-team.

181215 FE race Startfase
Startfase van de eerste seizoensrace met Félix da Costa aan de leiding voor Buemi en López

António Félix da Costa startte vanaf de pole-position, maar had zichtbaar moeite bij het vinden van de juiste startplek. Hij moest op de grid zelfs een paar maal met zijn auto heen en weer steken voordat hij min of meer correct stond. Blijkbaar mag je in de Formule E, waar vele dingen anders zijn, ook achteruit rijden – in ieder geval kwam er geen melding dat de wedstrijdleiding de situatie onderzocht. Eenmaal gestart nam Félix da Costa de leiding, voor Buemi en López. Verderop in het veld ging het mis voor Edoardo Mortara, die net als in de vrije training van vanmorgen met een ogenschijnlijk remprobleem rechtdoor schoot, Dat leidde tot een 'full-course-yellow', met Félix da Costa aan de leiding voor Buemi, López, Vergne, Vandoorne en D'Ambrosio. In de derde ronde werd de race weer vrijgegeven en Lotterer passeerde zowel D'Ambrosio als Vandoorne, waarmee hij de vijfde plaats overnam. Twee ronden later won hij nog een positie ten koste van López, die inmiddels zijn derde plaats was kwijtgeraakt aan Vergne.

In de negende ronde viel Felix Rosenqvist uit met een technisch defect. De Zweed, die volgend jaar in de Indycars rijdt, viel in Saoedi-Arabië nog eenmalig in bij Mahindra voordat Pascal Wehrlein daar vanaf 1 januari regulier mag rijden, als diens contract met Mercedes ten einde is. In dezelfde ronde passeerde Vergne Buemi in de strijd om de tweede plaats en vond drie ronden later teamgenoot Lotterer achter zich. Getweeën reden de DS-Techeetah-coureurs het gat naar Félix da Costa dicht.

181215 FE Race inhaalactie VER DAC
Vergne passeert Félix da Costa en neemt zo de leiding over, Lotterer rijdt daarachter

In de 14e ronde plaatste Vergne een geslaagde aanval en nam zo de leiding in de wedstrijd over. Aanvankelijk reed Félix da Costa nog op de tweede plaats in de DS-Techeetah-sandwich tussen Vergne en Lotterer, maar in ronde 20 was ook Lotterer er voorbij en leken de beide rijders met de zwart-gouden formulewagens op weg naar een dubbelsucces. De wedstrijdleiding besliste echter anders en legde Vergne en Lotterer, maar ook enkele andere rijders, een 'drive-through-penalty' op vanwege een te hoog energieverbruik. Daarmee vielen Vergne en Lotterer respectievelijk terug naar de plaatsen vijf en zeven, terwijl Félix da Costa de leiding weer in handen kreeg, voor D'Ambrosio, Buemi en López. Even later echter strandde de auto van López met een gebroken linker achterwielophanging, waarop eerst een 'full course yellow' en daarna een safety-car-fase werden uitgeroepen.

Met nog drie minuten en 40 seconden te gaan werd de race weer vrijgegeven, waarbij diverse rijders nog gebruik konden maken van de 'attack mode', de tijdelijke beschikbaarheid van 35 pk extra vermogen. Daarvan profiteerde Vergne door D'Ambrosio in te halen en de tweede plaats over te nemen, terwijl Lotterer de vijfde plek overnam van Buemi. Na een turbulente slotfase reed Félix da Costa de overwinning naar huis, op 0,462 seconde gevolgd door Vergne. D'Ambrosio eindigde als derde voor Evans (Jaguar) en Lotterer, de beide Nissan-e.dams-rijders Bueni en Rowland, Audi-Abt-teamgenoten Abt en Di Grassi, terwijl Nelson Piquet in de andere Jaguar de top tien completeerde. Robin Frijns werd bij zijn terugkeer in de serie als twaalfde geklasseerd.

181215 FE race DAC sprong
Blijdschap bij racewinnaar António Félix da Costa

"DAC is back", grapte winnaar Félix Da Costa voor de microfoon van Nikki Shields, rijmend op de drieletterafkorting van de tijdwaarneming voor zijn naam. "Het s natuurlijk prachtig om hier te winnen en voor de eerste overwinning voor BMW te zorgen, maar de Techeetahs waren hier wel heel snel. Het is duidelijk dat we nog werk te doen hebben." Titelverdediger Jean-Eric Vergne zei: "We hadden hier eigenlijk moeten winnen, jammer van de straf die we kregen, die heeft ons beslist de zege gekost." Jerôme d'Ambrosio toonde zich tevreden met zijn podiumplaats bij zijn eerste optreden in de Formule E voor Mahindra na een lastig seizoen bij Dragon.

181215 FE Frijns portret
Onze landgenoot Robin Frijns werd als twaalfde geklasseerd en greep daarmee naast de punten
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet