Diversen

Div: Beitske Visser en Nicky Catsburg ook in 2019 in fabriekskader BMW

181210 BMW Catsburg Visser
Beitske Visser en Nicky Catsburg komen ook in 2019 weer voor BMW in actie

Tijdens de jaarlijkse 'season review' van BMW Motorsport in München presenteerde het Beierse merk ook de sportieve plannen voor het komende racejaar. Uiteraard blijft BMW actief in de DTM, waar in 2019 voor het eerst turbomotoren gebruikt worden. Daarnaast is BMW vanaf het seizoen 2018-2019, dat aanstaand weekeinde van start gaat in Saoedi-Arabië, voor het eerst met een eigen fabrieksteam actief in de Formule E. De deelname aan het FIA WEC en het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship met de M8 GTE wordt eveneens voortgezet. De activiteiten in de GT3-racerij worden uitgebreid. Met Beitske Visser, die opnieuw als juniorrijdster ondersteund wordt, en Nicky Catsburg maken er twee Nederlandse coureurs deel uit van het fabriekskader van BMW.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

BMW deelt zijn sportprogramma op in twee segmenten: BMW i Motorsport is de aanduiding waaronder de elektrische activiteiten in de Formule E plaatsvinden, waarin de Portugees António Félix da Coasta en de Brit Alexander Sims voor BMW uitkomen. De inzet van de auto's wordt verzorgd door het Amerikaanse Andretti Autosport in samenwerking met technici van BMW. Beitske Visser, die over jarenlange ervaring in de formulewagens beschikt, is test- en reserverijder van het team en zal onder andere aanstaande zondag tijdens de test in aansluiting op de Formule E-seizoensstart in Ad Diriyah bij Riad in Saoedi-Arabië in actie komen.

181210 BMW DTM
Vijf DTM-rijders staan voor 2019 al vast

Onder de vlag van BMW M Motorsport vinden de overige autosportactiviteiten plaats met de fabrieksprogramma's in de DTM en de lange-afstandsraces in het FIA WEC en de Amerikaanse IMSA-serie als speerpunten. In de DTM zet BMW in 2019 de nieuwe M4 DTM volgens 'Class 1'-reglement met turbomotor in, 50 jaar nadat met de 2002 voor het eerst een BMW met turbomotor in de racerij werd ingezet. Onlangs werd bekend dat Augusto Farfus na zeven seizoenen een punt zette achter zijn DTM-deelname, waardoor er een vacature in het BMW-kader ontstond. De overige vijf rijders van het afgelopen jaar, te weten de Oostenrijker Philipp Eng, de Zweed Joel Eriksson, de Duitsers Timo Glock en Marco Wittmann en de Canadees Bruno Spengler, komen ook in 2019 voor BMW uit. De inzet van de auto's zal opnieuw worden verzorgd door de teams RBM van Bart Mampaey en RMG van Stefan Reinhold alsmede RMR als combinatie van de twee. De positie van de zesde rijder wordt na de 'young driver test' van deze week in Jerez ingevuld.

181210 BMW WEC
Ernst Knoors en Nicky Catsburg spelen een belangrijke rol in het WEC-programma

In het FIA WEC, waarin het team MTEK van onze landgenoot Ernest Knoors de beide M8 GTE's inzet, is het 'superseizoen' 2018-2019 nog aan de gang. Uiteraard blijft de rijdersbezetting hier met de combinaties Nicky Catsburg/Martin Tomczyk en António Félix da Costa/Augusto Farfus ongewijzigd. In het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship wordt voor het komende seizoen de samenwerking met het RLL-team van Bobby Rahal voortgezet. Hier neemt Tom Blomqvist de positie van Alexander Sims als partner van Connor de Philippi in. De bezetting van de andere auto blijft met John Edwards en Jesse Krohn ongewijzigd. Voor de lange-afstandsraces krijgt het team versterking van Philipp Eng, Colton Herta en Chaz Mostert, alsmede Alex Zanardi, die eind januari zal deelnemen aan de 24 Uur van Daytona.

In de GT3-racerij rijdt het team Walkenhorst Motorsport, dat dit jaar enigszins verrassend de 24 Uur van Spa-Francorchamps won, een volledig seizoen in de Intercontinental GT Challenge. Daarvoor staan Augusto Farfus en Martin Tomczyk in ieder geval als rijders vast. "Overige teams en rijders worden op een later tijdstip bekendgemaakt", stelt BMW, waarbij het Schnitzer-team tot de kandidaten behoort. Naar verluidt moet het team, dat gedurende vijf decennia voor zoveel BMW-successen in de internationale autosport zorgde, zelf op zoek naar financiële invulling voor het programma, wat gezien de staat van dienst van Schnitzer de nodige verwondering wekt. Voor BMW staat ook de FIA GT World Cup in Macau wederom op het programma, waar het merk met Augusto Farfus dit jaar de titel won.

Voor de 24-uursrace van de Nürburgring komen ondermeer Rowe Racing, Falken Motorsports en Walkenhorst Motorsport met BMW uit, terwijl ook hier de deelname van Schnitzer nog tot de mogelijkheden behoort. Als rijders staan bij Rowe Racing Tom Blomqvist, Nicky Catsburg, Connor de Philippi, John Edwards, Philipp Eng, Jesse Krohn, Marco Wittmann en Nick Yelloly vast. Daarnaast komen in ieder geval Augusto Farfus, Martin Tomczyk en Timo Schider met een BMW aan de start.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    driftje 10 december 2018 11:00

    Wat wordt beitske's hoofdprogramma?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 december 2018 11:29

    Geen Loris Heezemans natuurlijk maar gewoon Beitske. Top

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 december 2018 11:32

    Blijft de rol van Beitske beperkt tot test- en reserverijdster in de Formule E? Geen programma in de GT4 European Series?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 10 december 2018 11:53

    Beitske zal ongetwijfeld nog wel wat meer rijden, maar daarover zijn nog geen nadere mededelingen gedaan. Er staat voor begin volgend jaar nog een selectieprogramma voor eventuele aanvullende juniorrijders op het programma.

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 10 december 2018 12:00

    Ze heeft zich ook aangemeld voor de Formule W. Het lijkt me voor haar niet handig om dat (curieuze) traject te bewandelen.

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 10 december 2018 12:06

    Mij wel. Met haar ervaring heeft ze volgens mij de beste papieren in handen om de concurrentie daar zoek te rijden. Het kost niks, je kunt er een riant prijzengeld verdienen en je kunt er ook nog dingen naast doen. Bovendien zal dat ongetwijfeld met BMW zijn afgestemd.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 december 2018 12:54

    Financieel is het wel aantrekkelijk, de concurrentie is minimaal. Autosportief gaat het helemaal nergens over.

    • 0
    • 0
     
    driftje 10 december 2018 21:14

    Eens René, 5 ton prijzengeld en ze heeft inderdaad dikke kans om het veld op te rollen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 december 2018 02:10

    Ga er althans wel vanuit dat Beitske geselecteerd wordt, net als Chadwick. Het overgrote deel van de dames is veldvulling, met alle respect.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet