TCR Series

WTCR: Nicky Catsburg en Augusto Farfus keren terug in mondiale toerwagenracerij met Hyundai

181118 WTCR Tarquini actie
De Hyundai i30 N was dit jaar de maatstaf in de WTCR-competitie

Na een jaar afwezigheid keert Nicky Catsburg terug op het hoogste mondiale niveau in de toerwagensport. Vandaag kondigde Hyundai Motorsport aan dat de Amersfoortse rijder zal worden ondergebracht bij een van de klantenteams van het Koreaanse merk in het FIA WTCR. Catsburg zal zijn WTCR-programma combineren met de lange-afstandsraces voor BMW, iets wat hij twee jaar geleden met Volvo in het WTCC en BMW ook al deed. Eenzelfde constructie krijgt Augusto Farfus, die enkele weken geleden al zijn afscheid uit de DTM aankondigde, en nu met Hyundai ook weer terugkeert in de mondiale toerwagenracerij, waarin hij eerder met BMW en Alfa Romeo successen vierde. Titelverdediger Gabriele Tarquini en Norbert Michelisz komen ook volgend jaar weer voor Hyundai in actie. De namen van de klantenteams worden in een later stadium bekendgemaakt.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Dat Catsburgs agenda voor 2019 met slechts een handjevol FIA WEC-races en wellicht de 24-uurswedstrijden op de Nürburgring en Spa-Francorchamps voor BMW niet vol is, mag duidelijk zijn. Zo lag een combinatie tussen FIA WEC en FIA WTCR voor de hand, zoals Catsburg al eerder deed. De keuze voor Hyundai komt echter wel een beetje als een verrassing, want na zijn sterke optreden in het FIA WTCR met Volvo, twee jaar geleden, wees alles erop dat hij opnieuw onderdak zou vinden bij het Zweedse Cyan Racing, dat vanaf volgend jaar auto's van het Chinese merk Lynk & Co. in het FIA WTCR gaat inzetten. "Ik was ook heel ver met hen, maar toen kwam opeens Hyundai om de hoek met een wel heel aantrekkelijk aanbod", zegt Catsburg.

De Hyundai i30 N was het afgelopen seizoen de maatstaf in het FIA WTCR, wat resulteerde in de kampioenstitel voor Gabriele Tarquini. De Italiaanse routinier en zijn Hongaarse teamgenoot Norbert Michelisz, samen het afgelopen seizoen goed voor zes overwinningen, krijgen voor 2019 de status van 'Hyundai Motorsport Customer Racing Drivers'. Datzelfde geldt dus voor Catsburg en Augusto Farfus, die nog niet eerder in het WTCR reden, maar wel op eerdere successen in het WTCC kunnen bogen. Catsburg, die eerder voor Lada en Volvo reed, behaalde twee WTCC-zeges. Farfus, die voor Alfa Romeo en BMW in het WTCC uitkwam, won in totaal 15 wedstrijden en eindigde twee keer als derde in de eindstand van het kampioenschap.

181203 Catsburg 340
Nicky Catsburg is volgend jaar Hyundai Motorsport Customer Racing Driver

"Ik heb al eerder met Gabriele en Augusto gewerkt en Norbert ken ik natuurlijk goed vanuit het WTCC", zegt Catsburg. "Met een WTCR-auto heb ik nog niet eerder gereden, maar ik ben er zeker van dat Gabriele me snel op het juiste niveau zal brengen. Ik miste het toerwagenracen wel, ik heb bijna alle WTCR-races dit jaar via de televisie gevolgd, dus ik ben blij dat ik er nu zelf weer in actie kan komen." Samen met de andere Hyundai-rijders staat voor Catsburg binnenkort een vierdaagse test op het circuit van Portimao in Portugal op het programma.

Reacties

    • 9
    • 0
     
    Racing-Fan 03 december 2018 11:19

    WTCR wordt sterker en sterker.

    • 7
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2018 11:59

    @Racing-Fan, dus echt tijd voor Coronel om te stoppen

    • 8
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2018 12:17

    Nu kan Coronel gerust opstappen...

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2018 12:51

    Tom kennende doet hij dat niet maar zou wel een zeer verstandige keuze zijn. Wordt compleet zoek gereden anders.

    • 6
    • 0
     
    Dirk 03 december 2018 12:59

    Farfus, dat had ik niet verwacht. Ik ben niet heel erg onder de indruk van hem de laatste 5 jaar. Catsburg terug is natuurlijk goed nieuws, regelrechte bedreiging voor Tarquini!

    • 6
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2018 13:08

    Kortom Tom: "Doei!"

    • 7
    • 1
     
    Kladik van Arnhem 03 december 2018 14:05

    Coronel zal wel niet opstappen.....vindt zichzelf veel te belangrijk....maar het zou wel verstandig zijn....over the hill.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2018 14:09

    Wordt wel aantrekkelijker om te kijken in 2019..

    • 10
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2018 15:03

    Tja Tom Coronel. Als hij stopt ( wat wijs zo zijn ) zitten we wel alle Ziggo F1 uitzendingen met zijn geschreeuw opgezadeld.....

    • 6
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2018 19:57

    Die man overschreeuwd zichzelf volledig waardoor niemand hem nog serieus neemt. Hoop dat Ziggo dat nu ook wel begrijpt.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2018 19:58

    Doei doei

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 december 2018 09:30

    Tom is niet de sterkste meer in het veld, maar waar hij dit jaar reed klopt ook echt van geen kant. Zijn slechte prestaties kwamen echt niet alleen door hemzelf.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 december 2018 10:06

    Dat laatste klopt wel. Die auto gaat ook voor geen meter.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 december 2018 12:53

    @Anonieme gebruiker....Lessennes was toch heel vaak sneller dan Tom. Ook bij hetzelfde team en niet de ervaring van Coronel. Tenzij het chassis van de Nederlander slecht was.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 december 2018 16:32

    GIjs van Lennep stopte op een hoogtepunt (na zijn tweede zege op Le Mans), Tom kiest voor de omgekeerde weg. Volgend jaar met Ziggo als hoofdsponsor?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 december 2018 11:12

    Tsja, als je het voor elkaar krijgt om (naar ik aanneem goed) betaald de wereld rond te reizen en te racen, dan zou ik dat ook doen, ook al rijd je hooguit voor puntjes ipv voor bekers.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet