Formule 1

Formule 1: Grand Prix van Nederland vindt plaats op 3 mei 2020

De Telegraaf meldt vandaag dat de Formule 1 in 2020 definitief weer terugkeert naar Nederland, dat Circuit Zandvoort daarbij de voorkeur heeft en TT Circuit Assen de back up is in het geval Zandvoort het allemaal niet rond krijgt. Op 3 mei 2020 zullen de F1's dan na 35 jaar afwezigheid eindelijk weer op Nederlandse bodem rondrijden.

01-Drie-Formule-1-autos-voor-het-eerst-op-Nederlandse-racebaan-tijdens-Jumbo-Racedagen


Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: Archief Autosport.nl


Uit betrouwbare bron heeft Autosport.nl vernomen dat het Formule 1-circus van 1 tot en met 3 mei 2020 in Nederland zal neerstrijken. Dat zou kunnen betekenen dat de Nederlandse Grand Prix de eerste Europese GP van 2020 wordt, want doorgaans is Barcelona begin mei die eer toebedeeld.

Voor Circuit Zandvoort wordt nu de uitdaging alles op tijd rond te krijgen, om ervoor te zorgen dat Formula One Management de keuze voor het circuit met de mooie racegeschiedenis definitief kan maken.

cpz

Zandvoort hoeft het circuit waarschijnlijk maar op twee plaatsen aan te passen; de Kumho/Luyendijkbocht (meer verkanting en de geluidswal naar achteren verplaatsen) en meer uitloop achter de Gerlachbocht. Van verplaatsen van de pits en verlegging van de Tarzanbocht is geen sprake en er kan in eerste instantie met tijdelijke faciliteiten à la Monaco worden gewerkt.

Reacties

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2018 13:06

    Verplaatsen c.q. wijzigen van de geluidsmuur is een heel lastig issue. Enig idee hoeveel protest er dan komt van diverse milieu bewegingen. En die eisen dan als ze niet hun zin krijgen een nieuwe MER met nieuwe geluidstesten dan komt er een beroepsmogelijkheid via de raad van staten gevolgd door een optie inspraak bij de kroon. Kortom rond 2024 is dan de wijziging rond. Precies op tijd voor het feestje rond 4' Grand Prix van Assen.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 27 november 2018 13:43

    Wat vindt de FOM van al het grind in de Tarzan en Scheivlak? Daar komt een F1 auto toch nooit zonder schade uit?

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2018 14:22

    Op tijd klaar? Ik lees niets over het grootste struikelblok: de financiën!

    • 0
    • 15
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2018 14:52

    1 t/m 3 mei? dat gaat niet werken want 1 mei is op een woensdag, ze zullen wel bedoelen 3 t/m 5 mei 2019.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2018 15:10

    Uitloop achter de Gerlach is men al mee bezig, dat is in de zomer al opgevuld. Dus hoeven ze alleen het asfalt te storten en de vangrails te verolaatsen. En qua financiën geloof ik het wel, de prins is denk ik een stuk verder dan de meesten zulken denken

    • 7
    • 0
     
    Marco Antheunisse 27 november 2018 15:25

    1 mei 2020 is een vrijdag en 3 mei dus een zondag anonieme gebruiker!

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2018 16:56

    Is dit wel zeer rooskleurige verhaal geschreven door een ghostwriter van Bernhard?

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2018 17:41

    Als ik het verhaal en de reacties lees hoeven er slechts enkele aanpassingen te worden gerealiseerd. Niets is minder waar, Zandvoort moet ingrijpend worden aangepast om aan de strenge eisen van de FOM te voldoen.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2018 18:13

    Negativiteit onder autosport'liefhebbers' viert wel weer hoogtij. Ik lees het gewoon als een positief bericht, we krijgen een Grand Prix in Nederland, geweldig toch?!

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 27 november 2018 18:32

    Ik ben benieuwd. In anderhalf jaar tijd moet er nog veel gebeuren.

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2018 19:56

    Totale onzin natuurlijk. Er melden zich nogsteeds geen kandidaten die even 100 miljoen op tafel willen leggen en onze prins krijgt haast. Dus de telegraaf gooit er maar weer eens een onzin verhaaltje tegenaan. Aangezien de vrachtwagens van de teams niet eens op het paddock passen laat staan dat de teams in de boxen kunnen snapt ieder weldenkend mens dat als je daar volgend jaar wil gaan racen dat nu de boel ongeveer minstens een jaar dicht moet om grondig te verbouwen. Dat gaat niet gebeuren. En tuurlijk vind ik het jammer maar dromen doen we snachts.

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2018 22:13

    Die laatste reactie moet ik wel een beetje om grinniken. Leuk dat je begint over geld dat we beter in de maatschappij kunnen steken. Dat doet de provincie in Assen ook al jaren niet, die financiëren meestal de helft van de tribunes die men daar bouwt.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2018 22:37

    Assen is natuurlijk wel helemaal up-to-date. Ook daar hoef je geen studie voor gevolgd te hebben.

    • 2
    • 0
     
    TheNextGeneration 28 november 2018 01:11

    Zullen we allemaal even stoppen met die Assen vs. Zandvoort discussie? Dat de F1 naar Nederland komt is natuurlijk alleen maar heel goed voor de sport die wij allen zo mooi vinden. Voor beide valt iets te zeggen, dus laten we met zijn allen gewoon afwachten hoe dit zich gaat ontvouwen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 november 2018 04:47

    Mark Koense heeft de situatie heel mooi omschreven in de nieuwe RTL GP magazine.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 november 2018 08:19

    Hoe komt Marco Antheunisse aan de wetenschap dat er slechts aan de uitloop van enkele bochten moet worden gesleuteld en dat men zich verder kan beperken tot 'tijdelijke faciliteiten à la Monaco' ?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 november 2018 10:18

    Dat zou ik ook wel eens willen weten.

    • 0
    • 0
     
    Marco Antheunisse 28 november 2018 10:22

    Jammer dat je deze vraag stelt als anonieme gebruiker. Maar je kunt er op rekenen dat ik alvorens dit artikel te publiceren de juiste bronnen heb gecheckt en daarbij deze informatie heb verkregen.

    • 2
    • 0
     
    Quintin03 28 november 2018 10:58

    Ach Dirk, een auto hoeft toch zeker niet onbeschadigd de grindbak uit te komen? En genoeg moderne circuits gebruiken gewoon nog grind omdat het gewoon blijft werken. De Zandvoortse grindbakken die van het asfalt af omhoog lopen zijn helemaal effectief omdat auto's zich vanzelf ingraven. Ik ben ook nog steeds skeptisch, heb ook mijn twijfels bij het "we hoeven niets ingrijpends te veranderen" verhaal, maar ik zie ook dat de strengheid van eisen ruim overschat wordt. Als je kijkt welke circuits allemaal de 2e graads certificatie delen met Zandvoort, dan zie je al snel dat Zandvoort toch in de bovenste regionen verkeert. Ondertussen zijn circuits als Estoril, Imola, Jerez en Mugello (met al hun grindbakken en bescheiden faciliteiten) toch gewoon 1e graads gecertificeerd. Tot noch toe heeft iedereen gedaan wat ze gezegd hadden dat ze zouden doen, en dat is voorlopig nog helemaal niets (voorzover dat openbaar moest gebeuren), dus ik vind al die beschuldigingen van bedrog toch onaannemelijk. En wat als er dan inderdaad op 3 mei 2020 toch een Grand Prix van Nederland is, zie ik dan net zo veel verontschuldigingen van iedereen die het fout heeft gehad? Ik wacht het wel af.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 november 2018 12:54

    Ja hoor ik bied direct mijn excuses aan. Zo mans ben ik ook wel weer. Dhr Marco Antheunisse wil dus niet prijsgeven wie die bronnen dan zijn, als ze er al zijn ? Feit is wel dat er op geen enkele andere internationale autosport website ook maar iets te vinden is over een return van de Dutch grand prix...

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 28 november 2018 15:08

    Ik zou het geweldig vinden als Zandvoort het mag gaan organiseren , Ik lees hier onder andere dat er weinig plaats is op de paddock voor de teams en auto,s , Ik denk dat dat wel mee zal vallen , Met de Dtm en bijbehorende andere race klassen lukte het ook , Ook de historische grand prix brengt veel rollend materieel met zich mee en ook dat lukt ieder jaar weer prima , Met wat aanpassingen her en der moet het kunnen lukken ,Alle vertrouwen in Bernhard Van Oranje.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 28 november 2018 19:58

    Iedereen vind het geweldig natuurlijk. Maar niet iedereen vind het geweldig om voor de gek gehouden te worden door onze prins Bernard van Vollenhoven. Die een geschat vermogen heeft van honderden miljoenen en geen piek in dat circuit stopt.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 30 november 2018 12:01

    Volledig mee eens. Bennie is totaal niet geïnteresseerd in de nationale autosport maar wel in Bernie's, de Beachclub en de Grand Prix (die er wat mij betreft nooit komt). De gewone fan of amateurracer hoeft niet op zijn steun te rekenen, dat is niet zijn 'doelgroep'.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 30 november 2018 12:22

    Volgens mij moet de hele pits en paddock op de schop om de enorme trucks en het steeds meer uitdijende betonnen en glazen GP-dorp te kunnen. huisvesten.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 30 november 2018 13:00

    Past inderdaad simpelweg niet. Dus hij zit te wachten tot er iemand de knip trekt. En dat gebeurd voorlopig ff lekker niet.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 01 december 2018 09:55

    Jaap de Groot laat zich graag 'inhuren' door de pro-Zandvoort lobby. Hij blijft smeken in De Telegraaf. Met onafhankelijke journalistiek heeft het niets te maken.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 december 2018 10:10

    Het is wachten op telegraaf bericht nummer 3. Kan nooit lang meer duren.