Columns

Column: Afscheid van Formule 3

Afgelopen weekend werd in Abu Dhabi de nieuwe FIA F3 bolide voorgesteld. Een F3 auto die gezien haar technische reglement gewoon een GP3 bolide is. De opzet van de nieuwe F3 kampioenschappen kan bij de gevestigde (diehard journalisten, fans en sommige teameigenaren) orde op weinig bijval rekenen. Het F1 pakket bestaat nu dus uit F1, F2 en F3 (wat ik als purist absoluut geen F3 vind maar een veredelde GP3 bolide) De F1 beschikt nu net zoals bij de Moto GP over een identiek pakket met de MotoGP2 en MotoGP3. Alleen wat bij de tweewielers werkt, werkt niet altijd bij de vierwielers. Totaal verschillende werelden.

Juli
De huidige F3 is definitief gestrand.

Tekst en Foto's Willem J Staat

Bennetts Partel
WSR baas Dick Bennetts (links) en Dan Partel van de EFDA. Aan dit soort karakters ontbreekt het in de huidige juniorcategorieën. Mensen die de sport eigenlijk broodnodig heeft.

Afscheid van Formule 3
Het lijkt zo mooi. Het toekomstige FIA F1 pakket bestaat uit Formule 1, Formule 2 en Formule 3 gedurende de Grand Prix weekends. Maar is dit inderdaad ook zo mooi? Voor degenen die in de F1 terecht komen ideaal, maar de parameters van de F3 gaan verder dan alleen de richting "pinnacle of motorsport ",zoals de Britten het zo graag zeggen. Jaren geleden deed ik eens een interview met de Nieuw Zeelandse racegoeroe Dick Bennetts van West Surrey Racing. Een man die in de tachtiger jaren o.a. talenten als Ayrton Senna en Mauricio Gugelmin kampioenschappen bezorgde. "F3 zijn de basics voor elke professionele coureur. Als je deze school doorlopen hebt dan kies je of voor een verdere carriere richting single seater of fabrieksrijder richting toerwagens." Woorden die ik nooit vergeten ben. Voor Bennetts is de F3 al jarenlang een gepasseerd station evenals voor zijn voormalige rivaal Alan Docking die ook zoveel talenten naar voren gebracht heeft.

2018 Docking Marcel
Foto uit vervlogen tijden. De betreurde Marcel Albers en de Australiër Alan Docking. Docking een begrip in het Britse F3 kampioenschap en ver daarbuiten. Docking kan voor de huidige ontwikkelingen maar weinig begrip opbrengen.


Recentelijk sprak ik Alan Docking op de PMW in Keulen. Ook Docking had weinig lof voor de huidige ontwikkelingen. "Ik geloof dat ze het kapot gemaakt hebben. Voor de huidige eenzittermarkt is dit niet echt een goede ontwikkeling. Er zullen nog meer Lance Stroll's opstaan, de weg naar de top wordt gewoon afgeroomd. Een paar weken geleden had je op Silverstone het Walter Hayes Formule Ford Festival. Meer dan 200 inschrijvingen en dan ook nog een aantal jonge rijders omdat dit betaalbaar is. De stelling van Dick klopt wel. Maar anderzijds had je aantal jaren geleden ook een groot aantal mensen die voor de fun F3 reden. Voor een aantrekkelijk startveld had je die nodig. Je ziet nu veel opkomende talenten toch richting GT-Sport gaan omdat dit financieel nog de beste mogelijkheid is." De weg voor toekomstige Verstappen's en Senna's is volgens Docking wel afgesloten. Ook vond Docking het nogal een vreemde zaak dat Van Amersfoort en Motopark door de FIA waren buitengesloten.

WS Retro Masters Foto 4
Marlboro Masters en F3. Vergane glorie. Gaan we ze nog ooit terugzien tussen de duinen?

De droom van verschillende regionale Europese series spatte al uiteen voordat hij realiteit werd. In Duitsland hoopte men nog op een wonder door het opstaan van nieuw nationaal kampioenschap zoals de Recaro F3 Cup. Met de aankondiging van een internationaal regionaal F3 kampioenschap waarbij verschillende Europese circuits op de kalender staan heeft de FIA deze route voor Duitsland, Frankrijk en Italië eveneens uitgesloten. WSK uit Italië gaat het Europese kampioenschap runnen.

2018 Marciello
Raffaele Marciello haalde op de social media flink uit naar de huidige ontwikkelingen. Hij werd in 2013 met Premapowerteam kampioen en is nu succesvol in de GT's.

Journalist Marcus Simmons van het toonaangevende Britse Autosport Magazine kon recentelijk in zijn F3 jaaroverzicht voor de huidige ontwikkelingen ook weinig enthousiasme opbrengen. Felle kritiek kwam er ook van oud kampioen Raffaelle Marciello die in 2013 met Prema Europees Kampioen werd. De Italiaan stak op de dag van de presentatie van de nieuwe FIA F3 bolide zijn mening over het concept duidelijk niet onder stoelen of banken. "Bring back the real car" twitterde hij. Zegt eigenlijk wel voldoende. In de hoogtijdagen van de Open Wheel War in Indycar noemde Champcar coureur Paul Tracy de Indycars crapwagons. In mijn optie wel een toepasselijke benaming voor het huidige FIA F3 monster al zullen velen het waarschijnlijk niet met mij eens zijn.

2018 Thiim
Kurt Thiim is nooit vergeten wat ik in zijn beginjaren voor hem betekende.

Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik de afgelopen 42 jaar over veel aankomende talenten heb mogen schrijven en kunnen fotograferen. Een prachtige tijd waarin ik vele rijders zag groeien tot F1 coureur of bijv fabrieksrijder bij Mercedes. Met mijn bescheiden inbreng heb ik ze misschien een beetje geholpen. Mensen als Kurt Thiim (wie kent hem nog?) of Bernd Schneider (geen nadere introductie nodig) zijn het nooit vergeten wat ik in hun begintijd voor hun betekend heb. De tijden zijn veranderd maar ik vrees dat de Kurt Thiim's en Bernd Schneider's van nu nooit zover zullen komen als pakweg 30/35 jaar geleden. De keiharde realiteit.


2018 Schneider
Evenals DTM legende Bernd Schneider, nu bij Mercedes Benz verantwoordelijk voor diverse GT projecten. Hier in de Schübel Dallara Volkswagen in zijn kampioenschapsjaar 1987.

De ITR organisatie gaat in 2019 met de huidige auto's nog één jaar door. Wat er daarna gaat gebeuren is nog onbekend. Ook het Euro Formula Open gaat nog even door, maar met de komst van de Halo lijkt het onwaarschijnlijk dat beide concepten nog een lang leven beschoren is.

2018 Willy Weber
Nationale kampioenschappen in 1985. Een uniek dat ik ooit vastlegde. Het moment dat Willy Weber nog in de auto zittend besloot om andere talenten te gaan sponsoren. Joachim Winkelhock was de eerste, daarna volgde Schumacher. Racende suikerooms gaan we niet meer zien.

Van EK naar F3 in 1985
Omdat er tussen 1980 en 1984 een behoorlijke bandenoorlog in de F3 woedde, besloot de FIA voor 1985 nationale kampioenschappen uit te schrijven. Vanwege de hoge kosten trokken de meeste teams zich in die tijd meestal nog voor het eind van het seizoen uit het EK terug.

Naast die nationale kampioenschappen schreef men dan nog enkele jaren een Europese Finale op Paul Ricard of de Nürburgring uit. Een fenomeen dat overigens al snel verdween.

De Marboro Masters, Macau (oorspronkelijk Formule Atlantic) en Pau werden de afgelopen decennia de mondiale F3 evenementen waarin je moest scoren om een F1 paspoort te bemachtigen. Na het stopzetten van de tabakssponsoring zette ondanks de steun van partners als Tango, Red Bull en zelfs de ADAC het verval van de Masters in. De toekomst voor de F3 en Pau lijkt voor de F3 ongewis. In Frankrijk zette dit in ieder geval al behoorlijk wat kwaad bloed. Het instellen van de nationale kampioenschappen was aanvankelijk een groot succes, maar zowel in Frankrijk, Italië en Scandinavië moest men er vanwege te hoge kosten toch een streep doorzetten. Het Britse kampioenschap ging een aantal jaren geleden samen met het Franse F3 kampioenschap in de F3 Euroseries op. Later werd dit het door de ITR georganiseerde FIA EK dat nu door de FIA vervangen wordt.

2018 Norisring
Lage toegankelijkheidsdrempel op de Norisring. Voor vele fans het hoogtepunt om bij de aanstormende racegrootheden te komen. In de F1 onmogelijk.

De toekomst
De toekomst zal moeten uitwijzen of de ingeslagen weg wel de juiste is. Daar zijn een aantal redenen voor aan te voeren. Het is natuurlijk prachtig om op een F1 weekend te rijden. Maar is dit realistisch gezien wel zo prachtig? Op events als de Norisring en Pau heb je geïnteresseerde en gepassioneerde fans met een lage toegankelijkheidsdrempel die bij een F1 event duidelijk ontbreekt.

De huidige F1 fans zullen deze klasse echt niet gaan volgen omdat ze alleen maar in hun idool geïnteresseerd zijn en geen boodschap aan het voorprogramma hebben. De lege tribunes bij de GP3 onderstrepen dit bij de livestreams/TV uitzendingen van de afgelopen jaren.

Anderzijds vinden de races ook nog eens op ongelukkige tijdstippen plaats, waardoor de TV ratings zeker niet met die van het huidige ITR pakket te vergelijken zijn. Voor de gespecialiseerde media zijn niet altijd alle faciliteiten beschikbaar hetgeen de working conditions en de motivatie van de mediavertegenwoordigers niet echt bevordert. Het is een publiek geheim dat teams zowel in de FIA GP2 als de FIA GP3 soms te kampen hebben met de grillen van series organisator Bruno Michel.

Een analyse van de diverse F3 events in de afgelopen jaren leert dat er per twee seizoenen gemiddeld 4/5 man echt hun weg richting F1/Indycar weten te vinden en de rest beroepsrijder wordt in toerwagens in GT's. De FIA droom van Jean Todt dat de F3 elk jaar een nieuwe lichting F1/F2 gaat opleveren lijkt een utopie.

2018 Kristensen
De nieuwe F3 gaat ook geen aanstormende Tom Kristensens voortbrengen. Hier met een BSR Ralt RT35 Volkswagen in 1991.

In het door de ITR georganiseerde kampioenschap had je voor de diverse circuits een variëteit aan parameters voor het leerproces van die coureurs die niet richting F1 gaan. Want juist uit die categorie bestonden de meeste F3 rijders. En deze groep zal op de veredelde Aldi Parkeerplaatsen van de F1 met zijn vaak minder uitdagende bochten weinig toekomst ervaring opdoen. Zelfs de aanstormende Tom Kristensens van nu gaan we hier niet vinden.

2018 Schumacher 1
Mick Schumacher. De laatste ECHTE F3 kampioen.

Mocht je na het behalen winnen van het EK kampioen worden dan ben je nog niet in de F1 dan mag je voor straf nog een keer in het voorprogramma van de F1 rijden.Na 43 jaar heb ik hier voor 2019 zowel beroepsmatig als privé een dikke streep doorgezet. Persoonlijk kan ik voor deze FIA misser weinig waardering opbrengen. Liever 10 x Historische F3 of 10 x VLN dan door de FIA geregisseerde F3 kampioenschappen anno 2019.

2018 Trotisky
De Rus Nikita Troitsckii schreef geschiedenis. Hij werd tijdens de EK Finale in Hockenheim met zijn Carlin Dallara F317 Volkswagen als laatste afgevlagd en sloot daarmee definitief een uniek tijdperk af.

Reacties

    • 2
    • 2
     
    driftje 26 november 2018 14:59

    Dezelfde jongens die nu GP3 rijden, gaan volgend jaar het veld van de FIA F3 opmaken. Coureurs met iets minder budget (maar voor, net als nu, nog steeds een astronomisch bedrag van een half miljoen) doen het ITR kampioenschap of het toekomstige regionale kampioenschap. Wat is er dan effectief veranderd, behalve een cosmetische naamswijziging?

    • 7
    • 0
     
    sven2199 26 november 2018 15:14

    Ik heb het startveld en de 'spanning' van de GP3 altijd heel mager gevonden. Terwijl ik bij de Formule 3 voor elke wedstrijd thuis bleef. Het probleem wordt goed aangekaart, als je naar het paddock van de GP3 wilt, dan betaal je een godsvermogen om een beetje in de buurt te komen. Dan heb je nog de achterlijke tijden en verschrikkelijk weinig rijtijd. Ik hoop dat ze zichzelf in de vingers snijden met deze 'nieuwe F3 auto, wat gewoon een GP3 auto is, met een slecht geluid (de Euroformula Open auto's maken een veel beter geluid). Ik hoop dat de nieuwe Formule Renault auto, de vloer aanveegt met de 'nieuwe F3 auto.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 26 november 2018 15:59

    Bij verandering komt altijd een typisch menselijke kant boven: angst voor verandering. Daarnaast is iedere geciteerde teambaas niet ingeloot voor de nieuwe F3 en dus heel kritisch. Het concept is voor Liberty Media en zijn vrienden ideaal. Formule 3 heeft al sinds zijn bestaan in de jaren 50 gevolgd door formule junior en vele stormen overleefd. We gaan het zien. Niet met z'n allen hakken in het zand zetten.

    • 5
    • 0
     
    Willem J. Staat 26 november 2018 16:23

    Regional European F3 series…… 14/04/2019 – Le Castellet (Frankrijk) 05/05/2019 – Vallelunga (Italië) 09/06/2019 – Imola (Italië) 07/07/2019 – Budapest (Hongarije) 14/07/2019 – Spielberg (Oostenrijk) 22/09/2019 – Barcelona (Spanje) 06/10/2019 – Monza (Italië) 20/10/2019 – Mugello (Italië) @Driftje. Er is sprake van een cosmetische verandering van de GP3 auto waarvoor de FIA de titel F3 van een andere klasse heeft weggekaapt. De FIA had het over een regionaal Europees Kampioenschap. Gezien de bovengenoemde kalender is dit weinig “Europees” te noemen. Eerder een Iberisch regionaal kampioenschap. Renault verloor de tender van de Italiaanse CSI die in opdracht van de WSK organisatie handelde. Ik zie de Duitse, Engelse en Nederlandse teams uit kostenoverwegingen niet bepaald aan een dergelijk kampioenschap meedoen. Van de Formule Renault is een auto bekend, maar het is geen F3 auto. Het ITR kampioenschap. Gaat daar onder de huidige omstandigheden(met minder budget?) echt belangstelling voor zijn? Persoonlijk hoop ik van wel. Motopark gaat zelfs naar Super Formula in Japan en keert Europa de rug toe.... Prestigieuze events als Macau, Norisring en Pau van de kalender geschrapt. Waren hoogtepunten op de internationale autosportkalender. Dat is er dus veranderd.

    • 2
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 26 november 2018 19:34

    F3 is al jaren aan het tobben. Astronomische prijzen voor de motoren. Te nauwe banden met de fabrieken. Tijd voor wat nieuws.

    • 3
    • 0
     
    Dirk 26 november 2018 21:16

    Pfoe die kalender valt tegen. Laat de msv f3 cup en de ats f3 cupmet elkaar praten voor een paar benelux rondes.

    • 3
    • 2
     
    Caseykvt 27 november 2018 09:45

    Nou zeg, wel een beetje geschreven in de zin van 'vroeger was alles goed / beter'. In feite heeft de FIA alleen de naam van GP3 naar F3 gewijzigd om een mooi format neer te kunnen zetten. Juist om meer publiciteit voor de juniorklasses F3 (2019) en F2 te krijgen. En om de ladder naar de F1 meer te structureren (want we waren er met z'n allen toch mee eens dat er te veel wildgroei is). Wel jammer dat het F3 concept (vrije keuze in chassis en motor) wegvalt, al was daar de laatste jaren al weinig van over.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 27 november 2018 09:56

    @Casekvyt. Meer publiciteit? Dream On. Journalisten die geen toegang tot het Media Centrum hebben en gebruik moeten maken van externe wifi verbindingen in de Paddock.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2018 13:07

    Begrijp ik goed dat er drie/vier bezwaren zijn tegen de nieuwe F-(GP)3: a) te duur, b) teveel gekoppeld aan F1-data, c) technisch te eenvormig, (d) nog iets technisch? Als leek raak ik wat verward door al die reacties...

    • 0
    • 0
     
    Caseykvt 27 november 2018 14:45

    @Willem J. Staat. Dan heb je het over details als journalist waar ik als kijker geen weet van heb. Verzin daar dan zelf een oplossing voor of ga het regelen. Ik bedoel meer publiciteit (ja, dan wellicht meer een TV show) a la Moto GP. Hoe dat format werkt, vind ik geweldig (Eurosport). Ja, er mag/moet meer show van gemaakt worden maar ik hoop (wellicht ben ik te positief ingesteld) dat dan nu F1/F2/F3 samen met Porsche Cup neergezet gaat worden. De tijd zal het leren! Pessimisten en positivo's zullen moeten afwachten! :-)

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 27 november 2018 15:45

    @Casekyvt. Met de FIA valt weinig te regelen. Het is een standaardprocedure die je gerespecteerd moet worden. Zoals ik eerder omschreef. Je kunt MotoGP niet met F1 vergelijken. Formule 1 MOET altijd op de voorgrond staan, en het F2/F3 spektakel mag dit niet overtreffen. Je bent te positief ingesteld.

    • 0
    • 0
     
    sven2199 27 november 2018 18:10

    Het zou wel mooi zijn als ze bij dit formaat ook de kwalificatie laten zien van de F2 en F3, want dat mis ik nu wel

    • 0
    • 0
     
    Dirk 29 november 2018 12:52

    Er is trouwens toch nog hoop voor de F3 fans in de Benelux, de Euroformula Open rijdt 22-23 juni op Spa! Hopelijk weer wat Nederlanders erbij

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 november 2018 20:33

    Allen, een prachtig stuk van Willem waarin hij volgens mij zeer goed de vinger op de zere plek legt. F3 'tot nu toe' was een echte raceklasse om de rijders het vak te leren. GP3 is volgens mij alleen maar een 'banden-strategie-klasse' en een commercieel feestje. Heeft niets met racen te maken volgens mij. Zelfs Max klaagt over de banden en ik denk dat hij toch inmiddels wel weet waar hij over spreekt. Ik vraag me dus ook serieus af of die aanstormende talenten daar wel mee om kunnen gaan. We zullen het zien. Maar dat een succesvolle historie wordt opgeofferd aan groot geld lijkt me wel duidelijk. Liberty en die Bruno Michel lijken me geen aanwinst voor de sport en fans.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet