Columns

Column: Afscheid van Formule 3

Afgelopen weekend werd in Abu Dhabi de nieuwe FIA F3 bolide voorgesteld. Een F3 auto die gezien haar technische reglement gewoon een GP3 bolide is. De opzet van de nieuwe F3 kampioenschappen kan bij de gevestigde (diehard journalisten, fans en sommige teameigenaren) orde op weinig bijval rekenen. Het F1 pakket bestaat nu dus uit F1, F2 en F3 (wat ik als purist absoluut geen F3 vind maar een veredelde GP3 bolide) De F1 beschikt nu net zoals bij de Moto GP over een identiek pakket met de MotoGP2 en MotoGP3. Alleen wat bij de tweewielers werkt, werkt niet altijd bij de vierwielers. Totaal verschillende werelden.

Juli
De huidige F3 is definitief gestrand.

Tekst en Foto's Willem J Staat

Bennetts Partel
WSR baas Dick Bennetts (links) en Dan Partel van de EFDA. Aan dit soort karakters ontbreekt het in de huidige juniorcategorieën. Mensen die de sport eigenlijk broodnodig heeft.

Afscheid van Formule 3
Het lijkt zo mooi. Het toekomstige FIA F1 pakket bestaat uit Formule 1, Formule 2 en Formule 3 gedurende de Grand Prix weekends. Maar is dit inderdaad ook zo mooi? Voor degenen die in de F1 terecht komen ideaal, maar de parameters van de F3 gaan verder dan alleen de richting "pinnacle of motorsport ",zoals de Britten het zo graag zeggen. Jaren geleden deed ik eens een interview met de Nieuw Zeelandse racegoeroe Dick Bennetts van West Surrey Racing. Een man die in de tachtiger jaren o.a. talenten als Ayrton Senna en Mauricio Gugelmin kampioenschappen bezorgde. "F3 zijn de basics voor elke professionele coureur. Als je deze school doorlopen hebt dan kies je of voor een verdere carriere richting single seater of fabrieksrijder richting toerwagens." Woorden die ik nooit vergeten ben. Voor Bennetts is de F3 al jarenlang een gepasseerd station evenals voor zijn voormalige rivaal Alan Docking die ook zoveel talenten naar voren gebracht heeft.

2018 Docking Marcel
Foto uit vervlogen tijden. De betreurde Marcel Albers en de Australiër Alan Docking. Docking een begrip in het Britse F3 kampioenschap en ver daarbuiten. Docking kan voor de huidige ontwikkelingen maar weinig begrip opbrengen.


Recentelijk sprak ik Alan Docking op de PMW in Keulen. Ook Docking had weinig lof voor de huidige ontwikkelingen. "Ik geloof dat ze het kapot gemaakt hebben. Voor de huidige eenzittermarkt is dit niet echt een goede ontwikkeling. Er zullen nog meer Lance Stroll's opstaan, de weg naar de top wordt gewoon afgeroomd. Een paar weken geleden had je op Silverstone het Walter Hayes Formule Ford Festival. Meer dan 200 inschrijvingen en dan ook nog een aantal jonge rijders omdat dit betaalbaar is. De stelling van Dick klopt wel. Maar anderzijds had je aantal jaren geleden ook een groot aantal mensen die voor de fun F3 reden. Voor een aantrekkelijk startveld had je die nodig. Je ziet nu veel opkomende talenten toch richting GT-Sport gaan omdat dit financieel nog de beste mogelijkheid is." De weg voor toekomstige Verstappen's en Senna's is volgens Docking wel afgesloten. Ook vond Docking het nogal een vreemde zaak dat Van Amersfoort en Motopark door de FIA waren buitengesloten.

WS Retro Masters Foto 4
Marlboro Masters en F3. Vergane glorie. Gaan we ze nog ooit terugzien tussen de duinen?

De droom van verschillende regionale Europese series spatte al uiteen voordat hij realiteit werd. In Duitsland hoopte men nog op een wonder door het opstaan van nieuw nationaal kampioenschap zoals de Recaro F3 Cup. Met de aankondiging van een internationaal regionaal F3 kampioenschap waarbij verschillende Europese circuits op de kalender staan heeft de FIA deze route voor Duitsland, Frankrijk en Italië eveneens uitgesloten. WSK uit Italië gaat het Europese kampioenschap runnen.

2018 Marciello
Raffaele Marciello haalde op de social media flink uit naar de huidige ontwikkelingen. Hij werd in 2013 met Premapowerteam kampioen en is nu succesvol in de GT's.

Journalist Marcus Simmons van het toonaangevende Britse Autosport Magazine kon recentelijk in zijn F3 jaaroverzicht voor de huidige ontwikkelingen ook weinig enthousiasme opbrengen. Felle kritiek kwam er ook van oud kampioen Raffaelle Marciello die in 2013 met Prema Europees Kampioen werd. De Italiaan stak op de dag van de presentatie van de nieuwe FIA F3 bolide zijn mening over het concept duidelijk niet onder stoelen of banken. "Bring back the real car" twitterde hij. Zegt eigenlijk wel voldoende. In de hoogtijdagen van de Open Wheel War in Indycar noemde Champcar coureur Paul Tracy de Indycars crapwagons. In mijn optie wel een toepasselijke benaming voor het huidige FIA F3 monster al zullen velen het waarschijnlijk niet met mij eens zijn.

2018 Thiim
Kurt Thiim is nooit vergeten wat ik in zijn beginjaren voor hem betekende.

Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik de afgelopen 42 jaar over veel aankomende talenten heb mogen schrijven en kunnen fotograferen. Een prachtige tijd waarin ik vele rijders zag groeien tot F1 coureur of bijv fabrieksrijder bij Mercedes. Met mijn bescheiden inbreng heb ik ze misschien een beetje geholpen. Mensen als Kurt Thiim (wie kent hem nog?) of Bernd Schneider (geen nadere introductie nodig) zijn het nooit vergeten wat ik in hun begintijd voor hun betekend heb. De tijden zijn veranderd maar ik vrees dat de Kurt Thiim's en Bernd Schneider's van nu nooit zover zullen komen als pakweg 30/35 jaar geleden. De keiharde realiteit.


2018 Schneider
Evenals DTM legende Bernd Schneider, nu bij Mercedes Benz verantwoordelijk voor diverse GT projecten. Hier in de Schübel Dallara Volkswagen in zijn kampioenschapsjaar 1987.

De ITR organisatie gaat in 2019 met de huidige auto's nog één jaar door. Wat er daarna gaat gebeuren is nog onbekend. Ook het Euro Formula Open gaat nog even door, maar met de komst van de Halo lijkt het onwaarschijnlijk dat beide concepten nog een lang leven beschoren is.

2018 Willy Weber
Nationale kampioenschappen in 1985. Een uniek dat ik ooit vastlegde. Het moment dat Willy Weber nog in de auto zittend besloot om andere talenten te gaan sponsoren. Joachim Winkelhock was de eerste, daarna volgde Schumacher. Racende suikerooms gaan we niet meer zien.

Van EK naar F3 in 1985
Omdat er tussen 1980 en 1984 een behoorlijke bandenoorlog in de F3 woedde, besloot de FIA voor 1985 nationale kampioenschappen uit te schrijven. Vanwege de hoge kosten trokken de meeste teams zich in die tijd meestal nog voor het eind van het seizoen uit het EK terug.

Naast die nationale kampioenschappen schreef men dan nog enkele jaren een Europese Finale op Paul Ricard of de Nürburgring uit. Een fenomeen dat overigens al snel verdween.

De Marboro Masters, Macau (oorspronkelijk Formule Atlantic) en Pau werden de afgelopen decennia de mondiale F3 evenementen waarin je moest scoren om een F1 paspoort te bemachtigen. Na het stopzetten van de tabakssponsoring zette ondanks de steun van partners als Tango, Red Bull en zelfs de ADAC het verval van de Masters in. De toekomst voor de F3 en Pau lijkt voor de F3 ongewis. In Frankrijk zette dit in ieder geval al behoorlijk wat kwaad bloed. Het instellen van de nationale kampioenschappen was aanvankelijk een groot succes, maar zowel in Frankrijk, Italië en Scandinavië moest men er vanwege te hoge kosten toch een streep doorzetten. Het Britse kampioenschap ging een aantal jaren geleden samen met het Franse F3 kampioenschap in de F3 Euroseries op. Later werd dit het door de ITR georganiseerde FIA EK dat nu door de FIA vervangen wordt.

2018 Norisring
Lage toegankelijkheidsdrempel op de Norisring. Voor vele fans het hoogtepunt om bij de aanstormende racegrootheden te komen. In de F1 onmogelijk.

De toekomst
De toekomst zal moeten uitwijzen of de ingeslagen weg wel de juiste is. Daar zijn een aantal redenen voor aan te voeren. Het is natuurlijk prachtig om op een F1 weekend te rijden. Maar is dit realistisch gezien wel zo prachtig? Op events als de Norisring en Pau heb je geïnteresseerde en gepassioneerde fans met een lage toegankelijkheidsdrempel die bij een F1 event duidelijk ontbreekt.

De huidige F1 fans zullen deze klasse echt niet gaan volgen omdat ze alleen maar in hun idool geïnteresseerd zijn en geen boodschap aan het voorprogramma hebben. De lege tribunes bij de GP3 onderstrepen dit bij de livestreams/TV uitzendingen van de afgelopen jaren.

Anderzijds vinden de races ook nog eens op ongelukkige tijdstippen plaats, waardoor de TV ratings zeker niet met die van het huidige ITR pakket te vergelijken zijn. Voor de gespecialiseerde media zijn niet altijd alle faciliteiten beschikbaar hetgeen de working conditions en de motivatie van de mediavertegenwoordigers niet echt bevordert. Het is een publiek geheim dat teams zowel in de FIA GP2 als de FIA GP3 soms te kampen hebben met de grillen van series organisator Bruno Michel.

Een analyse van de diverse F3 events in de afgelopen jaren leert dat er per twee seizoenen gemiddeld 4/5 man echt hun weg richting F1/Indycar weten te vinden en de rest beroepsrijder wordt in toerwagens in GT's. De FIA droom van Jean Todt dat de F3 elk jaar een nieuwe lichting F1/F2 gaat opleveren lijkt een utopie.

2018 Kristensen
De nieuwe F3 gaat ook geen aanstormende Tom Kristensens voortbrengen. Hier met een BSR Ralt RT35 Volkswagen in 1991.

In het door de ITR georganiseerde kampioenschap had je voor de diverse circuits een variëteit aan parameters voor het leerproces van die coureurs die niet richting F1 gaan. Want juist uit die categorie bestonden de meeste F3 rijders. En deze groep zal op de veredelde Aldi Parkeerplaatsen van de F1 met zijn vaak minder uitdagende bochten weinig toekomst ervaring opdoen. Zelfs de aanstormende Tom Kristensens van nu gaan we hier niet vinden.

2018 Schumacher 1
Mick Schumacher. De laatste ECHTE F3 kampioen.

Mocht je na het behalen winnen van het EK kampioen worden dan ben je nog niet in de F1 dan mag je voor straf nog een keer in het voorprogramma van de F1 rijden.Na 43 jaar heb ik hier voor 2019 zowel beroepsmatig als privé een dikke streep doorgezet. Persoonlijk kan ik voor deze FIA misser weinig waardering opbrengen. Liever 10 x Historische F3 of 10 x VLN dan door de FIA geregisseerde F3 kampioenschappen anno 2019.

2018 Trotisky
De Rus Nikita Troitsckii schreef geschiedenis. Hij werd tijdens de EK Finale in Hockenheim met zijn Carlin Dallara F317 Volkswagen als laatste afgevlagd en sloot daarmee definitief een uniek tijdperk af.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet