Formule 1

Formule 1: Hamilton sluit in Abu Dhabi vijfde kampioensjaar af met 11e seizoenszege, Verstappen naar podium en vierde plaats in WK

M181353

Lewis Hamilton heeft bevestigd waarom hij in 2018 zijn vijfde wereldtitel veroverde. Met een uitgekookte overwinning in Abu Dhabi sloot de Mercedes-coureur het jaar af met zijn 11e zege van het seizoen. Sebastian Vettel (Ferrari) werd op korte afstand maar desondanks kansloos tweede, nadat Hamilton het initiatief greep met een zeer vroege pitstop. Max Verstappen (Red Bull) viel bij de start terug naar de tiende plaats, maar reed een sterke race terug naar het podium. Onderweg rekende hij op doortastende wijze af met Valtteri Bottas (Mercedes), die hij daarmee ook in de eindstand van het WK voorbijstak.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Scuderia Ferrari, Red Bull Racing

Na de start gingen de Mercedessen keurig de Ferrari's vooraf de eerste bocht in, maar daarachter verloor Verstappen vier plekken. Leclerc was intussen naar een sterke vijfde plaats gesprongen. De eerste ronde maakten de heren echter niet op snelheid af: Nico Hülkenberg verliet in de eerste chicane met een dubbele koprol de baan, na een touché met Romain Grosjean. Half hangend op de vangrail bleef de Renault op z'n kop liggen. De Duitser bleek in orde, ook al zag het er spectaculair uit en nam het reddingsteam de tijd om hem uit zijn benarde positie te bevrijden. Grosjean werd vrijgesproken van enige blaam.

180015 abu

Na de herstart probeerde Verstappen meteen posities te winnen, maar hij kreeg in eerste instantie de twee Force India's op vermogen om de oren. Twee ronden later was de Nederlander alsnog Pérez en Ocon voorbij. Kort daarna viel de Ferrari van Räikkönen stil op het rechte stuk, kort na op het moment dat hij werd ingehaald door zijn opvolger in de auto waarin de Fin volgend jaar rijdt. Reden voor een VSC – en daarmee de eerste pitstops: Hamilton, Leclerc en Grosjean gingen meteen in de aanval.

De nieuwe top-drie bestond daardoor uit Bottas, Vettel en Ricciardo, met Verstappen daarachter, maar de mannen die waren gestopt, hadden uiteraard het doel om met hun nieuwe banden tot aan de finishvlag buiten te blijven. Hamilton zat daardoor op rozen, op de vijfde plaats en met slechts acht seconden achterstand op zijn teamgenoot aan kop. Voor Leclerc leek de keuze minder handig te zijn geweest: de Monegask kwam klem te zitten in het middenveld, achter Gasly en Alonso.

AP-1XM4ZY2N11W11 news

In de 16e ronde kwam Vettel naar binnen voor zijn eerste stop – en dat werd een trage. De Ferrari viel tijdelijk terug tot achter Ocon. Niet alleen dát was de bedoeling niet, maar de 'undercut' op Bottas viel daarmee ook in het water. (Water dat zo'n tien ronden later in de vorm van zeer lichte regen op de baan zou vallen. Het kan dus, regenen in de woestijn.) Mercedes reageerde een ronde later en Bottas kwam ruim voor Vettel terug op de baan. Nog een ronde later wisselde Verstappen – en snel, wat hem na zijn stop tot kort achter Vettel bracht.

Vooraan had Ricciardo zes seconden in handen op Hamilton, maar die hoefde niet meer te stoppen. Bottas, Vettel en Verstappen volgden de wereldkampioen op acht, tien en twaalf seconden. In de 27e ronde kwam Pérez als een van de eerste 'doorrijders' naar binnen voor zijn bandenwissel, wat hem van de vijfde plaats naar een plek net buiten de top-tien deed duikelen, maar Ricciardo bleef doorrijden, ondanks het feit dat Hamilton tot op drie seconden was genaderd.

AP-1XM4HUKQW2111 news

Leclerc wist intussen eindelijk Alonso te passeren, hetgeen hem door de stop van Pérez meteen de achtste plaats opleverde. Alleen Sainz en Gasly scheidden de Ferrari-coureur van 2019 nog van de top-vijf, maar kort daarop pitte ook de Franse Toro Rosso-coureur.

Terwijl Sainz stug bleef doorrijden, kwam Ricciardo na 34 ronden eindelijk naar binnen voor een pitstop die hem terugwierp tot achter Verstappen. Hamilton kreeg daarmee de leiding in handen, met teamgenoot Bottas op vijf seconden. Op anderhalve seconde van de Fin zat Vettel, die een paar snelste ronden van de wedstrijd op zijn naam zette, maar een ronde later was de Duitser er opeens voorbij: Bottas had een fout gemaakt in de eerste chicane. Verstappen zat daardoor ook meteen op het vinkentouw.

M181358

Een ronde later schoot de Mercedes op dezelfde plek opnieuw rechtdoor, maar Bottas gaf de plek niet op aan zijn rivaal – een fout waarvoor Ocon even eerder een tijdstraf van vijf seconden had gekregen. Een ronde later was Sainz binnen als laatste binnen – en hij hield drie seconden over op Leclerc om daarmee de zesde plaats te behouden.

Tijdens die pitstop liet Verstappen merken dat hij niet op die tijdstraf ging wachten. Met een prachtige dummy stuurde de Nederlander de Mercedes-coureur het bos in, waarna Bottas zoals zo vaak te slap verdedigde. De volgende ronde moest de Fin ook Ricciardo voorlaten. De 1-2 van Mercedes ging daarmee voorgoed in rook op, zeker toen Bottas besloot om gezien zijn royale buffer op Sainz nog even een setje ultra's te halen. Op afstand vijfde, maar wel de snelste ronde van de wedstrijd, daar kon je op wachten.

M181460

Vooraan beschermde Hamilton zijn buffer van vijf seconden op Vettel, terwijl Ocon en Gasly late uitvallers waren. Het werd Hamiltons 11e zege in een seizoen die een zwaarbevochten maar uiteindelijk onbetwiste vijfde wereldtitel opleverde. Na zijn mislukte start revancheerde Verstappen zich sterk door toch een podiumplaats voor zichzelf op te eisen. De vijfde plaats van Bottas betekende dat de Nederlander hem voorbijstak in de eindstand van het wereldkampioenschap. De derde plaats van Räikkönen bleef net buiten bereik.

Achter de top-drie namen Alonso, Vandoorne, Ocon, Ericsson, Sirotkin en Hartley (voorlopig) afscheid van de Formule 1 – Alonso met de geniale opmerking over de boordradio dat hij in zijn lange carrière al 1800 punten heeft gescoord en dat ene puntje van Magnussen echt niet meer nodig had. We zullen hem missen.

F1, GP Abu Dhabi, Yas Marina, 25 november 2018

1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 55 ronden
2. Sebastian Vettel (Ferrari) - 2"581
3. Max Verstappen (Red Bull-TAG Heuer) - 12"706
4. Daniel Ricciardo (Red Bull-TAG Heuer) - 15"379
5. Valtteri Bottas (Mercedes) - 47"957
6. Carlos Sainz (Renault) - 1'12"548
7. Charles Leclerc (Sauber-Ferrari) - 1'30"789
8. Sergio Pérez (RP Force India-Mercedes) - 1'31"275
9. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1 ronde
10. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1 ronde
11. Fernando Alonso (McLaren-Renault) - 1 ronde
12. Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) - 1 ronde
13. Lance Stroll (Williams-Mercedes) - 1 ronde
14. Stoffel Vandoorne (McLaren-Renault) - 1 ronde
15. Sergey Sirotkin (Williams-Mercedes) - 1 ronde

Uitgevallen
Pierre Gasly
Esteban Ocon
Marcus Ericsson
Kimi Räikkönen
Nico Hülkenberg

Eindstand kampioenschap
1.Hamilton 408; 2.Vettel 320; 3.Räikkönen 251; 4.Verstappen 249; 5.Bottas 247; 6.Ricciardo 170; 7.Hülkenberg 69; 8.Pérez 62; 9.Magnussen 56; 10.Sainz 53; 11.Alonso 50; 12.Ocon 49; 13.Leclerc 39; 14.Grosjean 37; 15.Gasly 29; 16.Vandoorne 12; 17.Ericsson 9; 18.Stroll 6; 19.Hartley 4; 20.Sirotkin 1.

Eindstand constructeurskampioenschap
1.Mercedes 655; 2.Ferrari 571; 3.Red Bull-TAG Heuer 419; 4.Renault 122; 5.Haas-Ferrari 93; 6.McLaren-Renault 62; 7.RP Force India-Mercedes 52; 8.Sauber-Ferrari 48; 9.Toro Rosso-Honda 33; 10.Williams-Mercedes 7.

Reacties

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 25 november 2018 19:21

    Maar de vraag van 2018 die bij mij blijft opspelen is. Was Hamilton nou zo goed of was de rest zo slecht ?

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 25 november 2018 21:09

    ja, Hamilton was zo goed dit jaar

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 november 2018 08:36

    Een ijzersterke serie van Max met het vijfde podium op rij. Als coureur acht ik hem zeer hoog, als mens heb ik toch de nodige moeite met hem. Hij vond het weer nodig om uit te halen naar Renault. Ging het in Abu Dhabi nou zo geweldig met het door hem zo vaak bewierookte Honda?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet