TCR Series

WTCR: Audi en Guerrieri succesvol in Macau, Tarquini en YMR kampioenen

181118 WTCR Tarquini actie
Veteraan Gabriele Tarquini (56) wint in Macau de WTCR-titel

Gabriele Tarquini maakte het nog behoorlijk spannend. De Italiaanse rijder van het BRC-Hyundai-team kwam met een op het oog comfortabele voorsprong naar het slotweekeinde in Macau, maar deed het slechts matig in de kwalificatie en bleef vervolgens zonder punten door betrokken te raken in een kettingbotsing in de tweede race. Omdat concurrent Yvan Muller telkens wel scoorde, zag Tarquini zijn voorsprong in de kampioenschapsstand slinken, maar ook zijn uiteindelijke marge van vier punten was genoeg om de titel voor zich op te eisen. En dat op de leeftijd van 56 jaar. Muller behaalde de teamtitel met zijn eigen équipe Yvan Muller Racing. Audi was in Macau het succesvolste merk in de WTCR met overwinningen voor respectievelijk Jean-Karl Vernay en Frédéric Vervisch in de eerste twee races. De winst in de derde race was voor Esteban Guerrieri in de Allinkl.com-Münnich Motorsport-Honda. Het team had eerder op de dag al de tweede plaats voor Timo Scheider in de middelste race van het evenement laten aantekenen. Voor Tom Coronel daarentegen was er weinig eer te behalen. In de races kon hij telkens wel wat terrein goedmaken, maar vanwege gebrek aan snelheid in zijn Boutsen Ginion-Honda speelde hij geen enkele rol in de strijd om de top tien.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCR, PR

"Toen ik voor het eerst bij Hyundai kwam, bestond de auto alleen nog maar op de computer", vertelde Tarquini in gesprek met AUTOSPORT.NL na zijn titelwinst, zijn vierde grote toerwagentitel en zijn tweede mondiale succes na het winnen van het wereldkampioenschap in 2009. "Toen speelde ik eigenlijk met het idee om te stoppen, want beter dan wereldkampioen zou ik toch niet worden. Maar ja, na een tijdje realiseerde ik me dat ik gewoon wilde racen en ook nog snel genoeg was, dus ben ik maar doorgegaan. En hier ben ik dus nu, opnieuw wereldkampioen. Ik ben enorm blij met dit succes, voor mezelf, voor het BRC-team, voor Hyundai. Oh ja, en voor mijn familie ook, mijn vrouw en mijn kinderen kijken thuis."

181118 WTCR Tarquini podium
Gabriele Tarquini viert zijn succes op geheel eigen wijze

"Zo goed dat ze ons moesten afremmen"
De Hyundai i30 N TCR is duidelijk de maatstaf in het FIA WTCR. "De auto is zo goed, dat ze ons zelfs hebben moeten afremmen", lacht Tarquini. "De voornaamste sterke punten zijn het chassis, de wielophanging en de remmen, daar zijn we echt in het voordeel." Volgend jaar komt het Chinese Lynk & Co als nieuwe fabrikant in de serie. Het is een publiek geheim dat moederconcern Geely dit jaar de volledige campagne van Thed Björk en Yvan Muller in het FIA WTCR gefinancierd heeft, waardoor er bij het Cyan Racing-team, dat de inzet verzorgde, volop ervaring met de Hyundai's aanwezig is. Baart dat Tarquini zorgen? "Ik ben op een leeftijd dat ik me niet zoveel zorgen meer maak", lacht hij. "Als er meer merken bij komen, is dat voor de serie alleen maar goed. Of ik er volgend jaar weer bij ben, weet ik nog niet, maar als Hyundai het wil, dan wil ik ook wel!"

181118 WTCR Audi
Audi-rijder Vernay won voor de vierde keer dit seizoen

Geslaagd Macau-weekeinde voor Audi
Naast Hyundai, dat de wereldtitels bij rijders en teams won, en Honda, dat Esteban Guerrieri met de Civic van het Duitse team Allinkl.com-Münnich Motorsport de tweede race zag winnen, kende ook Audi een bijzonder geslaagd raceweekeinde in Macau. Het Duitse merk had in totaal tien auto's op de grid. De meeste aandacht ging natuurlijk uit naar de zes regulier voor het kampioenschap ingeschreven RS 3's van het Audi Sport Leopard Lukoil Team en het Audi Sport Team Comtoyou, beide met fabrieksondersteuning, alsmede het privéteam Comtoyou Racing, met respectievelijk Jean-Karl Vernay en Gordon Shedden, Dénis Dupont en Frédéric Vervisch plus Aurélien Panis en Nathanaël Berthon als rijders. Daarnaast waren er nog eens vier lokale rijders met Audi's die via een 'wild card' aan de start verschenen: de Macanezen Kevin Tse (Team Work Motorsport), Lo Kai Fung (TSRT Zuver Team) alsmede Filipe Souza en Lam Kam San (beide Champ Motorsport). "Een duidelijk bewijs van onze steeds sterker wordende positie in Azië", zei Chris Reinke, hoofd klantensport bij Audi. "Natuurlijk met onze Audi R8 LMS Cup, maar inmiddels ook meer en meer met onze andere producten."

181118 WCTR Vervisch
Blijdschap bij Frédéric Vervisch na de eerste WTCR-zege voor hemzelf en zijn team Comtoyou

Belgische Audi-successen in WTCR
Namens het Audi Sport Leopard Lukoil Team, waarachter eigenlijk W Racing Team van Vincrnt Vosse schuilgaat, won Jean-Karl Vernay de eerste race op zijn naam,. De Fransman had eerder in het seizoen wat teveel punten laten liggen om nog titelkansen te hebben. Zijn Belgische merkgenoot Fred Vervisch behaalde in de tweede race zijn eerste WTCR-overwinning. Ook voor zijn team, de Comtoyou-renstal van Jean-Michel Baert uit het Belgische Waterloo, was de winst in Macau de eerste overwinning in de mondiale serie. Opmerkelijk: ook in het Hyundai-succes heeft WRT een aandeel, want de kooi van de auto's worden gebouwd bij een onderneming in de buurt van het circuit van Spa-Francorchamps die ook deel uitmaakt van de renstal.

181118 WTCR Coronel actie
Tom Coronel kwam snelheid tekort om voorin mee te kunnen rijden

Tom Coronel mist snelheid
Tom Coronel was blij weer in Macau te kunnen racen, het parcours dat hij als zijn favoriete circuit beschouwt. Dat leidde echter niet tot goede resultaten: al vanaf het begin was het duidelijk dat er duidelijk te weinig snelheid in zijn Honda zat. "We zien ook de data van de andere Honda's, de auto's van het Münnich-team, en die winnen alleen in de eerste sectie, waar het eigenlijk alleen maar rechtuit gaat, al drie tienden", verklaarde Coronel. "Dat zegt denk ik wel genoeg. En dan verderop in de stad verliezen we nog meer." Coronel is de eerste om toe te geven dat dit een seizoen was om snel te vergeten. "Ik had er absoluut meer van verwacht, ja. En ik weet ook wel dat er allerlei mensen roepen dat ik teveel andere dingen doe en weet ik wat nog meer allemaal, maar dat is niet het enige. Als je in dertig races geen een keer op het podium rijdt, dan zijn er echt ook andere oorzaken die een rol spelen. En van al die kritiek trek ik me helemaal niks aan. Voorlopig race ik al 29 jaar, en al jarenlang op WK-niveau, en wat hebben al die specialisten in de autosport precies bereikt?"

181118 WTCR Huff
Rob Huff won voor de verandering eens niet in Macau

Volgend jaar met vier auto's per merk?
Naar verluidt wil WTCR-promotor François Ribeiro van Eurosport Events voor volgend jaar graag een maximum van vier auto's per merk, die dan ook door de respectievelijke fabrikanten moeten worden ingeschreven, ongetwijfeld voor een interessant bedrag. Bij de fabrikanten stuit dat idee niet overal op evenveel enthousiasme. "Natuurlijk verhoogt het de status van het kampioenschap als je sterkere concurrentie met officiële status hebt", zegt hoofd Audi-klantensport Chris Reinke. "Maar als er meer teams zijn die onze auto willen kopen, en wij dan 'nee' moeten verkopen, past dat niet echt bij het idee van klantensport", benadrukt Albert Biermann, die bij Hyundai verantwoordelijk is voor het submerk 'N', waaronder de race-activiteiten en de sportieve straatversies vallen. Volkswagen-sportdirecteur Sven Smeets zegt: "We werken er allereerst aan om de bestaande samenwerking met Sébastien Loeb Racing voort te zetten. Of dat dan met twee of vier auto's wordt, dat is de volgende stap."

181118 WTCR crash
Opstoppingen en wat schade horen er in Macau bij de toerwagens bij

In 2019 wel weer naar Macau, maar finale elders
Tom Coronel beseft dat een reductie van de huidige vijf Civics in de serie naar vier ook voor hem de voortzetting van zijn WTCR-programma wel eens lastig zou kunnen maken. "Maar ik weet ook nog niet zeker of dat wel zo gaat gebeuren. Waar haal je vier Peugeots vandaan, of vier Alfa's?" Zeker is in ieder geval al wel dat de seizoensfinale volgend jaar niet in Macau gehouden wordt. Weliswaar staat Macau wel weer op de kalender van het kampioenschap, maar de finale wordt twee weken daarna gehouden op het circuit van Sepang in Maleisië in een gecombineerd evenement met het lange-afstands-WK voor motorfietsen, waarvan Eurosport Events eveneens de promotor is.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 18 november 2018 21:47

    Prima races dit weekend.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 19 november 2018 11:59

    Zeker, en iedereen heeft het redelijk netjes gehouden. Het duel tussen Muller en Scheider was smullen!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet