Sportscars

WEC: Toyota op pole, Nederlanders voorin in klassen in kwalificatie Sjanghai

181117 FIA WEC quali Toyota


Ook in Sjanghai staan de beide Toyota TS050 Hybrids op de eerste startrij, maar het verschil tussen de tweede Toyota en de snelste niet-hybride, de nummer 1-Rebellion van Jani/Lotterer/Senna, bedraagt slechts 0,059 seconde, waarmee er voor het eerst iets meer lijkt te zijn gedaan aan het snelheidsverschil tussen de fabrieks-Toyota's met en de privé-LMP1's zonder hybride. Mike Conway en Kamui Kobyasashi kwalificeerden de nummer 7-Toyota, die ze delen met José María López, op de pole-position met een gecombineerd gemiddelde van 1:42,931 minuten. De LMP2-pole is voor Ho Pin Tung en Gabriele Aubry, die de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca met een tijd van 1:48,635 minuten als snelste kwalificeerden. In de GTE-Pro-klasse start de nummer 66-Ford met Stefan Mücke en Olivier Pla vanaf pole, een plek voor de BMW van Nicky Catsburg en Martin Tomczyk. In GTE-Am start de nummer 98-Aston Martin met Paul Dalla Lana en Pedro Lamy vanaf de eerste plaats.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Op de kwalificatiedag in Sjanghai was het voor de eerste keer droog, nadat er gisteren en eergisteren alleen maar in de regen gereden werd. Mike Conway en Fernando Alonso waren de eerste rijders die in de Toyota's met respectievelijk de nummers 7 en 8 de kwalificatie begonnen. Conway stond na zijn run bovenaan, maar Alonso moest Bruno Senna in de Rebellion voor zich dulden en stond derde toen hij binnenkwam voor de rijderswissel. Kamui Kobayashi wist de pole voor de nummer 7-Toyota vast te houden, terwijl Kazuki Nakajima de nummer 8-auto naar de tweede plaats bracht, toen André Lotterer in de Rebellion zo'n drie tienden op de Japanner verloor. Daarmee was de eerste startrij voor de vijfde keer dit seizoen voor de beide Toyota's, met de Rebellions op de plaatsen drie en vijf en daartussen de snelste van de beide SMP Racing-BR1's (Sarrazin/Oroudzhev/Isaakyan).

De Dragonspeed-BR1 met Renger van der Zande, James Allen en Ben Hanley start vanaf de zesde plaats. "Ik denk dat we best tevreden mogen zijn", zei Van der Zande. "Uiteindelijk hebben we één van die Russische auto's kunnen pakken in de kwalificatie, die van Button en Petrov. Daar staan we voor. Het blijft met onze auto nog steeds een ontwikkelingsproject, maar het gaat de goede kant op. Waar we op Silverstone nog als een wild paard over de baan sprongen en het team in Fuji veel problemen had met de EoT (Equivalence of Technology, red.), hebben we het nu onder controle om goede naar voren te kunnen rijden. Bij Toyota zijn ze een beetje in de stress over de non-hybrids, maar ik vermoed dat die een hele 'smooth' race gaan rijden en ook wat beter met de banden zijn. Hier in Sjanghai gaat het ook heel erg om het afbouwen van de banden: als je een rondje hebt gereden in de kwalificatie, is de tweede alweer een halve seconde langzamer, en de derde nog een halve seconde. Iedereen heeft maar vier sets voor kwalificatie en de race, dus ik denk dat we blij mogen zijn dat het morgen nat wordt. Ik ga de start doen en kijken of we een beetje naar voren kunnen gassen!"

181117 FIA WEC quali 38
De Jackie Chan DC Racing-Oreca van Ho Pin Tung op pole in LMP2

In LMP2 eisten Ho Pin Tung en Gabriele Aubry in de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca de pole-position voor zich op. Jazeman Jaafar en Wayron Tan completeerden het succes van het Chinese team voor eigen publiek met de tweede startplaats. De Racing Team Nederland-Dallara start als zesde in de klasse. "In de regen zaten we er heel goed bij", verklaarde Mark Koense namens het team. "Veelal rond de derde, vierde plaats, af en toe de tweede tijd. Vandaag was het droog, we moesten de set-up helemaal veranderen, wat betekende dat we in de kwalificatie de baan op gingen met een auto die voor het eerst was zoals die op dat moment was."

181117 WEC quali RTN
De RTN-Dallara start als zesde in de klasse

Giedo van der Garde haakte in: "Op zich een heel goede sessie. Gisteren hebben we een heel goede dag gehad in de regen. Ook voor Frits was het de eerste keer met de regenbanden van Michelin. We hebben veel geleerd, veel kunnen rijden. In de kwalificatie vandaag eindigden we als zesde, wat de plaats is waar we eigenlijk horen te staan. Mijn ronde met nieuwe banden was heel erg goed, de vierde tijd overall in vergelijking met al die Oreca's. Frits heeft ook een goede job gedaan, dus als team kunnen we redelijk tevreden zijn. We kijken erg uit naar morgen. Het gaat in ieder geval regenen, we hopen dat we in wisselende weersomstandigheden top vier, top vijf kunnen finishen."

181117 WEC quali Ford
Blijdschap bij Ford-duo Stefan Mücke (l.) en Olivier Pla

In de GTE-Pro-klasse staat er voor de derde keer dit seizoen een Ford op pole, nadat Stefan Mücke en Olivier Pla de nummer 66 als snelste wisten te kwalificeren. Aanvankelijk leek het uit te lopen op een 1-2 in de klasse voor de beide BMW's van het MTEK-team, maar uiteindelijk wist Mücke met een sterk slotoffensief de pole voor zich op te eisen. Martin Tomczyk en Nicky Catsburg vertrekken met de nummer 81-BMW vanaf de tweede plaats in de klasse, de andere BMW werd met een afwijkende strategie als vijfde geklasseerd, nadat zowel de nummer 97-Aston Martin als de nummer 92-Porsche in de slotfase hun tijden wisten te verbeteren. Catsburg verklaarde: "Een goede dag vandaag, de kwalificatie ging beter dan verwacht. De trainingen hebben we hoofdzakelijk in de regen gereden, dus we wisten niet zo goed wat we konden verwachten. Vanmorgen in de vrije training zaten we er niet goed bij, dus we hebben redelijk veel veranderd aan de auto en dat ging goed. Ik heb de snelste ronde gereden in onze klasse. Mijn teamgenoot had het iets minder naar zijn zin en was ietsjes langzamer, dus uiteindelijk zijn we met het gemiddelde op P2 beland, verreweg het beste resultaat voor Martin en mij tot nu toe. Ik denk dat we voor in de regen een goede auto hebben."

In GTE-Am leek de kwalificatie uit te lopen op de pole-position voor de nummer 88-Dempsey Proton-Porsche, maar hier was het uiteindelijk Pedro Lamy die met een snelle ronde aan het eind van de sessie de pole voor de nummer 98-Aston Martin binnenhaalde.

181117 FIA WEC Shanghai uitslag kwalificatie

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 november 2018 15:31

    Kan me niet voorstellen dat RTN echt blij is met P6. In de kwalificatie zat Giedo bij de allersnelsten, Frits (met alle respect) was zo'n 6 seconden trager en daarmee verreweg de langzaamste van de qualifiers. Aangezien de startpositie wordt gebaseerd op het gemiddelde van twee rijders betekende dit de voorlaatste startpositie. Het is niet anders.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 november 2018 21:54

    Klopt helemaal wat je zegt. Op papier is de Jumbo Dallara heel erg snel. Niet voor niets dat Giedo op spa ruim aan de leiding ging en op le mans ook moeiteloos in de top 5 opereerden. Frits is echt veel te traag voor dit spelletje en zou er goed aan doen om zijn autosport ambities in een pro am kampioenschap voort te zetten. Met Jan Lammers viel het ( nog ) niet op als Jan 3 seconden harder ging maar eigenlijk gaat het gewoon nergens over nu.

    • 3
    • 0
     
    ace1 18 november 2018 01:27

    Zolang Frits van Eerd er plezier in heeft en de rekeningen betaald zullen we Frits van Eerd blijven zien.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 november 2018 09:53

    Dat meen je niet .. echt waar

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet