Formule 1

Formule 1: Het is weer Hamilton. Verstappen naar de vijfde startplaats

Een grote kans op regen morgen tijdens de Grote Prijs van Brazilië op het Autódromo José Carlos Pace Interlagos in Säo Paulo. Een wedstrijd waarbij de weergoden vaak in het verleden voor de nodige spannende races zorgden, met verrassende winnaars en bizarre ontknopingen. Ondanks een rokende motor en wat vallende spetters was het toch weer Lewis Hamilton die naar de beste startpositie reed. De eerste twee rijen werden opgevuld door Mercedes en Ferrari, de twee teams die nog strijden om de constructeurs titel. Daarachter was Max Verstappen de best of de rest met een vijfde startpositie. Het was wel opvallend dat tijdens de kwalificaties het startveld heel dicht bij elkaar zat. Dat beloofd veel goeds voor de wedstrijd.

Tekst: Gerrie Hoekstra

Q1: "The rain is on his way"
Een dreigende wolkenlucht boven het circuit. De meeste wagens gingen gelijk de baan op. Alleen Gasly en Hartley bleven nog even wachten. Bottas pakte de snelste tijd voor Leclerc en Hamilton. Raikkonen is de volgende snelste rijder maar het duurde niet lang voordat Max Verstappen boven aan het lijstje kwam. Vettel reed naar de vierde plaats gevolgd door Ricciardo. Bottas probeerde zijn tijd te verbeteren maar werd opgehouden door verkeer en zakt terug naar de vijfde stek. Verstappen bleef bovenaan mede geholpen door zijn snelle tijd in de bochtige midden sector. De regen kwam erg dichtbij, de eerste druppels vielen met nog 10 minuten te gaan. Vandoorne deed er in de slotfase alles alles aan om zijn tijd te verbeteren maar eindigde weer als hekkensluiter. Ook Alonso haalde het niet en bleef steken op plaats 18. "Het kwam niet door de druppels", zei de Spanjaard achteraf, "maar we zijn het hele weekend al de langzaamste wagens." Alonso versloeg Vandoorne echter al 20 maal in de kwalificatie in de laatste twee seizoenen. Gasly leek de boot te missen maar stampte, ondanks de druppels in de slotfase nog naar een 12de positie. Verstappen reed de snelste tijd voor Raikkonen en Vettel.

Brendon Hartley had zichzelf een mooier cadeau moeten geven voor zijn 29ste verjaardag. De rijder uit Nieuw Zeeland reed zichzelf, in de schaduw van zijn snellere teamgenoot Pierre Gasly, naar een 17de plaats en moet vrezen voor zijn toekomst bij Toro Rosso. Naar verluidt staat de Thaise Brit Alexander Albon te trappelen om zijn plaats in te nemen. De Formule 2 coureur neemt ook nog uit Thailand een zak met geld mee.

Q2: Ferrari verrast met vroege bandenwissels. Leclerc de "held" van de kwalificatie
Net als in de eerste kwalificatie ging iedereen gelijk de baan op om hun tijd te zetten. Het zou namelijk binnen vier minuten serieus gaan regenen. Beide Ferrari's kwamen al snel binnen in de pits, de supersoft banden werden omgeruild voor de iets hardere softbanden. Achteraf de juiste keuze Raikkonen reed naar de vierde plaats gevolgd door Vettel met een tweede plek. Een andere gekozen strategie van Ferrari die ook met de soft banden de race mogen aanvangen, en daardoor een langere eerste stint kunnen rijden. De andere rijders kozen ook voor de soft banden daarna, maar het was al te laat. Het begon harder te regenen in vooral bocht 13 en 14. Bottas werd de snelste voor Vettel en Hamilton met Verstappen daarachter.

Een angstig moment ontstond nadat Hamilton ruimte wou maken voor de veel snellere Sirotkin. Een bijna botsing waarbij de zaken heel wat erger konden aflopen.

Met nog zes minuten te kwalificeren was het echter onmogelijk om je tijd nog te verbeteren. De rijders in de gevarenzone deden hun uiterst best maar gaven de moed op. Alleen Charles Leclerc bleef doorstampen, ondanks dat zijn team hem naar binnen wilde hebben. De Monegask presteerde het onmogelijk om zijn twaalfde positie om te zetten naar een achtste plaats. Een werkelijk schitterende prestatie van doorzettingsvermogen en moed.

Esteban Ocon moet zondag genoegen nemen met een vijf plaatsen straf nadat er een versnellingsbak werd gewisseld aan zijn Force India. De talentvolle rijder gaat nu starten vanaf de 18de startplaats. Zoals het er nu uitziet moeten we de Fransman missen op de grid van 2019. Williams Racing heeft nog geen sponsors kunnen vinden om Ocon, naast George Russell, een zitje aan te kunnen bieden. Wellicht een sabbatical jaar als derde rijder bij Mercedes, in de hoop om in 2020 Valtteri Bottas op te volgen. De tweede stoel bij Williams gaat naar alle waarschijnlijkheid naar de Pool Robert Kubica, die ook nog kan kiezen om de derde rijder van Ferrari te worden, nadat de huidige testrijder Antonio Giovinazzi naar Sauber Ferrari verhuist als teamgenoot van Kimi Raikkonen. Raikkonen, die in Brazilië zijn 150 ste race voor Ferrari rijdt, gaat na de laatste wedstrijd op Abu Dhabi gelijk testen met de Sauber.

Het begon allemaal niet zo lekker voor Nico Hülkenberg, die zijn Renault in de tweede vrije training op vrijdag hard de vangrail in stuurde. De Duitser die in 2010 met Williams in de Formule 1 kwam, plaatste in zijn debuutjaar zijn wagen onder wisselende omstandigheden op pole positie maar reed nu in de kwalificatie naar een 14de plaats.

Q3: Toch weer Hamilton
Iedereen wachtte op elkaar bij het begin van de beslissende kwalificatie. Moeten we op slicks blijven staan of gaan we over op de inters, was de vraag. Raikkonen en Vettel gingen als eerste de baan op. Ericsson zat in de Sauber goed in zijn vel en zette de eerste tijd neer. Vettel en Raikkonen gingen daar gelijk overheen. Bottas splitste het Ferrari tweetal en ging naar twee. Maar het was toch weer Hamilton die in het eerste gedeelte van deze kwalificatie naar de snelste tijd reed. Verstappen en Ricciardo konden de beide topteams Mercedes en Ferrari niet belagen en pakten de vijfde en zesde positie. Met nog twee minuten te gaan kwamen de wagens weer de baan op, maar er veranderde niet veel meer. Lewis Hamilton reed naar zijn 82ste polepositie met Vettel naast hem. Opvallend was de prestatie van Marcus Ericsson die zijn snellere teamgenoot Leclerc met een zevende tijd (6de startplaats) voorbleef.

Daniel Ricciardo eindigde de kwalificatie als zesde, maar kreeg een gridstraf van 5 plaatsen. Een marshall spoot in Mexico zijn brandblusser leeg op een beginnend brandje en beschadigde daardoor de turbo die voor Brazilië moest worden vervangen. Het was de zesde nieuwe turbo in dit jaar zodat een straf niet kon uitblijven. Veel pech voor de Australiër in de slotfase van dit Formule 1 seizoen, hopelijk voor hem gaat het volgend jaar bij het team van Renault beter.

Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko, legt voor 2019 de lat erg hoog. De Oostenrijker heeft veel vertrouwen in de nieuwe combinatie Red Bull Racing met de Honda motor, en wil van Max Verstappen al volgend jaar de jongste wereldkampioen maken. Verstappen nuanceert de enthousiaste uitspraken enigszins. Eerst maar eens wennen aan de nieuwe combinatie en veel kilometers maken.

Pietro Fittipaldi wordt volgend seizoen de derde rijder bij Haas Racing. De Amerikaanse Braziliaan, kleinzoon van tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi en broer van coureur Enzo, reed dit seizoen een vreemde mix van IndyCar, WEC en Super Formula en moest lange tijd aan de kant blijven na een enkel en beenbreuk opgelopen na een zware crash in de WEC op Francorchamps. Hij gaat gelijk na de Grote Prijs van Abu Dhabi twee dagen testen voor Haas. De derde dag wordt zijn plaats overgenomen door de Zwitserse Formule 2 coureur Louis Deletraz.

F1, GP Brazilië, Interlagos, kwalificatie, 10 november 2018
1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'07"281 - Q3
2. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'07"374 - Q3
3. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'07"441 - Q3
4. Kimi Räikkönen (Ferrari) - 1'07"456 - Q3
5. Max Verstappen (Red Bull-TAG Heuer) - 1'07"778 - Q3
6. Daniel Ricciardo (Red Bull-TAG Heuer) - 1'07"780 - Q3 (ex 5 pl. Gridstraf)
7. Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) - 1'08"296 - Q3
8. Charles Leclerc (Sauber-Ferrari) - 1'08"492 - Q3
9. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'08"517 – Q3
10. Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) – 1'09"029 – Q3

11. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'08"659 – Q2
12. Sergio Pérez (Force India-Mercedes) - 1'08"741 - Q2
13. Esteban Ocon (Force India-Mercedes) - 1'08"770 - Q2 (ex 5 pl. Gridstraf)
14. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'08"834 – Q2
15. Sergey Sirotkin (Williams-Mercedes) - 1'10"381 – Q2

16. Carlos Sainz (Renault) - 1'09"269 – Q1
17. Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) - 1'09"280 – Q1
18. Fernando Alonso (McLaren-Renault) - 1'09"402 – Q1
19. Lance Stroll (Williams-Mercedes) - 1'09"441 - Q1
20. Stoffel Vandoorne (McLaren-Renault) - 1'09"601 - Q1

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 november 2018 10:45

    Altijd weer opvallend dat Red Bull herhaaldelijk Honda de hemel in prijst en vermijdt om Renault te complimenteren n.a.v. Max' prestaties in de afgelopen races. Dat mag ook wel eens. Volgens 'expert' Coronel heeft Honda volgend jaar 50 pk extra vermogen. Waar haalt die man dat vandaan? Hoop op regen!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 november 2018 11:15

    Coronel is compleet de weg kwijt. Rijd ook compleet laatste in dat WTCR.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 november 2018 12:09

    Mercedes wint vandaag met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid haar 5e constructeurstitel op rij. Volgend jaar weer? Dan evenaren ze de onwaarschijnlijke serie van Ferrari (1999-2004). Weer grijpt Ferrari naast het goud, zowel bij de constructeurs als bij de rijders.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 november 2018 12:59

    Klopt Ferrari heeft het weer weggegooid.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet