Formule 1

Formule 1: Verstappen wint opnieuw in Mexico, Hamilton wereldkampioen

AP-1XAV2QPM51W11 news

Max Verstappen heeft voor het tweede jaar op rij de Grand Prix van Mexico gewonnen. De Nederlander pakte bij de start zijn teamgenoot, en werd met rust gelaten door Lewis Hamilton. Die had maar één missie: minstens zevende worden. Het werd de vierde plek, waarmee de Brit zijn vijfde wereldtitel behaalt. Daarmee staat Hamilton op gelijke hoogte met Juan Manuel Fangio – alleen Michael Schumacher heeft meer wereldtitels.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

1km
Alle ingrediënten zijn er voor een bloestollende start. De twee Red Bulls op de voorste startrij zijn in principe de snelste; Ricciardo wil zijn Red Bull-carrière graag eindigen met een nog zege, Verstappen is nog boos over de misgelopen pole. De twee zijn echter kwetsbaar bij de start, met hun lage topsnelheid in de 890 meter naar bocht 1. Achter de twee staan Hamilton en Vettel. De Brit hoeft maar 7e te worden om de titel binnen te halen. Vettel daarentegen moet winnen.

Hamilton komt fantastisch weg en kruipt al in de eerste meters tussen de Red Bulls. Ricciardo is slecht weg en moet zich direct gewonnen geven. Verstappen en Hamilton strijden om de leiding richting bocht 1. Daarbij is Hamilton slim genoeg om naar rechts te knijpen, zodat Vettel klem zit. Hamilton lijkt ook Verstappen voorbij, maar de Nederlander zit in de binnenbocht. Hamilton neemt geen risico, remt erg vroeg en gunt Verstappen de leiding. Ricciardo sluit aan als derde, Vettel verliest een plek aan Bottas, maar pakt die de volgende bocht weer terug.

Bandjes
De topzes rijdt op ultrasofts en die houden het niet zo lang. Hamilton is de eerste die klaagt over zijn banden. Het gat naar Verstappen loopt binnen tien ronden op naar vijf seconden, Ricciardo weet aan te haken bij de Mercedes. Het is dan ook Hamilton die na 12 ronden als eerste zijn pitstop maakt. De stop is goed, en Hamilton komt alweer als vijfde de baan op – zo ver is de rest van het veld in 12 ronden al op achterstand gezet.

Bottas komt direct achter Hamilton aan. Ricciardo komt de ronde erna en blijft tussen de Mercedessen. Verstappen komt de ronde daarna. Zijn voorsprong was 6 seconden, dat is genoeg om voor Hamilton te blijven.

Ferrari's laatste kans
De Ferrari's moeten iets doen om Vettel nog voor de titel te laten strijden. Een eenstopper lijkt de enige optie. Verstappen komt achter Räikkönen de baan op, het is voor Ferrari cruciaal dat de Fin Verstappen achter zich houdt. Dat weet Verstappen ook. Hij positioneert zich perfect in de laatste bocht, heeft op de nieuwe banden alle grip waar Räikkönen zit te harken, en op het rechte stuk pakt Verstappen de plek. De achterstand op Vettel is 11 seconden.

Hamilton neemt risico
Hamilton moet de volgende ronde hetzelfde doen bij Räikkönen, maar hij zit veel verder weg. Hamilton lijkt te kort te komen, maar hij remt extreem laat en duikt toch nog naast Räikkönen. Het is een zeer risicovolle actie, maar Hamilton weet dat Räikkönen doorgaans fair vecht. De Fin geeft Hamilton zelfs wat extra ruimte en in die bochtencombinatie pakt Hamilton toch de plek. Ricciardo daarachter profiteert en gaat de Fin ook voorbij.

180014 mex

Räikkönens job zit erop, dus hij komt gelijk binnen. Vettel komt vlak daarvoor. Vettel blijft vierde, Räikkönen zesde.

Vettel op stoom
Verstappen heeft met 12 voorsprong na 30 ronden weinig problemen. Zijn teamgenoot heeft die wel. De Ferrari lijkt in de tweede stint de beste met de banden te zijn, en Vettel zit vol in jachtmodus achter de Australiër. Ricciardo houdt lang stand, maar wordt uiteindelijk dwarsgezeten door Leclerc en Perez, die zo druk zijn met elkaar, dat ze de blauwe vlaggen vergeten. Ricciardo wordt opgehouden en dat geeft Vettel de buitenkans om aan te vallen en p3 te pakken.

Na Ricciardo zet Vettel door naar Hamilton. Die zit totaal niet lekker op zijn banden en gaat uiteraard het gevecht met Vettel nauwelijks aan. Vettel pakt de tweede plek, de achterstand op Verstappen is bijna 15 seconden, met nog 30 ronden te gaan.

Hamiltons banden zijn dood
Hamilton blijft het lastig hebben met zijn banden. Ook Ricciardo dicht het gat naar de Brit en opent de aanval. Hamilton wil verdedigen, maar remt te laat, schiet rechtdoor en valt zo ook van het podium. Nog steeds is p4 genoeg voor de titel, maar hij zal het toch graag op het podium vieren. "Wat moet ik, de banden zijn dood!?", roept Hamilton. Zijn team komt in actie en haalt hem binnen.

Verstappen krijgt hulp
Sebastian Vettel stopt tegelijk met Lewis Hamilton. Hij jaagt op Verstappen en pakt met de undercut wat extra tijd. Red Bull reageert natuurlijk en haalt Verstappen ook binnen. Zijn voorsprong op Vettel is nog 8 seconden. Wel lekker voor Verstappen is dat Ricciardo nog tussen de twee zit. En Red Bull is slim genoeg om de Australiër nu niet binnen te halen. Bovendien heeft Vettel ultrasofts en Verstappen supersofts. Dat betekent dat Vettels banden in principe sneller zijn, maar ook eerder over hun piek heen. Vettel moet dus zo snel mogelijk zijn slag slaan. Met andere woorden, hoe langer Ricciardo hem achter zich houdt, hoe beter.

Die theorie blijkt al snel te werken. Ricciardo's supersofts zijn nog best goed, en hij houdt Vettel op een veilige twee seconden. Wederom komt de Red Bull-coureur in de problemen door achterblijvers, die Vettel binnen de seconde laten komen. Maar nu weet Ricciardo zich voldoende te wapenen en weet hij die seconde weer te pakken.

AP-1XAV3MX8H1W11 news

Weer pech voor Ricciardo
Met nog tien ronden te gaan lijkt Ricciardo stand te houden en zelfs niet meer te hoeven stoppen. Op het moment dat de tweede plek voor het grijpen lijkt met een knappen eenstopper, komen er weer rookpluimpjes achter uit zijn Red Bull. De achtste DNF voor Ricciardo is een feit – wat een pech heeft hij dit jaar.

Geen zorgen voor Verstappen
Max Verstappens buffer is dus weg, maar die heeft ruimschoots zijn rol vervuld. Verstappen moet nog 8 rondjes en heeft 14 seconden voorsprong. Dat gaat Vettel normaal gesproken niet meer redden. "Als ik mijn motor moet terugschroeven, zeg het maar", is de volwassen reactie van de Nederlander. Dat moet hij, maar het geeft geen problemen meer. Vettel is ook niet meer in beste doen, en dus kan Verstappen in alle rust naar de finish. Het is Verstappens tweede zege op rij in Mexico. Hij wordt op het podium geflankeerd door twee Ferrari's.

M177680

Hamilton wereldkampioen
Lewis Hamilton eindigt vierde, op een bijna beschamende xxx seconde achterstand. Maar het zal hem niet deren. Hamilton is vijfvoudig wereldkampioen. Daarmee staat hij op gelijke hoogte met Juan Manuel Fangio – alleen Michael Schumacher heeft er nog 2 meer.

Nog meer punten
Achter Hamilton eindigt Bottas als vijfde. Dat klinkt niet bijzonder, maar dat hij op een rondje is gezet door Verstappen, doet toch een beetje pijn bij Mercedes. Hülkenberg en Leclerc zijn best of the rest, met p6 en p7. Stoffel Vandoorne laat nog even van zich horen met p8. Hetzelfde geldt voor Marcus Ericsson op p9. Het laatste punt is voor Pierre Gasly. 

Slechte nacht
Max Verstappen had slecht geslapen, maar dat zal vannacht geen probleem zijn. "De start was cruciaal. Ik had mijn zinnen echt op die overwinning gezet vandaag. De auto was goed, het team was goed, de banden waren goed. Het was jammer dat Daniel uitviel, anders hadden we samen op het podium gestaan."

Vettel nederig
Sebastian Vettel deed vandaag wat hij kon, maar het kwaad was al geschied. "Het is natuurlijk geen fijne dag, maar we moeten Lewis en het team feliciteren voor hun geweldige werk dit jaar. We moeten dit accepteren en hen feliciteren. We hadden langer mee willen doen om de titel, maar dat is niet gelukt. Waar het dit jaar fout is gegaan? Daar ga ik nu niet op in."

Eén missie
Lewis Hamilton viert zijn titel niet met een podiumplek, maar het deert hem weinig. "Het was eigenlijk een verschrikkelijke race. De start was erg goed, maar ik weet eigenlijk niet wat er daarna allemaal gebeurde. Mijn enige missie was de auto aan de finish krijgen en dat is gelukt. Vijfvoudig wereldkampioen ... het is een raar gevoel. Ik heb het team niet hier gewonnen, maar in alle races van dit jaar. Ik ben al sinds mijn dertiende bij Mercedes, en om dan dit te bereiken, terwijl Fangio zijn vijfde ook met Mercedes pakte ..."

"Hier heb ik altijd van gedroomd, maar ik had nooit kunnen bedenken hoe het daadwerkelijk zou zijn. Ik heb me dit jaar op alle facetten verbeterd, niet alleen als coureur, maar ook als mens, als zoon, als vriend – ik heb echt op mijn allerbest gepresteerd. En daar ben ik nog wel het meest blij mee. Ik bevat het nog niet echt, hopelijk komt dat nog."

Uitslag Grand Prix Mexico
1. Max Verstappen, 71 ronden
2. Sebastian Vettel, op 17.316
3. Kimi Räikkönen, op 49.914
4. Lewis Hamilton, op 1:18.738
5. Valtteri Bottas, op 1 ronde
6. Nico Hülkenberg, op 2 ronden
7. Charles Leclerc, op 2 ronden
8. Stoffel Vandoorne, op 2 ronden
9. Marcus Ericsson, op 2 ronden
10. Pierre Gasly, op 2 ronden

11. Esteban Ocon, op 2 ronden
12. Brendon Hartley, op 2 ronden
13. Lance Stroll, op 2 ronden
14. Sergey Sirotkin, op 2 ronden
15. Kevin Magnussen, op 2 ronden
16. Romain Grosjean, op 3 ronden

Daniel Ricciardo
Sergio Perez
Carlos Sainz
Fernando Alonso

Reacties

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 28 oktober 2018 22:29

    In het begin begreep ik eigenlijk niet dat Daniël weg ging bij Redbull. Vandaag snap ik het wel.

    • 2
    • 1
     
    Dirk 29 oktober 2018 08:47

    Sorry jongens maar halverwege de race viel ik in slaap, het was echt geen spannende race zie ook de verschillen op het einde. Gelukkig is Interlagos de volgende!

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 29 oktober 2018 18:37

    Ik weet niet welke race jij gezien hebt maar niet die van Mexico.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 oktober 2018 22:33

    Natuurlijk is iedereen terecht lyrisch over Max maar Jan Lammers bakt ze mij iets te bruin. "Max Is voor mij de kampioen van dit seizoen."

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 30 oktober 2018 09:38

    Lammers is inderdaad niet echt objectief.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 oktober 2018 12:26

    Trouwens: de technische problemen van Max en Daniel waren te wijten aan het hydraulische systeem dat Red Bull zélf ontwikkelt. Dat geldt overigens ook voor de versnellingsbak, diff en koppeling (wellicht met hulp van AP?). Hier viel Renault dus niets te verwijten! Misschien moet RB eerst zelf in de spiegel kijken, dat hydraulische probleem heeft zich n.l. wel vaker voorgedaan. Horner bedankte dit keer wél Renault! Dst msg ook wel een keer, Max reed voor de 7e GP op rij naar de finish. Niet alleen dankzij hemzelf, maar ook dankzij Renault. Met een 'waardeloos product' win je geen GP's.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 oktober 2018 12:40

    Max is natuurlijk een fantastische coureur, maar de Red Bull is met afstand het beste chassis. Met de fabrieks Renault had Max ook niets kunnen uitrichten tegen de Grote Drie. Als coureur kan je het verschil maken, maar de techniek is en blijft doorslaggevend.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet