TCR International

WTCR: Huff en Tarquini racewinnaars op slotdag Suzuka

181027 WTCR R2 Huff
Rob Huff won de tweede race van het weekeinde

Was het gisteren met Kevin Ceccon een jonge rijder die zijn eerste overwinning in het FIA WTCR behaalde, vandaag was het de beurt aan de routiniers. Oud-wereldkampioenen Rob Huff met de Volkswagen Golf GTI TCR van Sébastien Loeb Racing en Gabriele Tarquini met de Hyundai i30 TCR van het BRC-team waren de respectievelijke racewinnaars op de slotdag in Suzuka. Omdat Yvan Muller in beide races niet scoorde, heeft Tarquini voorafgaand aan de finale over drie weken in Macau nu een comfortabele voorsprong van 39 punten in de tussenstand van het kampioenschap.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCR

In de tweede race van het weekeinde startte Pepe Oriola met zijn Cupra TCR vanaf de pole-position, maar bij de start moest de Spanjard al zijn meerdere erkennen in Rob Huff, die direct de leiding nam. Verderop in het veld kwam Huffs SLR-Volkswagen-teamgenoot Mehdi Bennani in botsing met Esteban Guerrieri in de Allinkl.com-Münnich-Honda, waarop de safety-car in actie kwam. De herstart volgde in de derde ronde, waarbij Huff en Oriola konden weglopen bij de Belg Dénis Dupont, die op de derde plaats reed. Dat duurde echter niet lang, want al snel passeerde Michelisz Dupont en nam daarmee de derde plaats over. In de slotfase van de wedstrijd verloor Dupont nog meer snelheid en viel terug naar de zevende plaats achter Panis, Tarquini en Ceccon. Zo bleef de volgorde tot aan de finish: Huff won voor het eerst sinds het raceweekeinde van Hongarije in april weer een race, voor Oriola en Michelisz, Panis, Tarquini en Ceccon. Omdat Yvan Muller als elfde geen punten scoorde, nam Tarquini de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Tom Coronel eindigde op de 19e plaats.

181027 WTCR Start R3 Tarq
Start van race drie met Tarquini al nipt voor pole-sitter Ceccon

De slotrace van het weekeinde was een turbulente aangelegenheid. Kevin Ceccon, de racewinnaar van gisteren, startte met zijn Romeo Ferraris-Alfa Romeo vanaf de position, maar het was Tarquini in de BRC-Hyundai die bij de start de leiding nam. Ceccon had het in de beginfase lastig, want hij viel in de openingsronde zelfs terug naar de vierde plaats achter Tarquini, Ehrlacher en Comte, maar wist binnen de eerste anderhalve ronde Comte en Ehrlacher weer te passeren. Voor Ehrlacher was de race kort daarna ten einde vanwege een lekke band, zijn tweede uitvalbeurt in een dramatisch Suzuka-weekeinde. Even later ging het mis tussen Guerrieri en Muller, die met elkaar in botsing kwamen. In de zesde ronde passeerde Ceccon Tarquini voor de leiding, maar Ceccon kreeg een tijdstraf van vijf seconden vanwege een onjuiste gridpositie. Verderop kwam Guerrieri stees meer onder druk van Oriola, Muller, Huff en Michelisz. Oriola passeerde de Argentijn in de achtste ronde, terwijl Huff even later een positie pakte ten koste van Muller. Vervolgens kwam het tot een botsing tussen Michelisz en Muller, waardoor laatstgenoemde uit de top tien viel en daarmee geen punten scoorde. Vooraan kwam Ceccon als eerste over de eindstreep, maar verloor door zijn tijdstraf de zege aan Tarquini. Comte eindigde als tweede voor Ceccon en Bennani. Oriola, die ook nog uitzicht op het podium had, kreeg in de slotfase een drive-through vanwege het veelvuldig afsnijden van de baan en werd daarmee slechts als 19e geklasseerd. Tom Coronel werd 14e, zijn beste resultaat van het weekeinde.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet