Formule 1

Formule 1: Red Bulls op eerste startrij in Mexico, Verstappen grijpt net naast zijn eerste pole

AP-1XAV3MX8H1W11 news

Het was het circuit met de gouden kans voor de Red Bulls: hier in de ijle lucht van Mexico kon het beste chassis laten zien wat het waard was. En toch was het niet Max Verstappen die in Mexico City de eerste pole uit zijn carrière kon laten noteren – en daarmee de jongste polesitter uit de F1-geschiedenis had kunnen worden. Na in alle vrije trainingen én in Q1 en Q2 de beste tijd te hebben gezet, werd Verstappen verslagen door teamgenoot Daniel Ricciardo, die ook al op Monaco op pole stond. Hamilton en Vettel vertrekken vanaf de tweede rij.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: AMG Mercedes Petronas F1, Scuderia Ferrari, Red Bull Racing

In het openingsdeel van de sessie stonden de Ferrari's na de eerste runs bovenaan, Vettel drie tienden boven Räikkönen, met Hamilton op enkele honderdsten daarachter. Bottas had een halve seconde achterstand op zijn Mercedes-teamgenoot, maar beiden hadden hun ronde op de ultrasofts gezet, in plaats van de hypers. De Red Bulls moesten toen nog rijden. Pas bij 8 minuten nog op de klok kwam Ricciardo naar buiten, en die nestelde zich meteen op P1, met twee tienden verschil, waarna Verstappen daar nog eens met een tiende onder dook – waarbij hij vooral in de laatste sector tijd goedmaakte. Hülkenberg schoof intussen vóór Bottas.

AP-1XAV2QPM51W11 news

De Mercedessen kwamen wel naar buiten voor een tweede run – op de hypersofts. Meteen plaatsten de zilveren auto's zich op de eerste twee posities, Bottas vóór Hamilton. In de eliminatiefase begonnen Alonso en Vandoorne namens McLaren met P7 en P9, maar eerst de Renaults en daarna de Force India's waren vervolgens nog sneller. De Toro Rosso's van Hartley en Gasly sandwichten vervolgens Sainz, de Sauber van Ericsson zat daarna ook Sainz op de hielen, terwijl teamgenoot Leclerc zich net handhaafde op de 15e stek. Het verrassende result was dat de Haas-auto's van Grosjean en Magnussen eruit lagen, samen met Vandoorne. De twee Williams-auto's van Stroll en Sirotkin bungelden kansloos onderaan.

M177680

In Q2 ging het hele veld meteen naar buiten voor een rondje op de hardere compound, met Pérez en Ocon zelfs op de 'hardste' supersofts. Hamilton opende met een tijd die bijna drie tienden sneller dan de poging van Bottas. Räikkönen kwam tekort op Bottas, maar Vettel kwam op 7 honderdsten van Hamilton. Toen was de beurt voor de Red Bulls: met vier duizendsten zette Verstappen zich op P1, Ricciardo kwam op P4 terecht, tussen Vettel en Bottas. Daarna volgden de Renaults en de Saubers, terwijl Alonso en Gasly (die toch achteraan moet starten) hun run afbraken. De Spanjaard kwam daarna niet verder dan P14.

180014 mex

De toppers gingen alleen voor de zekerheid naar buiten, terwijl Force India de gok waagde om op ultra's in de toptien te komen – maar die mislukte. Zo bleven de Renaults en Saubers op hun plaatsen in de toptien staan en lagen de Toro Rosso's, Force India's en Alonso eruit.

M177783

Räikkönen opende met een lage 1.15, maar Vettel ging daar met drie tienden onderdoor. De twee Mercedessen kwamen vervolgens net niet aan die tijd, maar splitsten wel de Ferrari's. Terwijl Ricciardo op P3 bleef steken, op enkele duizendsten van Hamilton, ging Verstappen met bijna twee tienden harder dan Vettel, na opnieuw een fenomenale laatste sector.

180015 mex

In hun tweede runs bleven de Finnen en Vettel steken, maar daarna versloeg Ricciardo als een duveltje uit een doosje de tijd van Verstappen met 26 duizendsten. De Nederlander liet het daarna met 15 honderdsten liggen, maar hij behield nog wel zijn plek op de eerste startrij – Hamilton kwam net iets tekort op P3. De Renaults en Saubers handhaafden hun posities uit Q2.

F1, GP Mexico, Mexico City, kwalificatie, 27 oktober 2018

1. Daniel Ricciardo (Red Bull-TAG Heuer) - 1'14"759 - Q3
2. Max Verstappen (Red Bull-TAG Heuer) - 1'14"785 - Q3
3. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'14"894 - Q3
4. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'14"970 - Q3
5. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'15"160 - Q3
6. Kimi Räikkönen (Ferrari) - 1'15"330 - Q3
7. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'15"827 - Q3
8. Carlos Sainz (Renault) - 1'16"084 - Q3
9. Charles Leclerc (Sauber-Ferrari) - 1'16"189 - Q3
10. Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) - 1'16"513 - Q3
11. Esteban Ocon (Force India-Mercedes) - 1'16"844 - Q2
12. Fernando Alonso (McLaren-Renault) - 1'16"871 - Q2
13. Sergio Pérez (Force India-Mercedes) - 1'17"167 - Q2
14. Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) - 1'17"184 - Q2
15. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'16"911 - Q1
16. Stoffel Vandoorne (McLaren-Renault) - 1'16"966 - Q1
17. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'17"599 - Q1
18. Lance Stroll (Williams-Mercedes) - 1'17"689 - Q1
19. Sergey Sirotkin (Williams-Mercedes) - 1'17"886 - Q1
20. Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) – geen tijd - Q2

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet