TCR International

WTCR: Ceccon bezorgt Alfa eerste overwinning in FIA WTCR

181027 WTCR R1 Ceccon
Kevin Ceccon behaalde zijn eerste WTCR-zege

Fabrizio Giovanardi verbrak eerder deze week de samenwerking met het Romeo Ferraris-team in het FIA WTCR, omdat de Alfa Romeo Giulietta TCR naar zijn mening niet competitief genoeg was. Nu zal de Italiaanse routinier zich nog wel een keer achter de oren krabben, want landgenoot Kevin Ceccon won met zo'n zelfde Alfa met ogenschijnlijk gemak de eerste van de drie FIA WTCR-races van dit weekeinde op het circuit van Suzuka. Hij passeerde pole-sitter Aurélien Comte in de DG-Sport-Peugeot in de tweede ronde en reed vervolgens de overwinning naar huis. Daarbij hielp natuurlijk wel dat de Alfa en de Peugeot zonder ballastgewicht de lichtste auto's in het veld waren. Comte eindigde als tweede, voor Yvan Muller, die daaarmee opklom naar de eerste plaats in de tussenstand van het kampioenschap, gedeeld met Gabriele Tarquini. Tom Coronel eindigde als 17e in de thuisrace van Honda, waar de Civic-rijders er, met uitzondering van Guerrieri, niet aan te pas kwamen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCR

181027 WTCR R1 Comte
Aurélien Comte behaalde met de DG Sport-Peugeot de DHL Pole Position

Voor het eerst in vier jaar reed de mondiale FIA-toerwagenserie weer eens op het volledige, 5,8 kilometer lange Grand Prix-circuit van Suzuka, waar het FIA WTCR dit weekeinde samen in actie komt met de Japanse Super Formula. Dat feit zorgde ook voor wat vertraging in het tijdschema van de eerste toerwagenrace, omdat een Super Formula-auto in de voorafgaande sessie op de baan in brand was geraakt. Uiteindelijk kon, met ruim een kwartier vertraging, de WTCR-race alsnog van start gaan, met de jonge Fransman Aurélien Comte in de Peugeot 308 van het DG Sport-team op pole-position. Coördinator Eric Nève kon daarmee voor het eerst sinds een jaar of vijf weer eens zijn beroemde vlinderstrikje uit de doos halen, waarmee destijds, toen hij nog sportdirecteur van Chevrolet was, altijd pole-positions en overwinningen gevierd werden.

181027 WTCR R1 start
Start van de race, hier met Comte nog voor Ceccon en Muller

Bij de start nam Comte de leiding, voor Ceccon, Muller en Guerrieri. In de tweede ronde opende Ceccon de aanval op Comte en passeerde de Fransman bij het uitkomen van de bocht 130 R. In de vierde ronde kwamen Thed Björk en Gordon Shedden met elkaar in botsing bij het aanremmen van de chicane, waarop Björk de bandenstapel raakte, die vervolgens op de baan terecht kwam. Dat leidde tot een safety-car-interventie. In de zesde ronde volgde de herstart, met Ceccon voor Comte, Muller, Guerrieri en Bennani. Tom Coronel reed op de 19e plaats. In de achtste ronde raakte Ehrlacher bij 130 R van de baan en kwam vast te staan in de grindbak, waardoor de safety-car andermaal in actie moest komen. In ronde 10 werd de race hervat en in de twee ronden die volgden waren er geen positiewisselingen meer, zodat Ceccon won, voor Comte, Muller, Guerrieri, Bennani, Vernay, Homola en Tarquini. De na lange afwezigheid teruggekeerde Tiago Monteiro eindigde op de 15e plaats, Tom Coronel werd 17e.

181027 WTCR R1 Ceccon feest
Ceccon viert de overwinning met zijn teamleden, maar dat leidde achteraf tot een boete

De overwinning van Ceccon betekende de eerste zege voor Alfa Romeo in het FIA WTCR, wat door het team onder leiding van oud-rijdster Michela Cerruti uitbundig werd gevierd. Dat was echter niet naar de zin van de sportcommissarissen, die naderhand een boete van 500 Euro oplegden omdat de teamleden na afloop van de race te lang in de pitstraat waren gebleven.

181027 FIA WTCR Suzuka uitslag race 1

181027 WTCR R1 Coronel
De prestaties zijn er niet naar, maar Tom Coronel is in Japan nog steeds mateloos populair

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet