VLN

VLN: Falken Porsche wint slotwedstrijd VLN. Yelmer Buurman derde. Nick Catsburg vierde

Handtekeningen brengen geluk. Iedereen die het wilde mocht voorafgaande aan de 43e Münsterlandpokal zijn handtekening op de No 4 Falken Motorsports plaatsen. Het huidige model wordt naar alle waarschijnlijkheid vervangen door de nieuwe 911 GT3 991.2 Het bracht het Oostenrijkse duo Klaus Bachler/Martin Ragginger geluk. Zij wonnen de allerlaatste VLN wedstrijd van 2018. Gedurende lange tijd domineerde de gloednieuwe HTP Mercedes AMG GT3 van de combinatie Assenheimer/Marciello die het interne Mercedes duel voor zich zou beslissen. De Black Falcon AMG Mercedes GT3 van de combinatie Hubert Haupt/Yelmer Buurman/Maxmimilian Götz eindigde als derde.


2018 Falken Porsche
Prachtige duels in de openings fase. De Falken Porsche onder druk van de Walkenhorst M6 GT3 en de gloednieuwe HTP AMG Mercedes GT3

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Falken Porsche wint slotwedstrijd VLN. Yelmer Buurman derde. Nick Catsburg vierde
De gloednieuwe Walkenhorst BMW M6 GT3 van Christian Krognes eiste met een recordtijd van 7.52.578 de pole voor zich op. Een gemiddelde van 185.554 km/u. De Land Motorsport Audi R8 LMS van Sheldon van der Linde/Christopher Mies kwalificeerde zich als tweede met 7.52.822. Achter de HTP Mercedes AMG GT3 van Götz/Marciello(7.56.729)volgden de Falken Porsche 911 GT3 R (7.57.656) en de ROWE Racing BMW M6 GT3 van Catsburg/Krohn/Bastian met 7.58.334.

De eerste startrij kende weinig geluk. Krohn genoot kortstondig van zijn goede uitgangspositie en moest in de 15e ronde opgeven. Hetzelfde gold voor Christopher Mies die in de 12e ronde met een kapot gaspedaal definitief naar binnen moest. Ook voor het Eifel Cult Team Frikadelli werd het een slechte dag. Eén auto werd al voor de wedstrijd teruggetrokken en Alex Müller plantte de enig overgebleven Frikadelli Porsche tussen Kleine Karussel en Schwalbenschwanz tijdens de kwalificatie in de vangrail. Voor de wedstrijd kon er niet meer op tijd gerepareerd worden.
 
2018 Start Munsterlandpokal
De eerste startrij bracht niet bepaald geluk.

Daardoor kwamen de beide AMG Mercedes GT3's van HTP en Black Falcon aan de leiding. Op kleine afstand gevolgd door de ROWE BMW M6 GT3. De HTP en Black Falcons wisten de leiding te behouden maar een supersnelle stop in de slotfase bracht de Falken Porsche definitief aan de leiding. Raffaele Marciello bewees tijdens de laatste stint zijn grote klasse. De Italiaan trok alle registers open en wist een acherstand van meer dan 20 secs. tot 9 secs. te reduceren. Uiteindelijk bedroeg het verschil op de finish tussen de Falken Porsche en HTP Mercedes nog slechts 5 secs.

Raffaele MarciellIo: "Dit was pas mijn tweede wedstrijd op de Nordschleife met een GT3 auto. Over mijn resultaat ben ik dan ook erg tevreden. Ik reed constante rondetijden van rondom de acht minuten. De Falken Porsche heeft met zijn pitstoptaktiek enorm vele geluk gehad want er waren nogal wat Code 60 situaties. Die tijden konden wij helaas niet meer goed maken. Ik voelde mij werkelijk op mijn gemak op de Nordschleife maar ik moet nog een groot deel leren. De podiumfinish is een goed resultaat.

Patrick Assenheimer: " Van het duel met Hubert Haupt heb ik genoten. Een intern duel is altijd prachtig. Er waren nogal wat Code 60 situaties en er werden nogal wat auto's gedubbeld. Soms hadden we voordeel, soms hadden we nadeel maar het bleef altijd fair."

2018 Battle of te Dutch Battle of the Dutch. Catsburg tegen Buurman.

Hoewel de Black Falcon AMG Mercedes GT3 van de combinatie Haupt/Buurman/Stolz hun merkgenoten gedurende het tweede wedstrijdgedeelte behoorlijk onder druk zetten, slaagden zij er niet in om de HTP auto voorbij te steken. Daarvoor kwamen zij iets te kort. Yelmer Buurman: "Gedurende de Code 60 situaties verloren we gewoon tijd en het was gewoon te moeilijk om nog verder naar voren te gaan. Het gat was gewoon te groot. Aan het einde namen we dan ook geen risico meer. We wilden de auto gewoon naar huis rijden. En daar zijn we in geslaagd.

Hubert Haupt: "Met het resultaat van vandaag kunnen we tevreden zijn. Wij hebben het VLN hoogtepunt gewonnen, de zes uurswedstrijd en de zevende seizoenswedstrijd. Volgend seizoen gaan we met de Mercedes AMG GT3 opnieuw in de aanval.

2018 Rowe Catsburg
De ROWE BMW 99 bezette korte tijd zelfs de tweede plek. Ondanks de nodige problemen.

De ROWE BMW M6 GT3 van Catsburg/Krohn/Bastian eindigde als vierde. Maar dit mag eigenlijk al een wonder heten omdat het team al in de kwalificatie met een terugval in de performance te kampen kreeg. Ook in de wedstrijd ging het niet echt lekker alhoewel de ROWE BMW M6 GT3 kortstondig de tweede plek bezette. Na vier uur wedstrijd leek zelfs nog even een derde plek in het verschiet te liggen maar dit bleek niet haalbaar. Hans Peter Naundorf van ROWE BMW": " Onze rijders waren vandaag gewoon in het nadeel. Wij hadden problemen met de aandrijving en dit kwam voor ons na de laatste wedstrijd als een totale verrassing. We zullen deze problemen ook moeten analyseren. Vooral het accelereren uit de bochten voorkwam een beter resultaat. Het lag zeker niet aan onze rijders. Ik was erg verheugd dat we Nico Bastian weer de kans konden geven om voor ons uit te komen. Een perfecte prestatie en dit bevestigde ons vertrouwen in hem." De gloednieuwe Audi R8 LMS van de combinatie Fässler/Vervisch eindigde als vierde en eerste in de SPX klasse. De Audi is nog steeds niet gehomologeerd. In de SP9 klasse ging de overwinning voor de vijfde maal dit seizoen naar de Ferrari F488 van de combinatie Gellorg Weiss/Oliver Kainz/Jochen Krumbach.

2018 Kampioenen
Rink/Brink/Leisen op weg naar de titel.

VLN titel voor Rink/Brink/Leisen
De VLN titel gaat dit seizoen naar de combinatie Christopher Rink/Danny Brink/Phillipp Leisen met een BMW 325i E90. Nadat verschillende teams elkaar in de vorige wedstrijd om de oren vlogen werd de BMW 325i E90 kort voor de wedstrijd legaal verklaard. Het protest tegen de Pixem Team Adrealin Motorsport werd kort voor de wedstrijd afgewezen. Rink/Brink/Leisen wonnen ook dit weekend hun klasse en zijn daarmee de nieuwe VLN kampioenen. De VLN titel gaat traditioneel naar een deelnemend team uit een klasse die de meeste deelnemers telt.

2018 Rink Kampioen
Het werd de kersverse kampioen Christopher Rink even allemaal teveel.

Christopher Rink die de kampioens BMW over de finish mocht rijden viel een steen van het hart. "Ik realiseer mij nog niet dat we er in geslaagd zijn." Phillip Leisen: " Wij stonden onder stroom en zijn nu erg verheugd om de titel op zak te hebben." De tweede plek overall in het kampioenschap gaat naar de Cayman Porsche van Norbert Fischer, Christian Konnerth en Daniel Zils. De derde plek in de eindstand van de titelstrijd wordt ingenomen door de Racing One Ferrari 458 van Stephan Köhler en Christiaan Kohlhaas. Zij behaalden hun negende klasse-overwinning dit seizoen. Voor de titel was dit niet voldoende, omdat SP8 klasse gemiddeld door acht deelnemers bezet werd. In de V4 klasse waren er dit seizoen gemiddeld 21 inschrijvingen per wedstrijd.

2018 Slipstrean
Met een "tow" van de Falken BMW op weg naar de titel.

Martin Ragginger die met de Falken Porsche 911 GT 3 als eerste over de streep ging: " Heel veel dank aan Falken Motorsport. Wij zijn dolgelukkig dat we voor de tweede maal konden winnen. Er was geen druk. Wij konden relatief ontspannen richtig finish rijden. Deze seizoensafsluiter was voor ons super!" Overigens is de Nederlandse engineer Vincent van der Valk eveneens nauw bij de successen van Falken betrokken.

2018 BMW Crash 1
Hard tegen hard in de V4 klasse. Dit mag gezegd worden.

Een uniek resultaat voor Opel Sportdirecteur Volker Strycek. Samen met dochter Lena en zoon Robin behaalde hij zijn 100e VLN klasse-overwinning. Zeker het vermelden werd. Evenals de kalender voor volgend seizoen.

2018 Assenheimer Stop
Bijna een tweede succes voor Patrick Assenheimer. Wat een huzarenrit van Marciello!!

Kalender 2019
16.03. – VLN Test- und Einstellfahrt
23.03. – 65. ADAC Westfalenfahrt
13.04. – 44. DMV 4-Stunden-Rennen
27.04. – 61. ADAC ACAS H&R-Cup
13.07. – 50. Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy
03.08. – ROWE 6h ADAC Ruhr-Pokal-Rennen
07.09. – 42. RCM DMV Grenzlandrennen
28.09. – 59. ADAC Reinoldus Langstreckenrennen
12.10. – 51. ADAC Barbarossapreis
26.10. – 44. DMV Münsterlandpokal

2018 Bachler Ragginger
Oostenrijks Parc Fermé onderonsje.

Uitslag
1. #4 Falken Motorsport / Porsche 911 GT3 R / Ragginger, Bachler 28 ronden
2. #47 Mercedes-AMG Team HTP Motorsport / Mercedes AMG GT3 / Götz, Marciello, Assenheimer + 05334 secs.
3. #6 Black Falcon / Mercedes AMG GT3 / Haupt, Buurman, Stolz + 20.845 secs.
4. #99 ROWE Racing / BMW M6 GT3 / Catsburg, Krohn/Bastian + 1.26.083
5. #2 GetSpeed Performance / Porsche 911 GT3 R / Jans, Böckmann, Osieka + 2.22.041 secs.
6. #5 Phoenix Racing / Audi R8 LMS / Stippler, Kolb + 2.28.077 secs.
7. #32 Montaplast by Land-Motorsport / Audi R8 LMS / Fässler, Vervisch (SPX) + 2.29.473
8. #35 Walkenhorst Motorsport / BMW M6 GT3 / Hirschi, Abbott, Tresson + 2.43.355
9. #7 Konrad Motorsport / Lamborghini Huracan GT3 / Brück, di Martino + 3.58.578
10. #22 Wochenspiegel Team Monschau / Ferrari 488 GT3 / Weiss, Kainz, Krumbach + 4.35.792

2018 Black Falcon
Mooie afsluiter voor AMG Customer Sport. Vlnr. Hubert Haupt, Raffaele Marciello, Patrick Assenheimer, Luca Stolz en Maximilian Götz.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet