DTM

DTM: Rast met nieuw record, Paffett bezorgt Mercedes titel als afscheidscadeau

181013 Close
De twee hoofdacteurs van het slotweekeinde: René Rast (33) en Gary Paffett (2)

Met een galavoorstelling, opnieuw twee overwinningen uit twee races, waarmee hij zijn seizoenstotaal op zeven bracht, waarvan zes op rij, een record, was Audi-rijder René Rast ook in Hockenheim oppermachtig. Toch kwam hij net iets tekort om Mercedes-AMG-coureur Gary Paffett van de kampioenstitel af te houden. De Brit bezorgde het merk uit Stuttgart een fraai afscheidscadeau met de tiende DTM-rijderstitel. Ook de merken- en teamtitel waren voor Mercedes, dat zo de 30-jarige historie in de DTM met succes afsloot. Robin Frijns was in beide races tijdens een zonovergoten en druk bezocht slotweekeinde opnieuw de smaakmaker met spectaculaire inhaalacties en zijn tweede podiumplaats.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, Rebocar

181015 DTM Seeyou
Afscheidsgroet van Audi aan Mercedes-Benz


Het was er drukker dan bij vele voorgaande edities, de zon scheen uitbundig, de races waren prachtig. En toch heerste er een beetje vreemde stemming op Hockenheim. Zowel Audi als BMW hadden op hun hospitalitypaleizen (de term 'tent', zoals het ooit begon is in dit geval volledig misplaatst) afscheidsboodschappen geschreven. De Audi-wedstrijdauto's waren voorzien van de kreet 'See you', met de 'o' uitgevoerd als het Mercedes-logo. Mercedes zelf had een fraaie display in de paddock met succesvolle DTM-raceauto's uit de historie. 'One more time', was het motto waaronder Mercedes-AMG zijn laatste DTM-deelname plaatste. Het was anderhalf jaar geleden, op die bewuste maandagavond na het DTM-raceweekeinde in Moskou, natuurlijk al aangekondigd, dus onverwacht kwam het niet. "Maar toch is het raar", zei coureur Gary Paffett op zondagochtend. "Bij een heleboel dingen besef je dat je het voor het laatst doet. Zeker als je dit al zo lang doet als ik is dat een merkwaardig gevoel."

181015 DTM Mercedes display
Resultaten uit het verleden...

De DTM zonder Mercedes is bijna niet voor te stellen. Als geen ander merk drukte Mercedes gedurende drie decennia zijn stempel op de serie. Eerst met de 190, daarna met de C-Klasse in diverse generaties. En altijd met succes. Klaus Ludwig, Bernd Schneider – met een recordaantal titels, Gary Paffett, Paul Di Resta, Pascal Wehrlein wonnen kampioenstitels voor het merk. Christijan Albers bijna, in dat gedenkwaardige seizoen 2003, waarin hij vaker won dan de uiteindelijke kampioen Bernd Schneider. Maar ja, die lekke band in de finale op Hockenheim...

181013 Di Resta Glock
Paul Di Resta kwam als leider naar Hockenheim, maar kwam er niet aan te pas

Ook ditmaal moest het laatste raceweekeinde van het seizoen de beslissing brengen. Mercedes-rijder Paul Di Resta kwam als leider in de tussenstand naar Hockenheim, merkgenoot Gary Paffett volgde daarachter, en de kansen van Audi-coureur René Rast leken eigenlijk nog slechts theoretisch. "Maar pas op: als het één keer loopt, dan loopt het, en bij iemand als Rast helemaal. Het kan zomaar dat hij nog kampioen wordt", zei een oud-Mercedes-ingenieur, die het klappen van de zweep in de DTM als weinig anderen kent, bij een recente toevallige ontmoeting.

181014 Start
Laatste start van het seizoen met Wittmann vanaf pole en Rast op weg naar zijn zesde zege

En inderdaad zette Rast ook op Hockenheim zijn sterke reeks van de Nürburgring en de Red Bull Ring voort, waarmee hij op zes achtereenvolgende overwinningen kwam. Velen speculeerden over de reden achter de opwaartse lijn in de prestaties van de Duitser. Het geldt inmiddels als zeker dat de sinds Misano geldende minimale bandenspanning van 1,3 bar voor de Audi's een positieve uitwerking had, terwijl de Mercedessen graag met lagere spanning reden en daardoor een nadeel ondervonden. Daarnaast kwam aan het licht dat Audi – na toestemming van de Duitse federatie DMSB en instemming van de beide andere fabrikanten BMW en Mercedes – sinds een aantal races andere bougies gebruikt, wat ook een gunstig effect bleek te hebben.

181013 Rast vreugde
Blijdschap bij René Rast na weer een zege, BMW-rijder Glock werd op zaterdag derde

Een derde reden is, zoals de collega's van Motorsport Magazin na zorgvuldige naspeuringen uit de doeken deden, dat de motoren van de Audi's, wederom met toestemming en onder toezicht van de DMSB, werden opengemaakt en onderhouden, wat volgens het reglement is toegestaan. Ook dat zal geen nadeel zijn geweest. Natuurlijk heb je dan ook nog een rijder van het kaliber Rast nodig, die ook in staat is om optimaal gebruik te maken van de geboden mogelijkheden, en zo ontstaat dan een unieke succesreeks zoals we die de afgelopen weken hebben mogen gadeslaan. Dat hij uiteindelijk net naast de titel greep, is ongetwijfeld deels te herleiden tot het raceweekeinde op de Lausitzring, waar hij na een enorme crash in de eerste race niet meer kon deelnemen aan de wedstrijd op zondag en daarmee ook geen punten scoorde.

181014 Podium 2
Rast racewinnaar, Paffett kampioen

Toch was Rast uiteindelijk tevreden: "Natuurlijk is het jammer om de titel niet te hebben verdedigd, maar ik ben trots op wat we met z'n allen gepresteerd hebben en Gary is absoluut verdiend kampioen." Aan dat laatste twijfelt niemand, en de algemene teneur in de paddock was dat Paffett de titel veel meer gegund werd dan de nogal chagrijnig overkomende Di Resta. Die presteerde tijdens het slotweekeinde ondermaats en moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde plaats in de eindstand achter runner-up Rast en kampioen Paffett. De Britse routinier liet zich van tevoren al niet gek maken: "Ik doe gewoon wat ik altijd doe, en dan zien we wel wat eruit komt", had hij bij de HWA-Formule E-presentatie op maandag al tegen AUTOSPORT.NL gezegd. Wat eruit kwam is dus inmiddels bekend: zijn tweede DTM-kampioenstitel na 2005.

181013 Frijns Motodrom
Met spectaculaire acties was Robin Frijns wederom een van de smaakmakers

Net als bij de seizoensstart in mei bleek Hockenheim ook nu weer goed voor toerwagenraces van uitzonderlijke kwaliteit. Met name de wedstrijd op zaterdag was er één uit het boekje, met een rondenlang duel inclusief meerdere positiewisselingen tussen Paffett en Rast. Zo zien we dat graag! De zondagsrace was wat minder spectaculair, maar bood zeker ook nog genoeg actie. Een flink deel van die actie kwam in beide wedstrijden op naam van Robin Frijns, die opnieuw een sterk optreden kende, inclusief de tweede plaats op zaterdag, na Misano zijn tweede podium van het seizoen. "Eindelijk weer eens een weekeinde waarin het goed liep", verzuchtte de Limburger naderhand. "We hebben als geheel gewoon veel pech gehad dit seizoen, dingen die stuk gingen, aanrijdingen, maar als het ging, ging het ook vaak goed, zoals dit weekeinde, en kon ik ook goed naar voren rijden." Of Frijns volgend jaar weer in de DTM actief is, naast zijn inmiddels aangekondigde deelname aan de Formule E, staat nog niet vast. "Als het aan mij ligt wel, ik wil het liefst ieder weekeinde racen", zegt Frijns. "Ik kijk nu al uit naar het nieuwe DTM-seizoen." Daarmee is hij niet de enige...

181013 DTM Hockenheim II uitslag race 1

181014 DTM Hockenheim II uitslag race 2

181014 DTM eindstand na 20 races

181014 Paffett rookgordijn
Doughnuts van de kampioen: Gary Paffett viert zijn titel

181014 Seizoen voorbij
Eind van het seizoen voor een vol huis op Hockenheim

181014 Wittmann
Marco Wittmann startte op zondag vanaf pole en eindigde als tweede

181013 Pole Auer
Lucas Auer was op zaterdag 'pole-sitter', maar viel al vroeg uit vanwege een defect gaspedaal

181015 Gary Rocked
Duidelijke boodschap aan de kampioen

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet