Sportscars

Sportscars: Toyota wint Fuji, Porsche succesvol in beide GT-klassen (lang)

181014 WEC Toyota


Volgens verwachting bezette Toyota ook in de zes-uursrace van Fuji de eerste twee plaatsen. De overwinning was voor José María López, Kamui Kobayashi en Mike Conway, elf seconden voor Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso. Beste niet-hybride-LMP1 was de Rebellion van Neel Jani, André Lotterer en Bruno Senna. In de LMP2-klasse was er een 1-2 voor Jackie Chan DC Racing, met winst voor Jazeman Jaafar, Nabiil Jeffri en Weyron Tan. Ho Pin Tung en zijn teamgenoten werden tweede in de klasse. De Racing Team Nederland-Dallara van Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Nyck de Vries werd zevende in de klasse na een race met de nodige problemen. Voor Porsche kon de dag na de klassezege bij Petit Le Mans toch al niet meer stuk, maar met overwinningen in beide GT-klassen in Fuji was het nog beter. Michael Christensen en Kévin Estre wonnen de GTE-Pro-klasse, Project 1-rijders Jörg Bergmeister, Patrick Lindsey en Egidio Perfetti zegevierden in GTE-Am.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Nadat de nummer 8-Toyota de afgelopen drie races als eerste over de eindstreep kwam – maar in Silverstone zoals gemeld de zege verloor vanwege een teveel afgesleten bodemplaat – was het ditmaal de crew met de nummer 7-Toyota die het succes kon vieren. Drievoudig FIA WTCC-kampioen José María López trad daarmee toe tot het selecte gezelschap van rijders die in twee FIA-wereldkampioenschappen races gewonnen hebben. In het derde uur van de race nam Conway de leiding in de wedstrijd, die hij en zijn teamgenoten López en Kobayashi vervolgens wisten te verdedigen. Weliswaar kwam Nakajima in de nummer 8 in de slotfase nog wat dichterbij, maar de winst voor López, Conway en Kobayashi kwam niet meer in gevaar. Het Rebellion-team, waarbij de auto met het startnummer 3 met Gustavo Menezes in de beginfase uitviel na een crash op de vochtige baan, kon in ieder geval nog een podiumplaats vieren met André Lotterer, Neel Jani en Bruno Senna.

In LMP2 bezette het team Jackie Chan DC Racing net als op Silverstone de eerste twee plaatsen, maar ditmaal ging de winst naar de drie Maleisische rijders van het team. De andere Oreca met Ho Pin Tung, Gabriele Aubry en Stéphane Richelmi eindigde als tweede, voor de Signatech-Alpine van Nicolas Lapierre, Xandi Negrão en Pierre Thiriet. "Wederom een fantastisch resultaat voor het team hier", meldde Ho Pin Tung. "Nu het omgekeerde resultaat van Silverstone, dus voor mij persoonlijk niet zo goed, maar heel goed voor het team. De race viel voor onze auto net niet onze kant op. We verloren wat tijd met full-course yellows en in het verkeer, maar als geheel zijn we zeker tevreden. We staan nu slechts één punt achter Signatech-Alpine. De volgende race is de thuisrace van ons team in Sjanghai, we streven er natuurlijk naar om daar weer een 1-2 voor het team binnen te halen, en als het kan graag weer met de 38-auto vooraan."

181014 WEC RTN-Race

Met 13 ronden achterstand op de klassewinnaars van Jackie Chan DC Racing eindigde het Racing Team Nederland op de zevende plaats in de klasse. Teammanager Mark Koense verklaarde: "Een beetje een dubbel gevoel: de racepace die we hier hadden was beter dan ooit. Dat was echt top vier, top drie, maar de race begon onder vreemde omstandigheden met een half natte, half droge baan. Frits ging van start op intermediates, een gok. In de eerste ronden was het echt overleven. Daarna pakte het echter heel goed uit: degenen op regenbanden vielen ver terug en we kwamen in ons tempo terecht. Ook een safety-car-situatie hielp en zo leken we in het eerste uur op weg naar de top drie, maar toen maakten we de vergissing door slicks te monteren op het moment dat het net weer ging regenen. Dat deden een paar andere teams ook, daarmee verloren we een ronde, dat was jammer. Vervolgens verloren we halverwege een wiel, dat spontaan afbrak. Dat zorgde ook voor wat schade aan de remmen rechtsvoor. Die reparatie kostte een ronde of zes. Wel voor de elfde keer in elf races gefinisht en de racepace was goed, dus dat stemt positief voor Sjanghai."

181014 WEC race 911

In de GTE-Pro-klasse wonnen Kévin Estre en Michael Christensen met de Porsche 911 RSR met het startnummer 92. In het voorlaatste uur bouwde Estre een kleine voorsprong op, die uiteindelijk genoeg bleek voor de overwinning. Met twaalf seconden achterstand kwam Tom Blomqvist in de BMW met het nummer 82 als tweede over de eindstreep, Andy Priaulx werd derde met de nummer 67-Ford. De AF Corse-Ferrari met Sam Bird en James Calado had ook uitzicht op de top drie, maar een aanrijding met een LMP2-auto kostte teveel tijd, waardoor het team als vierde eindigde. De tweede BMW met Nicky Catsburg en Martin Tomczyk werd achtste in de klasse.

181014 WEC Race BMW

In GTE-Am zegevierde het dit jaar debuterende Duitse team Project 1 met de Porsche 911 RSR, bestuurd door de in Amsterdam wonende Noor Egidio Perfetti, de Duitser Jörg Bergmeister en de Amerikaan Patrick Lindsey. De Dempsey-Porsche met Matteo Cairoli, Giorgio Roda en Satoshi Hoshino eindigde op de tweede plaats, gevolgd door de TF-Sport-Aston Martin.

181014 FIA WEC Fuji uitslag race

181014 WEC race Project1

Reacties

    • 1
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 15 oktober 2018 10:05

    Een laatste plaats in de klasse voor het jumbo team. Maakt natuurlijk geen ruk uit of je Lammers of de Vries laat rijden.

    • 0
    • 0
     
    Michael Breedijk 15 oktober 2018 12:50

    De Dempsey-Proton Porsche die tweede was is terug gezet vanwege te snel tanken en er komt een onderzoek naar een sensor die valse informatie geeft aan de FIA. De andere Dempsey-Proton Porsche is ook terug gezet. http://www.dailysportscar.com/2018/10/15/fuji-post-race-penalties-fuel-further-controversy-88-porsche-loses-podium.html

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 15 oktober 2018 12:54

    Ja dus ?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 oktober 2018 16:46

    Anonieme gebruiker: De Vries en van der Garde zijn wel competitief, Lammers was duidelijk langzamer. Van Eerd is dé zwakke schakel, behoort in de LMP2 steevast tot de allerlangzaamsten. Dan kan je een podium - behoudens veel geluk - bij voorbaat uitsluiten.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet