Sportscars

Sportscars: Renger van der Zande wint 'Petit Le Mans', tweede endurance-titel op rij voor Jeroen Bleekemolen

181014 IMSA Race Winners
Winst voor Renger van der Zande, Jordan Taylor en Ryan Hunter-Reay in Petit Le Mans

Met een inhaalactie in de slotronde veroverde Renger van der Zande met de Konica Minolta-WTR-Cadillac DPi de leiding en reed vervolgens de overwinning in de tien-uursrace 'Petit Le Mans' naar huis. Daarmee sluiten Van der Zande en zijn teamgenoot Jordan Taylor het seizoen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship als derde af. Voor het Action Express-Whelen-duo Felipe Nasr en Eric Curran was de achtste plaats genoeg voor de titel. De winst in de GTLM-klasse was voor Porsche-rijders Nick Tandy, Patrick Pilet en Fred Makowiecki, de titel ging naar Corvette-rijders Antonio García en Jan Magnussen, die dankzij een snelle reparatie toch nog de eindstreep haalden in de race. In GTD ging de racewinst naar Scuderia Corsa-Ferrari, het Lamborghini-team Paul Miller Racing had aan de derde plaats genoeg voor de titelwinst. Ook voor Jeroen Bleekemolen was er succes: samen met Ben Keating won hij met de Riley-Mercedes-AMG voor het tweede jaar op rij de GTD-titel in de Tequila Patrón North American Endurance Cup.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, PR

Het Konica-Minolta-Wayne Taylor Racing-team, vorig jaar nog dominant in de IMSA-serie, kende dit jaar een vrij lastig seizoen. De winst tijdens de tien-uursrace 'Petit Le Mans' betekende echter een geweldige afsluiting en zorgde ervoor dat de reeks van inmiddels 15 seizoenen met tenminste één zege voor het team van de Zuid-Afrikaan Wayne Taylor kon worden voortgezet. Voor WTR was het de tweede overwinning bij 'Petit Le Mans' na 2014. Brandstofverbruik was bepalend voor de uitkomst: de nummer 5-Action Express-Mustang Sampling-Cadillac DPi viel met Felipe Albuquerque aan het stuur in de laatste ronde zonder brandstof stil, waarop Van der Zande de leiding kon overnemen. Achter hem eindigden de beide Mazda's van het Mazda Team Joest, met Oliver Jarvis, Tristan Nuñez en Lucas Di Grassi op de tweede plaats en Jonathan Bomarito, Marino Franchitti en Spencer Pigott als derde.

181014 IMSA race Zande actie
De Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi kwam als eerste over de eindstreep

"Een fantastische dag uiteindelijk", straalde Renger van der Zande. "In de kwalificatie kwamen we er niet aan te pas, en in de eerste helft van de race eigenlijk ook niet. Ik denk dat het te maken heeft met de temperaturen: als het warm is, werkt onze set-up niet, maar op het moment dat ik in de auto zat, begon het af te koelen en ik voelde de auto beter worden. Dat bleek ook op het eind, absoluut snel en volgas naar voren. Het team wilde dat ik zou finishen en dat is best een eer, want aan het eind moet het natuurlijk gebeuren! Ik denk dat ik de snelheid en de agressie had om naar voren te rijden. Ik heb heel veel ingehaald en met de strategie kwamen we verder. Met een uur te gaan moesten we met z'n allen benzine sparen om het einde te kunnen halen en dat was het nieuwe spel. Dat pakte uiteindelijk heel goed uit. We wilden dit jaar heel graag een keer winnen en dat is gelukt, waardoor we nu ook het kampioenschap als derde afsluiten, met maar zes punten achterstand op de nummer 1, dus als je de uitval in Daytona en Laguna Seca, waar we hadden kunnen winnen, meerekent, hadden we gewoon de titel kunnen pakken. Daarmee kunnen we heel tevreden zijn. Het zijn spannende dagen, want Carlijn is zwanger van ons tweede kindje, de datum is over acht dagen, dus echt heel spannend allemaal, maar in ieder geval fantastisch om zo'n beker mee naar huis te kunnen nemen!"

181014 IMSA race 911
Het Porsche-trio Tandy, Makowiecki en Pilet won met de 'livery' uit 1998 de GTLM-klasse

Ook in de GTLM-klasse was brandstofverbruik bepalend voor de uitkomst. Nick Tandy nam bij de laatste herstart met iets minder dan een uur te gaan de leiding en bracht de Porsche met het startnummer 911 als winnaar over de eindstreep. Hij finishte elf seconden voor Tommy Milner in de nummer 4-Corvette, met de beide BMW's op de plaatsen drie en vier. De winst voor het Porsche-trio Tandy, Pilet en Makowiecki was de derde overwinning van het jaar in een belangrijke endurance-race na de eerdere successen in Sebring en in de 24-uursrace op de Nürburgring.

Antonio García en Jan Magnussen, die de nummer 3-Corvette deelden met Marcel Fässler, die in beide Corvettes reed, leken comfortabel op weg naar de titel, totdat García na een tankstop tijdens de vijfde neutralisatie van de race bij het uitrijden van de pitstraat in de rondte ging en de muur raakte. Na snelle reparatie kon het team de race alsnog voltooien en zo de titel binnenhalen.

181014 IMSA race Bleekemolen
In de race kwam de Riley-Mercedes door een fout van Luca Stolz niet verder dan de achtste plaats

In de GTD-klasse maakte Daniel Serra in de Scuderia Corsa-Ferrari 40 minuten voor het einde de beslissende manoeuvre op Alvaro Parente in de MSR-Acura en verzekerde zich daarmee samen met Cooper MacNeil en Gunnar Jeannette van de overwinning. Parente eindigde samen met Katherine Legge en Trend Hindman op 0,876 seconde als tweede, voor Bryan Sellers, Madison Snow en Corey Lewis in de Paul Miller-Lamborghini.

181014 IMSA race Bleekemolen trophy
Voor het tweede jaar op rij wonnen Ben Keating (l.) en Jeroen Bleekemolen (r.) de Tequila Patrón North American Endurance Cup in de GTD-klasse

Ben Keating, Jeroen Bleekemolen en Luca Stolz eindigden met de Riley Motorsports-Mercedes-AMG GT3 als achtste in de klasse, maar belangrijker was de winst in de Tequila Patrón North American Endurance Cup, die Bleekemolen en Keating voor het tweede jaar op rij wisten te winnen. "Een mooi einde van het seizoen met het kampioenschap", berichtte Bleekemolen vanuit Georgia. "De race was jammer: we lagen heel goed, het meeste van de race op kop, maar we hadden geen radio, wat het wat lastig maakte, en Luca reed terwijl hij op kop lag de safety car voorbij, omdat hij dacht dat hij een 'wave-by' kreeg. Daardoor kregen we omgerekend twee ronden straf en daarmee lagen we te ver achter om in de race nog wat te kunnen doen. Erg jammer, want ik denk dat we vandaag gewoon de race hadden kunnen winnen. Maar goed, het weekeinde was verder echt geslaagd,want we hebben de derde plek in het kampioenschap veiliggesteld en natuurlijk het endurance-kampioenschap behaald. Bovendien heeft Ben een Le Mans-entry gewonnen, net als vorig jaar, dus daarmee kunnen we zeker ook meedoen aan de 24 Uur van Le Mans volgend jaar. Helemaal happy dus, helaas geen beker voor de race, maar dat nemen we op de koop toe."

181014 IMSA Petit Le Mans uitslag race

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet