Liveblogs

DTM/F3: Liveblog van de finale op Hockenheim

181013 Liveblog Opening

Dit weekeinde wordt op de Hockenheimring Baden-Württemberg het seizoen in zowel de DTM als het FIA EK F3 afgesloten. De voorverkoop was uitstekend, waarschijnlijk niet in de laatste plaats omdat velen ook het laatste optreden van Mercedes-AMG in de DTM willen zien. Zowel in de DTM als in de Formule 3 is de titelstrijd nog open. In de DTM kunnen Mercedes-AMG-rijders Paul Di Resta en Gary Paffett kampioen worden, met titelverdediger René Rast (Audi) als outsider. In de Formule 3 gaat de strijd tussen Mick Schumacher en Dan Ticktum, waarbij het wel heel raar moet lopen als Schumacher geen kampioen wordt. In het bijprogramma op Hockenheim rijden de Tourenwagen Classics en de eenmalige GT4 Sprint Cup Europe - hoewel dat met slechts tien auto's een treurige aangelegenheid is. AUTOSPORT.NL is als altijd ter plekke en doet verslag via dit liveblog, met de meest recente bijdragen met tijdsaanduiding bovenaan. Vragen en opmerkingen zijn graag welkom via de commentaarfunctie onderaan dit artikel.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar, Willem J. Staat, PR

17.30 uur: Vanuit de wedstrijdleiding kwam nog het bericht dat Mercedes-rijders Auer en Wehrlein naderhand uit de uitslag gehaald van de DTM-race gehaald zijn, omdat ze zich na afloop van de wedstrijd niet, zoals reglementair voorgeschreven, hadden laten wegen. Veel invloed had dat niet: Auer was oorspronkelijk 16e, Wehrlein 18e en laatste. Voor de rest staan alle uitslagen vast en daarmee sluiten we dan ook de berichtgeving via dit liveblog af. Het was weer een mooi seizoen in DTM en F3, volgend jaar zijn we er graag weer bij.

17.15 uur: Gilles Magnus heeft de tweede wedstrijd van de GT4 Sprint Cup Europe op zijn naam geschreven. De Belg leidde in de Selleslagh-Mercedes 22 ronden lang en won met een voorsprong van 5,5 seconden op de Duitse BMW-rijder Nico Menzel. Tim Heinemann eindigde in de HTP Motorsport-Mercedes als derde. De winnaar van gisteren, Max Koebolt, kwam ditmaal in de MDM Motorsport-BMW alsvijfdeover de eindstreep, twee plaatsen voor de andere Nederlander in het veld, Bas Schouten in de tweede Selleslagh-Mercedes. Ditmaal kwamen wel alle tien de auto's zonder schade aan de finish.



16.30 uur: Zoals bekend beleeft Mercedes-AMG dit weekeinde het laatste optreden in de DTM. Ter gelegenheid van het afscheid van de concurrentie uit Stuttgart-Untertürkheim heeft Audi een mooi filmpje gemaakt, dat we u niet willen onthouden. Zie boven.

181014 Hatscher

16.10 uur: Niet alleen in de DTM was Mercedes succesvol, ook in de Tourenwagen Classics. Net als begin vorige maand tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort won het duo Jörg Hatscher/Klaus Ludwig met de ex-ITC-C-Klasse de wedstrijd, voor Thorsten Stadler/Bernd Mayländer, eveneens met een C-Klasse. Stefan Rupp eindigde met zijn Alfa Romeo 155 op de derde plaats. Best geklasseerde Nederlander was Sjaco Griffioen, die met zijn Vink Motorsport-BMW E30 vanaf de 19e plaats op de grid een geweldige inhaalrace reed, die hij als vierde afsloot. Daarmee won hij ook de klasse 2. De Oostenrijker Markus Reich werd met zijn Audi A4 STW vijfde algemeen en winnaar van de Super Touring-klasse. Gerbert Luttikhuis en Kurt Thiim werden met de Mercedes 190 zesde algemeen, BMW-rijder Marc Seesing won als zevende algemeen de klasse 3. 

181014 Paffett 1



181014 Rast

14.35 uur: René Rast deed er alles aan wat hij kon en won voor de zesde keer op rij een DTM-race, waarmee hij zijn eigen record verbeterde. Met zijn unieke succes kon de Duitse Audi-rijder echter niet voorkomen dat Mercedes-AMG-coureur Gary Paffett met de titel aan de haal ging. De derde plaats achter racewinnaar Rast en de als tweede geklasseerde BMW-rijder Marco Wittmann was voor Paffett genoeg om zich voor de tweede keer na 2005 tot DTM-kampioen te laten kronen. Daarmee bezorgde hij Mercedes-AMG een perfect afscheidscadeau als bekroning van het laatste seizoen van het merk in de DTM, nadat Mercedes-AMG eerder al de merkentitel en het teamkampioenschap gewonnen had.

Achter de top drie eindigden de beide Audi-rijders Nico Müller en Robin Frijns. Onze landgenoot reed wederom een zeer sterke race vanaf de laatste plaats op de grid, haalde in de fase na de pitstops de ene na de andere concurrent in en kwam zo als vijfde over de eindstreep. BMW-rijders Spengler, Farfus, Eng, Eriksson en Glock completeerden de top tien. 

181014 Pole Top 3

11.35 uur: Spannende constellate in de startopstelling voor de alles beslissende DTM-race: met Rast als tweede en Paffett als derde staan twee van de drie titelkanddiaten direct bij elkaar op de grid. De snelste rijder in de kwalificatie was BMW-rijder Marco Wittmann met een tijd van 1:32,683 minuten. Als beste Audi-coureur reed René Rast de tweede tijd, 0,054 seconden achter Wittmann. Gary Paffett kwalificeerde zich met 1:32,846 minuten als derde. De derde titelkandidaat, Paul Di Resta, stelde wederom teleur, hij kwam niet verder dan de elfde tijd.


181014 Frijns

Robin Frijns reed een tijd van 1:34,695 minuten en kwam daarmee ruim twee seconden tekort op Wittmann. Omdat onze landgenoot gisteren zijn vijfde waarschuwing van het seizoen te pakken had, moet hij in de startopstelling hoe dan ook tien plaatsen terug, zodat hij in de kwalificatie alleen maar met gebruikte banden reed en de tijd voornamelijk benutte om titelpretendent René Rast een gunstige slipstream te bezorgen.

181014 Schwartzmann PF

181014 Schwartzmann Racce

10.45 uur: Prema was al hoog en breed teamkampioen in het FIA EK Formule 3, maar won ook nog de laatste race van het seizoen met Robert Shvartzman, die gisteren al de rookie-titel behaalde. De Rus had aan de finish van een race met betrekkelijk weinig incidenten een straatlengte voorsprong op Mick Schumacher, die als tweede over de eindstreep kwam. Het meeste werk in de top drie moest Hitech-rijder Alex Palou verrichten, die zijn derde plaats met hand en tand tegen de hevig aandringende Ralf Aron moest verdedigen, maar daarbij uiteindelijk aan het langste eind trok. Achter de Est eindigde de Brit Dan Ticktum als vijfde en werd daarmee runner-up in de eindstand van het kampioenschap. Voor de Van Amersfoort-rijders waren er bijna punten: Flörsch eindigde als elfde, Petrov werd twaalfde. Vesti werd als 16e geklasseerd, Soori werd na een drive-through-penalty vanwege 'track limits' 20e.

2018 Green FP

9.35 uur: Met Jamie Green (Audi), Marco Wittmann (BMW) en Lucas Auer (Mercedes-AMG) eindigden rijders van alledrie de merken op de eerste drie plaatsen in de derde en afsluitende vrije training van de DTM. Green was in 1:33,032 minuten het snelst, de achtertstand van Wittmann was met 0,348 seconden behoorlijk. Robin Frijns sloot de sessie als zesde af. De titelkandidaten: René Rast werd vierde, Gary Paffett negende en Paul Di Resta 13e.

zondag 8.00 uur: Goedemorgen vanaf de Hockenheimring, waar de zon zich langzaam laat zien en alles in gereedheid gebracht wordt voor een prachtige finaledag. Het programma is als volgt:

9.00-9.30 uur: vrije training DTM
10.05-10.40 uur: race 3 FIA EK F3
11.10-11.30 uur: kwalificatie DTM
13.30-14.30 uur: race 2 DTM
15.20-16.00 uur: race Tourenwagen Classics
16.25-17.05 uur: race 2 GT4

Reacties

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 oktober 2018 13:40

    Verbaasde me wederom over het inzetten van de safetycar. Toen Armstrong zijn auto keurig naast de baan parkeerde na de aanvaring met Schumacher kwamen er opeens twee auto's van de organisatie naar het 'ongeval' toegesneld. Leek me tamelijk overbodig. Wilde men misschien Schumacher een handje helpen toen hij voor een nieuwe neus de pits moest opzoeken?

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 oktober 2018 16:56

    Wat een fraaie DTM race. gevecht tussen Rast en Paffett was echt geweldig. En fair ! Robin Frijns had wellicht kunnen winnen maar Audi wilde natuurlijk anders. DTM deed aan reclame. Auw Zandvoort.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet