Sportscars

IMSA: Derani zet ESM-Nissan-DPi op pole voor Petit Le Mans

181012 IMSA kwali Derani
Pipo Derani was het snelst in de kwalificatie met de Tequila Patrón-ESM-Nissan DPi

Pipo Derani was het snelste in de kwalificatie voor Motul Petit Le Mans, de afsluitende wedstrijd van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Met zijn tijd van 1:10,437 minuten wist hij de nummer 22-Tequila Patrón-ESM-Nissan DPi op pole te kwalificeren. Renger van der Zande daarentegen kwam niet verder dan de twaalfde tijd in de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac DPi. In de GTLM-klasse behaalde John Edwards in de nummer 24-RLL-BMW de pole-position. Snelste in de GTD-divisie was Daniel Serra in de Scuderia Corsa-Ferrari. Ben Keating kwalificeerde de Riley Motorsports-Mercedes-AMG GT3 die hij deelt met Jeroen Bleekemolen en de Duitser Luca Stolz op de negende plaats in de klasse. Keating stopte halverwege de sessie met een gebroken linker achterwielophanging.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

In de prototype-klasse zette Pipo Derani al vroeg zijn pole-winnende tijd op de klokken en kon vervolgens toekijken hoe de concurrentie er de tanden op stuk beet. De beide Mazda's van het Joest-team kwamen nog het dichtste bij met een sterk slotoffensief, maar uiteindelijk moest Oliver Jarvis in de nummer 77-Mazda met een verschil van 0,124 seconden de pole aan Derani laten. Jonathan Bomarito sloot in de andere Mazda de sessie als derde af, 0,039 seconden achter teamgenoot Jarvis. Felipe Nasr, de leider in de tussenstand, kwam in de Whelen-Action Express-Cadillac DPi niet verder dan de negende startplaats, titelconcurrent Colin Braun kwalificeerde de CORE-Oreca als tiende.

181013 IMSA Zande
Renger van der Zande en zijn teamgenoten kwamen tekort

Renger van der Zande reed de kwalificatie in de Konica-Minolta-WTR-Cadillac en eindigde als twaalfde. "In de vrije trainingen had ik het idee dat het niet zo slecht ging; we dachten dat we een goede auto hadden voor de kwalificatie, maar we kwamen er bij lange na niet aan", vertelde Van der Zande. "Een groot gat, ook naar de andere Cadillacs, en we zijn nog aan het uitzoeken waaraan dat ligt. Het wordt een lange race, de temperatuurverschillen blijken voor ons veel uit te maken en omdat het tijdens de kwalificatie zo warm was, reageerde de auto heel anders dan we gewend waren. Ik denk dat Jordan en ik de meeste uren in de race gaan rijden. Onze derde teamgenoot, Ryan Hunter-Reay moet nog een beetje op snelheid komen. Een mooie race hier, een echte klassieker, ik heb er erg veel zin in!"

181013 IMSA kwali BMW
GTLM-pole voor BMW-rijder John Edwards

In de GTLM-klasse leek Antonio Garcia in de nummer 3-Corvette lange tijd op weg naar de pole-position, maar in de slotfase was het John Edwards die in de nummer 24-BMW met een tijd van 1:17,006 minuten de beste startplaats voor zich opeiste. Garcia moest met een achterstand van 0,024 seconden genoegen nemen met de tweede plaats, voor Earl Bamber, die de nummer 912-Porsche als derde kwalificeerde. Garcia en zijn teamgenoot Jan Magnussen leiden het kampioenschap met een voorsprong van negen punten op Ford-rijders Ryan Briscoe en Richard Westbrook, die vanaf de vierde startplaats vertrekken.

181013 IMSA ScuderiaCorsa
De Scuderia Corsa-Ferrari start vanaf pole in GTD

In GTD was Daniel Serra in de Scuderia Corsa-Ferrari met een tijd van 1:19,695 minuten het snelst. Op slechts 0,037 seconden daarachter eindigde Jack Hawksworth in de nummer 15-3GT Racing-Lexus als tweede, op nog eens 0,012 seconden gevolgd door Sheldon van der Linde in de Montaplast by Land Motorsport-Audi R8. Kampioenschapsleider Bryan Sellers start met de Paul Miller Racing-Lamborghini op de vijfde plaats, direct gevolgd door de naaste rivalen in de Meyer Shank Racing-Acura, waarin Katherine Legge ook nog titelkansen heeft.

181013 IMSA kwali Riley
Voor Jeroen Bleekemolen en Ben Keating gaat het om de North American Endurance Cup-titel

Ben Keating zette de nummer 33-Riley Motorsports-Mercedes halverwege de sessie aan de kant, maar werd wel als negende geklasseerd. "Daar waren we redelijk tevreden mee, hij zat dichtbij de rest, de eerste acht waren pro's, hij zat er goed bij", zei teamgenoot Jeroen Bleekemolen. "Tijdens de kwalificatie brak de ophanging links achter, gelukkig is hij er niet af gevlogen! Het is ook wel een geluk dat het nu gebeurde, want dit had net zo goed aan het begin van de race kunnen zijn. Dat lost ook gelijk ons probleem van de bandenslijtage op, want er was wat speling in de ophanging wat we nog niet helemaal konden verhelpen, waardoor ook de vrije trainingen niet helemaal lekker gingen. Nu verwacht ik dat we er gewoon goed bij zitten. We gaan tien uur racen en proberen na vier uur punten te pakken voor de North American Endurance Cup. Ik heb er zin in!"

181012 IMSA Petit Le Mans uitslag kwalificatie

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet