V8 Supercars

V8 Supercars: Supercar Legende Lowndes wint Bathurst 1000. Drama voor polesitter David Reynolds

Het team van Triple Eight kan weer een overwinning op haar CV bijschrijven. En wel een bijzondere. De laatste van Craig Lowndes als fulltime Supercar-coureur. De combinatie Craig Lowndes/Steven Richards kreeg 30 ronden voor het einde de leiding definitief in handen nadat David Reynolds door kramp in zijn voet getroffen werd en gas moest terugnemen.

LowndesPodium
Steven Richards en Craig Lowndes kregen de overwinning wel een beetje in de schoot geworpen. Maar op Bathurst moet je geluk hebben.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Red Bull Racing Australia/Holden/PR

Supercar Legende Lowndes wint Bathurst 1000. Drama voor polesitter David Reynolds
In de 135e ronde nam Craig Lowndes definitief de leiding van Reynolds Erebus Holden over. Reynolds zag zijn voorsprong van ruim 1.5 secs. verdampen toen hij via de boordradio brulde dat hij over een enorme kramp in zijn voet beschikte. Toch besloot het team van Erebus Reynolds bij zijn laatste stop in de auto te houden. Het toedienen van elektrolyten moest de kramp verminderen, maar door teveel wielspin bij het uitrijden van de pits kreeg Reynolds een drive-through opgelegd. Alleen een safetycar had nog in zijn voordeel kunnen werken. De combinatie Reynolds/Luke Youlden werd als 13e overall geklasseerd. Tot aan de 135e ronde hadden zij duidelijk hun stempel op de wedstrijd gedrukt. Kortstondige plaatselijke buien waren voor iedereen niet voldoende om naar regenbanden te wisselen.

2018 Pye Fraaie tweede plek voor Scott Pye/Warren Luff.

Voor Supercar legende Lowndes betekende het zijn zevende Bathurst overwinning en voor Steven Richards de vijfde. Lowndes vergeleek deze zege met die van 2006 toen hij kort na de dood van Bathurst legende Peter Brock de overwinning behaalde.

Craig Lowndes: "Dit betekent enorm veel voor mij. Het is net zoiets als in 2006. Dit team verricht fantastisch werk. Eigenlijk hadden we gedurende het gehele weekend problemen met de stuurinrichting. Het koelvest werkte niet. Had in de slotfase nauwelijks lucht in mijn helm. Na Sandown hadden we voldoende vertrouwen, maar je weet het nooit. Op vrijdag beschikten wij over onvoldoende snelheid, maar we hoopten dat dit zich verder zou ontwikkelen. Jammer voor Reynolds. Hij was gedurende het gehele weekend een maatstaf maar ik weet ook niet wat er exact daar gebeurde. Toen wij de leiding in handen hadden, wilden we die ook niet meer afstaan. Het verschil was de laatste ronde op "The Mountain" zo groot dat ik er nog eens extra van kon genieten." In de 103e ronde toucheerde Lowndes even de muur maar het had verder geen gevolgen. Tussen de 117e en 118e ronde kwam vrijwel iedereen voor zijn laatste stop naar binnen.

Bathurst 1000
De Bathurst 1000 blijft natuurlijk één van de mooiste autosportwedstrijden ter wereld.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar eindigde de combinatie Scott Pye/Warren Luff als tweede voor het team van Walkinshaw/Andretti.Scott Pye: "Als kind ging ik altijd voor Craig Lowndes, nauwelijks te omschrijven om nu naast hem op het podium te staan. We beschikten niet over hun snelheid maar om voor de tweede achtereenvolgende keer tweede te worden betekent dat driemaal scheepsrecht moet zijn toch?"

Mclaughlin Premat
Derde plek voor McLaughlin/Premat. Qua punten liep McLaughlin iets in op punten bij SVG.

De combinatie McLaughlin/Premat eindigde in de DJR Team Penske Falcon als derde. In de 107e ronde ging Pye definitief aan McLaughlin voorbij. Daarachter volgden de combinaties Mostert/Moffatt en Van Gisbergen/Bamber. In de tussenstand van het kampioenschap behoudt Van Gisbergen de leiding. Het verschil met Scott Pye werd tot 19 punten teruggebracht. Een klapband maakte het duo Whincup/Dumbrell in de 40e ronde eigenlijk kansloos. Maar zij wisten met hun Triple Eight Red Bull Holden alsnog als tiende te eindigen.

lowndesflagfinish-800x533
Zevende Bathurst overwinning voor Lowndes. Gaat hij zijn leermeester Peter Brock in de toekomst nog evenaren?

In totaal eindigden er zeven Holdens en drie Fords in de Top 10. De best geklasseerde Nissan van Kelly/Jacobson eindigde als elfde. Hoewel Bathurst meestal gekenmerkt wordt door de nodige crashes waren er dit jaar slechts twee uitvallers uit het 26 auto's bestaande startveld. De Nissan van Caruso/Fiore viel uit na in de 69e ronde de muur geschampt te hebben. De Walkinshaw Andretti Holden Commodore van James Courtney/Jack Perkins moest na 33 ronden met mechanische problemen als eerste uitvaller genoteerd worden.(later meer)

Uitslag
1 888 Autobarn Lowndes Racing C.Lowndes/S.Richards Holden Commodore ZB 161 ronden 6:01:44.8637
2 2 Mobil 1 Boost Mobile Racing S.Pye/W.Luff Holden Commodore ZB 161 ronden 6:01:51.1557
3 17 Shell V-Power Racing Team S.McLaughlin/A.Premat Ford Falcon FG/X 161 ronden  6:01:54.2718
4 55 Supercheap Auto Racing C.Mostert/J.Moffat Ford Falcon FG/X 161 ronden  6:01:55.1167
5 97 Red Bull Holden Racing Team S.van Gisbergen/E.Bamber Holden Commodore ZB 161 ronden 6:02:12.2846
6 33 Wilson Security Racing GRM G.Tander/C.Pither Holden Commodore ZB 161 ronden  6:02:14.8735
7 8 Repco Authorised Service Team N.Percat/M.Jones Holden Commodore ZB 161 ronden 6:02:21.4061
8 34 Wilson Security Racing GRM J.Golding/R.Muscat Holden Commodore ZB 161 ronden 6:02:22.0962
9 12 Shell V-Power Racing Team F.Coulthard/T.D'Alberto Ford Falcon FG/X 161 ronden 6:02:31.9757
10 1 Red Bull Holden Racing Team J.Whincup/P.Dumbrell Holden Commodore ZB 161 ronden 6:02:41.2971

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet