VLN

VLN: Dubbelzege voor Mercedes op de Nordschleife. Van der Zande/Mortara 2e

De 50e uitgave van de Barbarossa Preis leverde een dubbelzege voor Mercedes op. Eindelijk behaalde de 26-jarige Patrick Assenheimer zijn allereerste Nordschleife overwinning. Een fantastisch Nordschleife optreden van Renger van der Zande in de openingsfase kon door een foutje van Edoardo Mortara niet in een overwinning omgezet worden.

2018 Start 1
Openingsronde van de 50e Barbarossapreis. Van der Zande zet Farfus direct onder druk. Vanwege testdoeleinden was de Braziliaan sowieso geen partij

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Dubbelzege voor Mercedes op de Nordschleife. Van der Zande/Mortara 2e
Het gloednieuwe SPS Team dat is voortgekomen uit het voormalige Haribo Team zag haar Nordschleife debuut helaas niet met een overwinning bekroond worden. Direct vanaf het begin domineerde het duo Van der Zande/Mortara met een gloednieuwe AMG Mercedes GT3. Het sterke optreden van Van der Zande in de openingsfase was indrukwekkend. Alleen de WTM Ferrari F488 van Weiss/Menzel/Menzel wist de SPS Mercedes enigszins bij te houden. Direct in de startronde kwam het al tot een confrontatie tussen de tweede WTM Ferrari F488 van de Nordschleife specialisten Weiss/Kainz/Krumbach en de HTP Mercedes AMG GT3 van Buhk/Dontje/Hohenadel. Laatstgenoemde ging direct de pits in voor een korte check-up. De No 47 HTP Mercedes wist al snel de aansluiting bij de koplopers te vinden maar viel uiteindelijk toch uit.

2018 Start 2
Assenheimer komt in de openingsronde even in de problemen maar wist zich te handhaven.

Beter verging het de tweede onder HTP vlag ingeschreven AutoArena Mercedes AMG GT3 van Assenheimer/Baumann. Ook die kende in de openingsronde de nodige problemen maar bleef de aansluiting bij de kopgroep behouden. De combinatie Van der Zande/Mortara domineerde vrijwel de gehele zaterdagmiddag. Een pitstopfoutje van Mortara kostte hen uiteindelijk de zege. Het leverde een Stop/Go op waardoor de SPS AMG Mercedes de overwinning verspeelde. Mortara wist in twee spannende slotrondes het gat met de AMG Mercedes GT3 van AutoArena niet meer dicht te rijden en moest met een tweede plek genoegen nemen.

Overigens niet het enige team dat een goede uitgangspositie verspeelde. Nog minder verging het de Frikadelli Porsche 911 GT 3 R van Abbelen/Arnold/Fernandez Laser. Die kregen een tijdstraf van drie minuten voor een soortgelijk wedstrijdfeit opgelegd. Zij verspeelden daarmee een derde plek. Renger van der Zande: "Racen onder deze prachtige weersomstandigheden was echt genieten. SPS heeft natuurlijk veel ervaring in andere kampioenschappen maar het is een sterke prestatie om hier bij het debuut op de Nordschleife direct bij de top te behoren. Die tijdstraf heeft ons gewoon de overwinning gekost. Maar wij zijn toch wel verheugd over onze tweede plek.

Edoardo Mortara: "Het was een goede wedstrijd voor ons. We waren snel en constant. Wij maakten nauwelijks fouten, maar die ene kostte ons wel de overwinning. Maar voor SPS is het natuurlijk een super resultaat."

2018 Renger
Renger van der Zande volledig op de limiet in de openingsfase.

Door het foutje van Mortara kon Dominik Baumann in de AutoArena Mercedes AMG GT3 in de slotronden de kop nemen. Patrick Assenheimer is al acht jaar op de Nordschleife actief en behaalde vandaag eindelijk zijn allereerste VLN overwinning. Tot 2016 was hij de in productieklasses actief en streed vaak tegen BMW Armada's. Na 56 wedstrijden mocht Assenheimer eindelijk de hoogste trede van het podium beklimmen. Assenheimer: " Een geniaal gevoel om eigenlijk bovenop het podium te mogen staan. De slotfase tussen de beide AMG GT3's was bijzonder spannend, wij waren ook met een tweede plek meer dan tevreden geweest maar een overwinning nemen wij toch graag mee naar huis. Maar ik moet eerlijk zeggen dat SPS bij haar debuut een superwedstrijd had."

Dominik Baumann: " Ik kwam er pas achter dat SPS een tijdstraf had gekregen toen ik weer terug in de wedstrijd zat. Daardoor moest ik op het einde bijzonder veel pushen. Patrick verrichtte superwerk bij de start en kwam met de koplopers voor een rijderswissel naar binnen. Met die tijdstraf van de concurrentie hadden we een beetje geluk maar ik ben erg verheugd over mijn eerste VLN overwinning. Zeker omdat ik de kwalificatiewedstrijd voor de 24U al twee keer gewonnen heb."

2018 Duel Audi Aston Martin
Zowel de gloednieuwe Audi R8 LMS Evo en de Aston Martin reden constant bij elkaar in de buurt. Zij finishten in omgekeerde volgorde.

Polesitter Agusto Farfus viel na 23 definitief uit, maar het was van Schnitzer ook niet echt de bedoeling om de wedstrijd uit te rijden. Data verzamelen voor de 24U was hier de opdracht. De Walkenhorst BMW M6 GT3 van de combinatie Jonathan Hirschi/Jordan Tresson/Abbott Hunter eindigde verrassend als derde.

2018 Assenheimer
Dominik Baumann op weg naar de overwinning.

De nieuwkomers van Audi en Aston Martin eindigden resp. als vierde en vijfde overall, waarbij CC Audi R8 LMS Evo vrijwel de gehele wedstrijd sterker leek dan de Aston Martin. Overigens reden beide auto's constant in elkaars nabijheid. Omdat beide auto's nog niet voor de GT3 gehomologeerd zijn, werden ze in de SPX klasse ingedeeld. Dit betekent dat beiden vanuit de staart in de start groep moesten beginnen. Ook moeten deze deelnemers bij de verplichte pitstops 20 seconden langer stilstaan. De combinatie Martin/Turner eindigde overall als vierde en pakte tevens een klasse zege in de SPX klasse.

Darren Turner: " Als je voor het eerst met een gloednieuwe auto op de Nordschleife racet wil je de finishvlag zien. Een voordeel was dat we geen problemen met de betrouwbaarheid hadden. Een klasse overwinning is natuurlijk een aardige bonus. Wat een schitterende start voor de nieuwe GT3 auto en bij Aston Martin Racing mag men hier trots op zijn."

2018 Lada
De WTCR Lada was voor testdoeleinden ook weer van de partij.

Maxime Martin: "Vergeleken met de oude Vantage GT3 is dit een enorme stap vooruit. Maar er zijn zeker een aantal parameters die verbeterd moeten worden. En dit is normaal voor een nieuw project. Zeker op de Nordschleife. Ik heb er alle vertrouwen in dat de auto competitief gaat worden."

2018 Assenheimer Pitstop
De allesbeslissende stop bij Auto Arena.

In de V4 klasse regende het protesten tussen de teams van Manheller Racing en Adrealin Racing. Beiden zijn voorlopig gediskwalificeerd. Deze ontwikkeling gaat zeker invloed hebben op de tussenstand van het kampioenschap. Voorlopig wordt dit aangevoerd door het trio Norberth Fischer/Christian Konnerth/Daniel Zils met een Pixum Adrealin Porsche Caymann.

Abbelen woedend
Klaus Abbelen moet met lede ogen toezien hoe het podium verspeeld wordt.

Uitslag
1. #13 Assenheimer / Baumann (Mercedes-AMG GT3) 28 ronden
2. #10 Mortara / Van Der Zande (Mercedes-AMG GT3) + 3.651 secs.
3. #35 Hirschi / Tresson / Abbott (BMW M6 GT3) + 2.44. 153
4. #56 Turner / Martin (Aston Martin AMR Vantage GT3) – SPX + 3.59.416
5. #52 Green / Haase (Audi R8 LMS) – SPX + 4.31. 365
6. #30 Abbelen / Arnold / Laser (Porsche 911 GT3 R) + 4.32.455
7. #33 Trummer / Schramm / Kaffer (Audi R8 LMS) + 4.33.040
8. #5 Kolb / Stippler (Audi R8 LMS) + 6.10.861
9. #101 Shoffner / Hill / Schiller (Porsche 911 GT3 Cup) 27 ronden
10. #66 Hüppi / Gerling (Porsche 911 GT3 Cup) 27 ronden


2018 Mortara
Verliezer Mortara feliciteert Assenheimer. Baumann kijkt toe.


2018 Renger bedenkelijk
Renger van der Zande toch een beetje teleurgesteld na een schitterend Nordschleife optreden.






Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet