V8 Supercars

Supercars: David Reynolds verovert pole, Anton de Pasquale verrast in Superpole Bathurst

181006 Bathurst quali Reynolds
David Reynolds op weg naar zijn tweede pole-position op Bathurst

De winnaar van vorig jaar, David Reynolds, start morgen in Holden Commodore van het Erebus-team vanaf de pole-position voor de Supercheap Auto Bathurst 1000. Met zijn tijd van 2.05.0589 minuten was Reynolds 0,0094 seconden sneller dan routinier Jamie Whincup in de snelste van de beide Red Bull-Holdens. De verrassing van de dag was echter rookie Anton de Pasquale, die als tweede aan de shootout mocht beginnen. Hij kwam tot een tijd van 2.04,3498 minuten, waarmee hij lange tijd bovenaan bleef staan. Uiteindelijk start De Pasquale, vier jaar geleden nog een klasse apart in de NEC Formule Renault 1.6, morgen als derde, voor Shane van Gisbergen in de tweede Red Bull-Holden. Daarmee zijn de eerste twee startrijen gelijkelijk verdeeld tussen Erebus Racing en Red Bull Holden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

De shootout voor de tien snelste rijders uit de kwalificatie van de Supercheap Auto Bathurst 1000 is misschien wel een van de spectaculairste sessies van het hele Supercar-seizoen. Geen verkeer, de rijder die een van de mooiste circuits van de wereld voor zich alleen heeft en daar de auto op de limiet rijdt, op jacht naar een snelle tijd: een genot om naar te kijken! Garth Tander was de eerste die de baan op mocht en kwam tot een tijd van 2.05,1717minuten. Daarna was het de beurt aan Anton de Pasquale, die zeven tienden van een seconde sneller reed dan Tander, ondanks dat hij even 'wijd' ging bij het aanremmen van The Chase. De Bathurst-rookie werd enigszins geholpen door het feit dat tijdens zijn ronde de zon nog scheen en voor hogere temperaturen zorgde, terwijl de baan voor de rijders na hem in de schaduw lag en snel afkoelde, maar dat doet niets af aan zijn opmerkelijke prestatie. Routiniers als Lowndes, Courtney, Percat en 'SVG' beten op De Pasquales tijd hun tanden stuk.

Uiteindelijk slaagden alleen de laatste twee rijders in de shootout, David Reynolds en Jamie Whincup, erin om de tijd van De Pasquale te verbeteren. Reynolds was daarbij licht in het voordeel en eiste daarmee de pole-position voor zich op, zijn tweede pole in Bathurst na de regensessie in 2015. "Fantastisch", straalde de racewinnaar van vorig jaar. Mijn jonge teamgenoot had een verbazingwekkend snelle tijd gereden, dus dat kon ik natuurlijk niet op me laten zitten! Geweldig voor het team, de eerste en de derde plaats. Voor morgen heb ik maar één doel: ik wil weer winnen!"

Whincup reed als laatste en verspeelde op weg naar de eerste tussentijd bijna vier tienden van een seconde op Reynolds, maar maakte dat in de sectie bovenop de berg weer grotendeels goed, waarna hij in de laatste sector tot op een duizendste van Reynolds kwam, maar uiteindelijk toch de pole aan de Erebus-rijder moest laten. Whincups Red Bull-Holden-teamgenoot Shane van Gisbergen start als vierde, hij verloor de meeste tijd in de eerste twee sectoren. Terwijl Holden de eerste twee startrijen in handen heeft, staan de best geklasseerde Fords pas op de derde rij: de Falcons van Scott McLaughlin en Cameron Waters, respectievelijk uitkomend voor Shell V-Power Racing en Monster Energy Racing. Het zijn tevens de enige twee Fords in de top tien, want ook de overige vier posities gingen met Percat, Cortney, Lowndes en Tander naar Holden-rijders.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet