Formule 3

F3: Conclusies en vraagtekens na het negende raceweekeinde van het FIA EK F3

180926 F3 Schumacher
De dominantie van Mick Schumacher werpt de nodige vragen op

Was Mick Schumacher onlangs op de Nürburgring al de man van het weekeinde in het FiA EK F3, tijdens de afgelopen ronde op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg vergrootte hij met twee overwinningen en een tweede plaats zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap. Zo langzamerhand worden er echter wel de nodige vraagtekens gezet bij zijn dominantie.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA EK F3/Thomas Suer

Formule 3 was jarenlang iets voor specialisten en fijnproevers. Ja, in ons land groeide de aandacht voor de klasse toen Max Verstappen in 2014 successen vierde, in Frankrijk was er de nodige belangstelling met de successen van rijders als Esteban Ocon en Charles Leclerc en daarvoor al met Romain Grosjean en Jules Bianchi. Maar het aantal internationale journalisten dat regelmatig over de Formule 3 bericht, is op de vingers van één hand te tellen. In Duitsland echter is er de laatste weken sprake van een 'Formule 3-boom'. Dagbladen komen met eigen verhalen, in plaats van de obligate drie-tot vijfregelige berichten van de bekende agentschappen. De drie overwinningen van Mick Schumacher op de Nürburgring werden zelfs als 'Breaking News' via een push-bericht door toonaangevende media gecommuniceerd.

Ongetwijfeld wordt medio oktober de media-opkomst voor de seizoensfinale op het circuit van Hockenheim nog groter. Zelfs mensen die normaliter niet zoveel met autosport van doen hebben, laat staan met iets als Formule 3, hebben in de gaten dat er iets bijzonders gebeurt. Het verhaal van de familie Schumacher is natuurlijk bekend, en als nu de zoon des huizes na een reeks overwinningen op het punt staat om een kampioenstitel te winnen, dan is dat nieuws.

180927 F3 Schumacher podium
Inmiddels een vertrouwd beeld: Mick Schumacher als winnaar op het podium

Op Francorchamps trok Mick Schumacher al de aandacht met zijn eerste pole-position, al moest hij in die race nog de winst aan zich voorbij laten gaan. Dat maakte hij daags erna echter meer dan goed met zijn eerste overwinning na een geweldige inhaalactie vanuit de slipstream bij het opgaan van de Raidillon. Vervolgens won hij op Silverstone en Misano, drie keer op de Nürburgring en twee keer op de Red Bull Ring. Alleen een wat mindere start – wederom vanaf pole – in de derde race stond een herhaling van de 'hattrick' in de weg, ten faveure van teamgenoot Robert Shvartzman.

"Hij heeft eindelijk onder de knie hoe je moet kwalificeren, en als je vooraan start, is het makkelijker." "Nu de eerste overwinningen er zijn, is de druk minder en rijdt hij meer ontspannen." Zomaar wat geluiden die je te horen krijgt als je op zoek gaat naar de achtergronden van de stijgende lijn in Schumachers prestaties. Toch blijft het opvallend: tot aan het weekeinde in Spa was de gemiddelde klassering van de Duitser in de kwalificaties ergens rond de tiende plaats, met een plek tussen zeven en acht als gemiddelde in de races. Met het weekeinde op Silverstone als intermezzo (uitval met een lekke band, één overwinning en een vijfde plaats), stond Schumacher sindsdien bij elke race op het podium en vrijwel altijd op de eerste startrij – met uitzondering van de natte tweede kwalificatie in Misano.

180926 F3 Schumacher voorsprong
Schumacher met voorsprong

Natuurlijk, coureurs worden beter, ontdekken soms iets, krijgen meer zelfvertrouwen. Maar in een veld waar de tijden van de top twintig in de kwalificatie doorgaans binnen een seconde liggen en de andere rijders ongeveer op hetzelfde niveau blijven, is de ontwikkeling van de prestaties in de vergelijking van de eerste seizoenshelft met de tweede, zoals die bij Schumacher te zien is, op z'n minst opmerkelijk.

De Brit Dan Ticktum, die tot aan het weekeinde in Oostenrijk de kampioenschapsstand aanvoerde en na een sterke campagne met drie overwinningen en in totaal vijf podiumplaatsen in de eerste seizoenshelft de onbetwiste titelfavoriet was, was de eerste die in het openbaar wat suggereerde. "Ik wil niet veel zeggen en wil mijn prestaties op de baan laten spreken, (maar) aan het eind van het seizoen zal ik mijn ongefilterde visie op een aantal dingen geven", liet Ticktum optekenen in het officiële persbericht van Red Bull in de aanloop naar het raceweekeinde. Ter plekke maakte Ticktum opnieuw de nodige toespelingen. "Er gebeuren rare dingen in de paddock", zei de Brit in de microfoon tijdens de interview- en handtekeningsessie voor een publiek van honderden bezoekers. Ook na afloop van het raceweekeinde uitte hij zijn ongenoegen. "De snelheid van de eerste twee auto's (Schumacher en Shvartzman, red.) is interessant, en daar zijn de meeste mensen in de F3-paddock het mee eens", schreef Ticktum op zondagavond op zijn Instagram-account. Na de nodige kritiek verwijderde hij die bijdrage later weer, maar zijn punt is duidelijk.

180926 F3 Ticktum micro
Dan Ticktum spreekt zijn twijfels over bepaalde zaken openlijk uit

De urenlange terugreis per auto vanaf de Red Bull Ring bood volop gelegenheid om eens rond te bellen met een aantal insiders in de Formule 3. Daarbij wil, weinig verrassend, niemand officieel 'on the record' iets zeggen, maar achter de schermen zijn wel vermoedens hoorbaar, die uiteenlopen van een motor die tot op de grens is geprepareerd, tot aan iets met het gewicht van de auto. Bewijzen zijn er niet, slechts vermoedens, en bovendien is de auto van Schumacher – net als die van Shvartzman, wiens prestaties bijna net zo'n opmerkelijke stijging vertonen – tot nu toe altijd door de technische keuring gekomen. Maar het blijft interessant om te volgen.

180926 F3 Shvartzman
Robert Shvartzman won de derde race, voor Schumacher

Afgezien van al deze discussies werd er op de Red Bull Ring natuurlijk ook nog gewoon geracet. Schumacher was in de kwalificaties dominant en veroverde de pole-position voor alledrie de races. Op zaterdag won hij de eerste race, op zondag de tweede en nam daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over, mede dankzij het feit dat concurrent Ticktum na een aanrijding in de laatste ronde niet scoorde. Robert Shvartzman behaalde in de afsluitende wedstrijd zijn eerste algehele zege in de F3, nadat hij al vele malen als beste 'rookie' was afgevlagd. Schumacher kwam op korte afstand als derde over de eindstreep. Twee derde plaatsen, voor Alex Palou (Hitech Bullfrog GP) in de eerste race en voor Jonathan Aberdein (Motopark) in de derde wedstrijd, waren de enige podiumplaatsen die niet naar het Prema-team gingen. Het team van René Rosin won daarmee voortijdig en voor het achtste (!) jaar op rij het teamkampioenschap in het EK of de Euroserie.

180926 F3 Habsburg Floersch
Zou de 'Trachten'-kleding helpen? Kampioenschapspunten voor Ferdinand Habsburg en Sophia Flörsch

Aardig was ook dat Ferdinand Habsburg, de enige Oostenrijker in het veld en na zijn sterke optreden in Macau vorig jaar een van de titelkandidaten voor dit seizoen, voor het eerst dit jaar in alledrie de races punten scoorde. Vijfde, zesde en achtste waren de klasseringen voor de adellijke Oostenrijker, die het hele weekeinde in 'Lederhose' rondliep en zelfs een overall in 'Trachten-look' droeg. Wellicht helpt zoiets, want ook Van Amersfoort-rijdster Sophia Flörsch liep het hele weekeinde in 'Dirndl' en scoorde als tiende in de tweede race prompt haar eerste kampioenschapspunt. Dat was, in een race waarin teamgenoten Soori en Petrov beide door aanrijdingen vroegtijdig werden uitgeschakeld, ook wel gelijk het enige lichtpuntje voor Van Amersfoort Racing in het Oostenrijkse raceweekeinde, want voor de rest bleef het blij de gebruikelijke klasseringen in het spreekwoordelijke 'rechter rijtje'.

180922 FIA EK F3 Spielberg uitslag race 1

180923 FIA EK F3 Spielberg uitslag race 2

180922 FIA EK F3 Spielberg uitslag race 3

180923 FIA EK F3 stand na 27 van 30 races

Reacties

    • 3
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 26 september 2018 09:17

    Als de geruchten die Ticktum de wereld in helpt waarheid zijn dan volgt Mick echt de voetsporen van zijn vader

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 september 2018 17:07

    Vind de dominantie van Schumacher/Shwartzman ook 'enigszins verdacht'. Het commerciële belang bij een kampioenschap voor Schumi II is enorm. Er lijkt zich in Duitsland een gigantische hype à la Verstappen te ontwikkelen.

    • 0
    • 0
     
    ace1 26 september 2018 20:09

    @René de Boer in het technisch reglement van de FIA betreft de F3 zijn toch aerodynamische delen toegestaan? In de tijd dat ASM-ART deelnam aan de F3 gebruikt ASM-ART aerodynamische delen en dat werd door Mercedes-Benz en Molaren betaalt. De wagens van ASM-ART waren per ronde 1 seconde sneller als de rest van het veld. Hoe groot schat jij de kansen in dat Prema gebruikt maakt van aerodynamische delen?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 27 september 2018 07:53

    Niet, want dat is inmiddels uit kostenoverwegingen verboden. Bij ASM/ART speelde de aerodynamica een rol, maar vooral iets wat ze met de banden deden, wat anderen niet deden. Wat precies, dat weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet, maar ooit komt het uit ;)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 september 2018 15:14

    Waar rook is is vuur !!! Denk dat er zeker wat aan de hand is daar in Duitsland. twee rijders uit een team die een seconde sneller dan de rest !? Hier is zeker iets aan de hand !!!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet