DTM

DTM: René Rast houdt titelkansen intact met twee zeges Red Bull Ring

180924 DTM Rast actie
Audi-rijder René Rast won ook op de Red Bull Ring beide races

Sinds de heropleving van de DTM in het jaar 2000 was er nog geen enkele rijder in geslaagd om vier races achter elkaar te winnen. Dit weekeinde kwam daarin verandering, want Audi-rijder René Rast schreef op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg beide wedstrijden op zijn naam, net zoals hij dat twee weken geleden op de Nürburgring ook al gedaan had. Daardoor is hij, met nog twee wedstrijden te gaan, medio oktober op Hockenheim, nog in de race om de titel, al heeft hij wel een behoorlijke achterstand op Mercedes-rijders Di Resta en Paffett. Rast kreeg op de Red Bull Ring de nodige ondersteuning van zijn merkgenoten, wat voor de nodige gefronste wenkbrauwen zorgde, maar in dit stadium van het seizoen bepaald niet verwonderlijk is. Robin Frijns beleefde daarentegen een weekeinde om snel te vergeten.

Tekst: René de Boer (vanuit Spielberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V./Jürgen Tap

"Een paar weken geleden bedroeg mijn achterstand nog honderd punten. Nu nog maar dertig." René Rast weet dat hem bij de seizoensfinale op Hockenheim, waar nog maximaal 56 punten te verdelen zijn, een zware taak wacht, maar hij is al lang tevreden dat hij in deze positie verkeert. "Halverwege het seizoen had niemand geloofd dat we nu nog in de race om de titel zouden zijn!" Rast kent het gevoel, als jager naar Hockenheim te komen: vorig jaar had hij voorafgaand aan de finale een achterstand van 21 punten, destijds op zijn merkgenoot Ekström, en toch pakte hij de titel. Nu is de situatie ook anders: "Vorig jaar streden we nog met vier Audi-rijders onderling om het kampioenschap. Nu ben ik de enige die nog de titel voor de neus van Mercedes kan wegkapen. Daardoor kan ik ook op de nodige ondersteuning van mijn merkgenoten rekenen", zei Rast.

180924 DTM Start R1
Start op zaterdag met Juncadella aan de leiding

Dat bleek op zaterdag al, toen Rast vanaf de negende startplaats goed naar voren kon rijden en dankzij de nodige hulp van zijn mede-Audi-rijders als tweede over de eindstreep kwam. Omdat Mercedes-rijder Daniel Juncadella na de herstart bij de laatste safety-car-fase tot twee keer toe te vroeg op het gas gegaan was, kreeg de Spanjaard een drive-through-penalty die werd omgezet in een tijdstraf van 30 seconden. Daarmee kreeg Rast de overwinning in de schoot geworpen. Zelf vond hij het ook een beetje een ongemakkelijke situatie. "Dani was vandaag de morele winnaar", verklaarde Rast. De Mercedes-rijder was vanaf de pole gestart, moest tien ronden lang Audi-rijder Rockenfeller voor zich dulden, maar nam vervolgens in de 16e ronde weer de leiding over en kwam tien ronden later terug aan kop nadat iedereen zijn verplichte stop gemaakt had.

180924 DTM Rast R1
Rast voor merkgenoot Müller en titelconcurrent Di Resta

In de slotfase werd er binnen de Audi-brigade snel geschakeld: Rockenfeller en Müller maakten braaf plaats, zodat Rast kon doorrijden en uiteindelijk dus werd beloond met de maximale score. Dat leidde tot de nodige kritiek, waarop ook Gerhard Berger als hoofd van de DTM-organisatie reageerde: "Iedereen weet dat ik houd van vrijuit racen met open vizier, maar ik begrijp het wanneer een rijder die zelf geen kans op de titel meer maakt, een teamgenoot met titelkansen in de beslissende fase van het seizoen helpt. Daar is niet eens een aanwijzing vanaf de pitmuur gedurende de race voor nodig, wat in de DTM vanwege het verbod op radiocontact trouwens niet eens kan. Niettemin heb ik begrip voor elke fan die het niet goed vond wat er in de laatste ronde gebeurd is. In het diepst van mijn hart voel ik me er ook niet prettig bij."

180924 DTM Berger
ITR-bestuursvoorzitter Gerhard Berger voelde zich ook wat onprettig bij de stalregie

Dat Rast voor het kampioenschap zo goed kon scoren, lag ook aan het feit dat het bij Mercedes niet optimaal liep. Paffett, gestart als tiende, liep schade op toen zijn auto werd geraakt bij een botsing tussen Duval en Frijns in de eerste ronde. Uiteindelijk kwam de Brit nog als tiende over de eindstreep. Di Resta verloor wat tijd bij de pitstop, iets wat bij Mercedes veelvuldig voorkomt, en eindigde achter het Audi-trio Rast, Rockenfeller en Müller als vierde.

180924 DTM Start R2
Start van de tweede race met Paffett voor Müller en Di Resta

In de tweede race leken Paffett met de pole-position en Di Resta met de derde startplaats de beste kaarten in handen te hebben. Met die vier punten voor het kampioenschap was Mercedes na de kwalificatie bovendien al zeker van de titel in het merkenklassement. Rast startte slechts als achtste en was daarmee totaal niet tevreden. Toch vertrok hij voortvarend: terwijl Paffett voor Müller en Di Resta de kop nam, koos Rast voor de lijn buitenom in de eerste bocht en was daarmee gelijk al vierde. In de derde ronde passeerde Müller Paffett en nam de leiding over, die hij vervolgens tot aan de pitstops wist vast te houden. Paffett stopte in ronde 18, één ronde na Rast, maar verloor wederom veel tijd door een klemmend rechter achterwiel. Daardoor kwam hij achter Müller en Rast weer de baan op. Ook Di Resta viel na zijn stop terug achter de beide Audi-rijders. Dat bepaalde de volgorde tot aan de finish. Dat Müller Rast in de 30e ronde zonder al teveel plichtplegingen voorbij liet, lag voor de hand. Zo kwam de Duitser voor de vierde keer op rij als winnaar over de eindstreep, voor Müller en de beide Mercedes-rijders Paffett en Di Resta. Het succes van Rast betekende de 100e overwinning voor Audi in de DTM.

180924 DTM Rast podium
René Rast zorgde voor de 100e overwinning voor Audi in de DTM

Voor BMW, dat op zaterdag de 300e DTM-wedstrijd beleefde, was er in Spielberg niet veel te halen. In de eerste race was Marco Wittmann als zevende de best geklasseerde rijer van het merk uit München, op zondag was dat Joel Eriksson met de vijfde plaats. In de strijd om de ereplaatsen speelden de BMW's echter geen enkele rol. Ook voor Robin Frijns leverde het Oostenrijkse DTM-weekeinde geen tastbaar resultaat op. Op zaterdag werd hij al in de eerste bocht in de rondte getikt door merkgenoot Duval, waarna hij niettemin nog als elfde geklasseerd werd. Op zondag klaagde hij over gebrek aan grip op de voorwielen na de pitstop. "Met die tweede set banden ging het helemaal niet. Het kan ook wel zijn dat er iets stuk is aan de auto, omdat het rechter voorwiel ook steeds blokkeerde", aldus Frijns. Zijn 13e plaats raakte hij uiteindelijk ook nog kwijt, omdat hij na afloop van de wedstrijd niet volgens voorschrift was verschenen om zich te laten wegen. Daarop werd hij uit de uitslag gehaald. "Dat kan er ook nog wel bij", verzuchtte de Limburger. "Hopelijk kunnen we in Hockenheim nog een beetje positief afsluiten."

180924 DTM Ogier
Vijfvoudig rally-wereldkampioen Sébastien Ogier startte als gastrijder

180922 DTM Spielberg uitslag race 1

180923 DTM Spielberg uitslag race 2

180923 DTM Stand na 18 van 20 races

180924 DTM PAF DIR
Paffett en Di Resta lijken voor de finale de beste kansen te hebben

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet