GT

GT: Blancpain Sprint Cup-titel voor Mercedes-AMG-duo Marciello/Meadows, Steijn Schothorst scherprechter in titelstrijd en beste Nederlander in beide races (lang)

180916 BGTS Marciello
Raffaele Marciello en Michael Meadows winnen met de AKKA ASP-Mercedes de Sprint Cup-titel

Met een overwinning in de laatste race van het seizoen op de Nürburgring hebben Raffaele Marciello en Michael Meadows met de Mercedes-AMG GT3 van het Franse AKKA ASP Team de Blancpain GT Series Sprint Cup op hun naam geschreven. Gisteren ging, na de diskwalificatie van de aanvankelijk als eerste geklasseerde GRT-Grasser-Lamborghini van Christian Engelhart en Mirko Bortolotti vanwege het niet correct bevestigd zijn van HANS en veiligheidsgordel, de overwinning naar het WRT-Audi-duo Christopher Mies/Alex Riberas. Die hadden vandaag in de slotrace vierde moeten worden om Marciello/Meadows nog van de titel te kunnen afhouden, maar in een zinderend duel gaf Steijn Schothorst in de Attempto-Audi geen duimbreed toe, waarop Riberas uiteindelijk aan het kortste eind trok en met een lekke band voortijdig uitviel. In beide races was Steijn Schothorst, samen met teamgenoot Kelvin van der Linde gisteren zesde en vandaag vierde, de best geklasseerde Nederlander.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: SRO

Race 1: WRT-Audi wint na diskwalificatie GRT-Lamborghini
In de eerste vertrok de nummer 63-GRT-Lamborghini van Mirko Bortolotti en Christian Engelhart vanaf de pole-position en nam met Bortolotti achte het stuur meteen de leiding. De Spanjaard Albert Costa verloor in de Emil Frey-Lexus de tweede plaats aan landgenoot Alex Riberas in de nummer 1-WRT-Audi en de Audi volgde de Lamborghini tot aan de finish. De laatste podiumplaats ging naar de nummer 2-WRT-Audi met Dries Vanthoor en Will Stevens, voor de andere GRT-Lamborghini met Andrea Caldarelli en Ezquiel Perez-Companc.

180916 BGTS GRT R1
Bij het GRT-Lamborghini-team duurde de vreugde over de winst niet erg lang

Zo'n drie uur na de wedstrijd kwam het bericht dat de winnende GRT-Lamborghini uit de uitslag was gehaald. Aanvankelijk was er sprake van een tijdstraf van 30 seconden vanwege het niet correct bevestigd zijn van het HANS-systeem onder de veiligheidsgordel van Christian Engelhart na de rijderswissel. Vervolgens echter besloten de sportcommissarissen tot volledige uitsluiting van de Lamborghini van het evenement, omdat op camerabeelden duidelijk te zien was hoe Christian Engelhart na afloop van de wedstrijd bij het inrijden van de pitstraat zijn gordel had losgemaakt, zijn handschoen had uitgetrokken, de geheugenkaart uit de 'onboard safety camera' gehaald had en dit kaartje had vernietigd. Een duidelijk geval van malversatie en daarmee een overtreding van niet alleen het technisch, maar ook het sportief reglement, waarvoor de uitsluiting de enig passende straf was. Later kwam er via het team een verklaring van Engelhart, die alle schuld op zich nam en aan alle betrokkenen zijn excuses aanbood.

180916 BGTS R1 WRT
WRT-Audi-rijders Mies en Riberas erfden de zege en hadden daarmee ook weer titelkansen

Zo erfde het WRT-Audi-team met Alex Riberas en Christopher Mies de zege, voor de andere WRT-Audi en de nog resterende GRT-Lamborghini. Daarachter werden Michael Meadows en Raffaele Marciello na een keurige inhaalrace met de AKKA-ASP-Mercedes vierde. Ook de broers Schothorst eindigden met de beide Attempto-Audi's in de top tien, Steijn samen met Kelvin van der Linde als zesde en Pieter samen met Pierre Kaffer als achtste. Robin Frijns werd samen met Stuart Leonard in de derde WRT-Audi als elfde geklasseerd. Geen resultaat was er voor Carlo van Dam, wiens teamgenoot Piti Bhirombhakdi in de beginfase, aan de leiding rijdend in de Pro-Am-Cup, door Rinat Salikhov in de Rinaldi-Ferrari van de baan werd getikt, wat voor een lange safety-car-fase zorgde.

Race 2: Winst en titel voor Meadows/Marciello

180916 BGTS Start R2
Laatste start van het seizoen in de Blancpain GT Series Sprint Cup

De finalerace, en daarmee de beslissing in de strijd om de titel, was bijna net zo spannend als eerder op de dag in de GT4 European Series. De Black Falcon-Mercedes van Hubert Haupt en Luca Stolz, pas voor de tweede keer dit seizoen van de partij in de Sprint Cup, vertrok nogal verrassend vanaf de pole-position en leidde de eerste helft van de race met Stolz aan het stuur. Daarachter volgde Raffaele Marciello in de AKKA ASP Team-Mercedes, maar door een iets vlottere pitstop van het Franse team kwam Michael Meadows met voor Hubert Haupt weer de baan op. Vervolgens reed het AKKA ASP-team de winst en daarmee de titel naar huis, terwijl Stolz en Haupt het dubbele succes voor Mercedes completeerden. Dat de Saintéloc-Audi met Simon Gachet en Christopher Haase als derde eindigde, bleef nagenoeg onopgemerkt, want de meeste aandacht ging uit naar het duel tussen de twee Audi's daarachter.

180916 BGTS Kampioensteam
Het AKKA-ASP Team haalde met Meadows en Marciello de Sprint Cup-titel binnen

Steijn Schothorst had bij de wissel het stuurwiel in de nummer 66-Attempto-Audi overgenomen van zijn Zuid-Afrikaanse teamgenoot Kelvin van der Linde, terwijl daarachter de WRT-Audi met Alex Riberas reed. Diens teamgenoot Mies was, na een teleurstellende kwalificatie slechts als 13e gestart, in de race goed naar voren gereden en kreeg ook nog wat ondersteuning van Robin Frijns, die bij het aanremmen van de eerste bocht een Mercedes ophield, waardoor Mies twee plaatsen kon goedmaken. Riberas en Mies hadden, bij winst van Marciello en Meadows, minimaal de vierde plaats nodig om kampioen te worden. Met Schothorst, eveneens met een Audi, op de vierde plaats rijdend, leek het duidelijk wat er zou gaan gebeuren, zeker toen WRT-teambaas Vincent Vosse, duidelijk geregistreerd door de camera's, naar de pitmuurstand van het Attempto-team liep voor overleg. Dat leverde echter blijkbaar niks op, want wat Riberas ook probeerde, hij kwam er bij Schothorst niet langs.

180916 BGTS Steijn Schothorst
Steijn Schothorst was met de Attempto-Audi in beide races de best geklasseerde Nederlander, maar was ook de scherprechter in de titelstrijd

De strijd werd zo'n zes minuten voor het einde beslist: in een ultieme poging om de vierde plaats en daarmee de titel te pakken, zette Riberas zijn Audi naast die van Schothorst, maar die gaf geen duimbreed toe, waarop Riberas zelfs nog een positie aan Perez-Companc in de Lamborghini verloor. Vervolgens raakte Riberas met een lekke band van de baan en daarmee was de kans op de titel voor hem en Mies vervlogen. Ontgoocheld reed de Spanjaard aan het eind van de voorlaatste ronde de pits in. Dat hij in de box van het WRT-team met applaus werd ontvangen, zal ongetwijfeld slechts een schrale troost zijn geweest. Met de vierde plaats in de race eindigden Steijn Schothorst en Kelvin van der Linde als derde in de Sprint Cup. De Pro-Am-titel ging naar Markus Winkelhock en Nyls Stievenart in de andere Saintéloc-Audi. AKKA-ASP-Mercedes-rijders Nico Bastian en Jack Manchester waren na het voorgaande raceweekeinde in Hongarije al zeker van de Silver Cup-titel in de Sprint Cup.

Reacties

    • 1
    • 2
     
    Tijn67 16 september 2018 19:45

    Een fabriekscontract zal hij niet snel krijgen...

    • 3
    • 0
     
    Patrick84 17 september 2018 00:25

    Ik ben juist blij dat Schothorst niet gemakkelijk aan de kant ging! We lopen allemaal te klagen dat de DTM te veel geregisseerd is doordat de rijders van hetzelfde merk te makkelijk aan de kant gaan..... En dit zorgde toch voor een meer spectaculaire finale, dan dat Schothorst opzichtig aan de kant ging?? Marciello/ Meadows deden wat zij minimaal moesten doen en Riberas/ Mies hadden zichzelf door het drama in de kwalificatie zaterdag al een slechte uitgangspositie gegeven

    • 5
    • 0
     
    René de Boer 17 september 2018 05:05

    Ik kreeg uren later een reactie van Chris Reinke, hoofd Audi Sport customer racing, die schreef: "Elk team rijdt voor de eer, posities in het kampioenschap of mogelijk ook commerciële doelen. Niet altijd in de zin van een fabrikant, maar zeer zeker in de zin van eerlijke competitie!" Dus ook vanuit die zijde geen enkel verwijt aan Schothorst, die heeft laten zien wat hij in huis heeft. En dat was een genot om naar te kijken!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet