Formule 1

Formule 1: Hamilton ongenaakbaar, Verstappen verslaat Vettel

Mercedes

Lewis Hamilton heeft weer een grote stap richting zijn vijfde wereldtitel gezet. Op de straten van Singapore, waar Mercedes verwachtte te worden verslagen en hoopte de schade beperkt te houden, was de Brit ongenaakbaar. Max Verstappen kon bij de start niet aanvallen en verloor zelfs een plek aan Vettel. Met een uitgekiende pitstop pakte Verstappen die tweede plek weer terug, maar Hamilton kwam niet binnen bereik. Hierdoor vergroot de Mercedes-ster met nog zes races te gaan zijn voorsprong tot 40 punten.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Psychologisch spelletje
De startopstelling is perfect voer voor psychologen, zeker met de start van vorig jaar vers in het geheugen. Max Verstappen heeft op p2 weinig te verliezen en wil koste wat koste winnen, Hamilton en Vettel voor en achter hem hebben des te meer te verliezen en willen vooral elkaar verslaan.

Vettel

Verstappen start aan de binnenkant, Hamilton en Vettel op de racelijn. Verstappen komt het slechtst van zijn plek en moet verdedigen bij Vettel. Vettel probeert zich breed te maken, maar durft geen risico te nemen en positioneert zich voor na de bochten. Daar heeft hij de goede exit benut hij zijn vermogen op het rechte stuk, pakt hij de buitenkant en accelereert hij weg bij de Red Bull. Deze keer zet Vettel wel door en moet Verstappen zich uiteindelijk gewonnen geven.

In het middenveld gaat het fout en niet voor het eerst zijn het de twee Force India's die er een rotzooi van maken. Sergio Perez neemt veel te veel ruimte en tikt zijn teamgenoot de muur in. Ocon is boos, Perez schuldbewust, al probeert hij met "er was niet veel ruimte" en "ik zag hem niet" zijn straatje nog een beetje schoon te vegen. Er is echter geen twijfel wie hier fout zat.

Nog meer psychologie
De safetycar, die nog elke race in Singapore actief is geweest, laat de marshalls de Force India opruimen. De herstart levert geen inhaalactie op en dus kan iedereen zijn ritme gaan zoeken. Hamilton loopt niet weg bij de Ferrari en ook Verstappen kan goed bijblijven. "De auto voelt erg goed", aldus de Nederlander.

De hypersofts zijn gevoelig, dus in de openingsfase is het vooral zorgen dat de banden goed blijven. Hamilton roept over de radio dat er niet veel leven in zijn banden zit, maar als dat aan Vettel gemeld wordt, zegt die: "Daar geloof ik niks van." Ook in de auto gaan de psychologische spelletjes door.

Stops
Voor de eerste stops, houden de kopmannen hun vizier op Fernando Alonso. Die is op p9 de eerste die op de ultrasofts rijdt en dus nog niet hoeft te stoppen. Daar moet je niet achter terechtkomen. Na 15 ronden stopt Vettel als eerste en hij blijft voor de McLaren.

Hamilton stopt uiteraard de ronde na Vettel. Waar Vettel voor de ultrasofts koos, gaat Hamilton op de softs verder. Zijn stop is niet geweldig, maar snel genoeg om voor Vettel te blijven. Perez zit nog tussen de twee, houdt die Vettel nog op? Ja behoorlijk; Vettel zit meer dan een ronde achter de Force India. Hij gaat er uiteindelijk wel voorbij, maar het heeft hem vier seconden gekost.

Verstappen

Verstappen pakt Vettel
Verstappen heeft de luxe om door te kunnen rijden. Die vier seconden die Vettel al heeft verloren door Perez zijn mooi gewonnen, kan hij de Duitser voorbijgaan? Red Bull heeft geduld en laat Verstappen, op de potentieel snelste band en met volledig vrij veld, nog een ronde doorrijden. De stop, net als Hamilton naar softs, is niet perfect, de motor stottert weer even, maar Verstappen komt precies naast Vettel weer de baan op. De pituitgang is in de binnenbocht, Verstappen laat zijn Red Bull staan – uiteraard – en hij pakt de plek van Vettel terug. Goede strategie van Red Bull, met een beetje dank aan Sergio Perez. "Yes!" roept de Nederlander.

Ricciardo

Ricciardo en Räikkönen doen eenstopper
Bottas is tegelijk met de drie leiders gestopt, Ricciardo en Räikkönen gaan veel langer door. Zij mikken op een eenstopper, Vettel zeker niet – voor Hamilton en Verstappen is het nog even afwachten. Räikkönen stopt na ronde 23 en krijgt softs, Ricciardo na 27 en krijgt ultrasofts.

Voorproefje
Terwijl de voorhoede zich koest houdt en kijkt hoe de banden het in deze fase gaan uithouden zien we op p9 een mooi gevecht tussen Gasly en Leclerc. De Sauber-rijder trekt aan het langste eind – volgend jaar zien de twee elkaar als het goed is in de frontlinie in een Red Bull en Ferrari.

Perez wordt gek
Bij Perez stijgt intussen elke ronde de frustratie. Hij is bij zijn stop achter de Williams van Sirotkin terechtgekomen en hij komt de Rus maar niet voorbij. "Dit is lachwekkend", aldus de Mexicaan. Uiteindelijk komt Perez tot een actie en lijkt hij de Williams voorbij, maar Sirotkin vecht zich terug. Dan slaan bij Perez de stoppen door en hij stuurt gewoon in op de Williams. Een bizarre actie van de Mexicaan, die in de openingsfase ook al zijn teamgenoot uit de race knalde. Karma doet zijn ding en geeft Perez een lekke achterband, maar de wedstrijdleiding geeft nog een drivethrough extra. Voor Sirotkin zijn de druiven zuur, hij wordt direct ook ingehaald door Hülkenberg.

Grosjean maakt het koplopers moeilijk
De mannen in het achterveld maken er een mooi onderling gevecht van, maar ze zorgen ook voor actie bij de koplopers. Grosjean vindt zijn eigen gevecht belangrijker dan de blauwe vlaggen, en gaat met Hamilton op zijn staart het gevecht aan met Sirotkin. Dit gevecht duurt enkele bochten, en Hamilton blijft er verstandig voorzichtig achter. Hierdoor dicht Verstappen echter ineens het gat en die spiekt of hij niet stiekem de leiding kan grijpen. Hamilton is echter door de wol geverfd en gooit snel het gat dicht. Als Grosjean daarna Verstappen ook nog ophoudt, slaat Hamilton als de wiedeweerga weer een gat naar de Nederlander. "Ze zijn gek", verzucht Hamilton. "Waar zijn ze in godsnaam mee bezig?" vraagt Verstappen zich af. Grosjean krijgt voor het negeren van de blauwe vlaggen vijf seconden tijdstraf.

Bottas

Bottas krijgt drukke slotfase

Met nog 15 ronden te gaan, lijkt Vettel de ultrasofts voldoende te hebben gespaard om met een eenstopper weg te komen. Bottas op p4 rijdt 6,5 seconde achter de Duitser en heeft even oude banden. Daar hoeft Vettel zich dus niet zo'n zorgen om te maken. Bottas heeft sowieso wel andere zorgen, want Räikkönen en Ricciardo, met beduidend jongere banden, zitten vlak achter de Mercedes. Daar blijven ze echter zitten. Want hoewel Bottas niet meer de snelste is, heeft hij de zaakjes wel onder controle.

Dat heeft ook Lewis Hamilton. Zijn leidende positie kwam geen enkel moment in gevaar. Op het circuit waar Ferrari dacht wat terug te kunnen doen, was zijn fantastische kwalificatieronde gisteren de voorbode voor een ijzersterke race. En dankzij Max Verstappen, die voor het eerst naar het podium mag in Singapore, loopt Hamilton weer tien punten uit op Vettel. De Duitser moet in de laatste zes races 40 punten moet goedmaken, te beginnen in Rusland over twee weken.

Heel ver achter de topzes, maar nog als enige niet op een ronde achterstand, eindigt Fernando Alonso als best of the rest als zevende. Sainz, Leclerc en Hülkenberg halen de laatste puntjes.

Hamilton had het zwaar
Hoewel Hamilton de race, op één momentje na, onder controle had, had hij het zwaar. "Het voelde als de langste race van mijn leven, ik ben blij dat hij voorbij is. De start was goed, in de middenfase had ik wat pech met het verkeer. Die mannen gingen alle kanten op, ze waren moeilijk te volgen en lieten mij niet voorbij. Max had wat meer geluk en toen werd het nog close ik. Toen had ik het hart wel even in mijn keel, maar toen ik ze voorbij was, kon ik snel weer wegrijden. Wat een dag en wat een weekend."

Verstappen tevreden
Max Verstappen had vooraf misschien gehoopt op een geniepige overwinning, maar die zat er vandaag niet in. "Het is jammer van de eerste ronde, daar misten we duidelijk topsnelheid. Maar daarna bracht een goede strategie ons terug naar de tweede plek. Ik reed mijn eigen race, we probeerden Lewis nog bij te halen, maar tweede was het maximaal haalbare."

Vettel kon niets uitrichten
Geen inlopen, maar nog meer achterstand voor Sebastian Vettel. "Overall waren we gewoon niet snel genoeg. Ook in de race hadden we niet de snelheid. We wilden vanaf het begin agressief zijn, maar dat betaalde zich niet uit. Op de andere band had ik niet het vertrouwen dat ik de race uit kon rijden, maar pitten was geen optie. Dus toen kon ik me alleen focussen op het thuisbrengen van de auto. Dat is gelukt, maar dit helpt niet in het titelgevecht. We waren kansloos vandaag, we hebben dit weekend niet alles uit ons pakket weten te halen."

Uitslag Grand Prix Singapore
1. Lewis Hamilton, 61 ronden
2. Max Verstappen, op 8.961
3. Sebastian Vettel, op 39.945
4. Valtteri Bottas, op 51.930
5. Kimi Räikkönen, op 53.001
6. Daniel Ricciardo, op 53.982
7. Fernando Alonso, op 1:43.011
8. Carlos Sainz, op 1 ronde
9. Carlos Sainz, op 1 ronde
10. Nico Hülkenberg, op 1 ronde

11. Marcus Ericsson, op 1 ronde
12. Stoffel Vandoorne, op 1 ronde
13. Pierre Gasly, op 1 ronde
14. Lance Stroll, op 1 ronde
15. Romain Grosjean, op 1 ronde
16. Sergio Perez, op 1 ronde
17. Brendon Hartley, op 1 ronde
18. Kevin Magnussen, op 2 ronden
19. Sergey Sirotkin, op 2 ronden

Esteban Ocon

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet