V8 Supercars

V8 Supercars: Triple Eight dominant in Sandown 500. Van Gisbergen behoudt leiding kampioenschap

Het team van Triple Eight was dominant in de Sandown 500. Als één van de weinige teams reed men niet in retrokleuren. Een geluksbrenger want de eerste wedstrijd van de Pirtek Endurance Cup leverde een drievoudige overwinning op voor het team van Roland Dane. De combinatie Scott McLaughlin/Alexandre Premat eindigde voor DJR Team Penske als vierde.

Winnaars
Grote winnaars van de Sandown 500. Jamie Whincup en Paul Dumbrell.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden/DJR Team Penske/Nissan/PR/Tickford

Triple Eight dominant in Sandown 500. Van Gisbergen leidt kampioenschap
Red Bull Team Holden begint duidelijk zijn stempel op het kampioenschap te drukken. Tijdens de Sandown 500 behaalde het team van Roland Dane een vijfde achtereenvolgende overwinning. De combinatie Jamie Whincup/Paul Dumbrell was gewoon dominant.


Holden Kwalificatie
Ook op het nat waren de Red Bull Holdens supersnel.

De grid werd afgelopen zaterdag bepaald door twee Sprint wedstrijden waarbij zowel de Endurance-coureur als de vaste rijder in actie kwamen. De pole ging verrassenderwijs naar de Erebus Holden van de combinatie David Reynolds/Luke Youlden terwijl Whincup/Dumbrell zich als tweede wisten te kwalificeren. Op een opdrogende baan miste Whincup de pole bij 0.23 secs. Vooral in de kwalificatiewedstrijd voor de co-rijders kwam de regen met bakken naar beneden en was er de nodige pitlane chaos. Het resulteerde in een nogal redelijk gevarieerde startgrid opstelling.

De combinatie Whincup/Dumbrell domineerde volledig en reed vrijwel de gehele 161 ronden tellende wedstrijd aan de leiding. De concurrentie vormde nimmer een bedreiging.

ErebusSaturday Pole voor Erebus op zaterdag.

Jamie Whincup: " Beter konden we het niet doen. Paul Dumbrell verrichtte fantastisch werk. Wij hielden het hoofd koel en bleven ons volledig concentreren. In het verleden glipt deze wedstrijd meermaals uit onze handen maar het was een prachtige cleane wedstrijd vandaag.

Vergeleken met de rest van startveld waren de ZB Commodores extreem snel en achter de schermen gebeurt er nogal het nodige met de ontwikkeling. In het bijzonder in de laatste drie maanden. Alle lof voor het team dat hier bijzonder veel werk heeft ingestoken."

De polesittende Erebus Commodore van de combinatie Reynolds/Youlden eindigde als vijfde op 6/10e achter Scott McLaughlin. De DJR Team Penske Ford Falcon eindigde op 25.1772 secs. achterstand als vierde op de winnende combinatie Whincup/Dumbrell.

2018 McLaughlin Race
Meer dan een vierde plek zat er voor McLaughlin/Premat niet in. 

Dumbrell nam direct de leiding terwijl Youlden erg langzaam wegkwam en werd zowel door Dean Canto als Alexandre Premat in de tang genomen. In de 18e ronde kwam de eerste deelnemers overigens al voor hun eerste stop naar binnen. In de 23e ronde kwam de safetycar voor de eerste maal de baan op waardoor het einde van de eerste pitstopcyclus ook eigenlijk versneld werd.

In de wedstrijdvolgorde veranderde eigenlijk weinig. Alleen Earl Bamber wist zich met de Triple Eight Commodore naar de zesde plek op te werken, maar had duidelijk nog aanpassingsmoeilijkheden. Omstreeks de 55/56e ronde ging met uitzondering van Dumbrell vrijwel iedereen naar binnen. De Triple Eight coureur dook één ronde later de pits in. Juist op dat moment moest de safetycar in actie komen omdat veteraan Jason Bright zich behoorlijk verremd had.

Pitstop Kelly
Rijderswissel bij Nissan. Volgend jaar weer gewoon Kelly Racing.


In principe betekende het dat de wedstrijd de eerst volgende 100 ronden definitief open lag voor de vaste rijders. De No 97 van SVG/Bamber won daardoor twee posities in de pitlane terwijl de DJR Team Penske Falcon iets meer brandstof tankte. De Triple Eight Commodores beschikten over duidelijk meer snelheid dan de concurrentie. SVG werd korte tijd door de DJR Team Penske Falcon van Fabian Coulthard opgehouden, maar die moest uiteindelijk in de 81e ronde zijn positie prijsgeven. In de 120e ronde ging SVG definitief aan zijn teamgenoot Craig Lowndes voorbij. Die bevond zich op dat moment op negen seconden achterstand op de leiders. Met nog 29 ronden te gaan maakte SVG zijn allerlaatste stop en bevond zich in tweede positie achter Jamie Whincup. Daarna veranderde er weinig meer in de volgorde. Met een zesde plek behaalden Scott Pye/Warren Luff in de Walkinshaw Andretti Autosport eveneens een goed resultaat.

McLauglin Premat
Pitstop efficientcy bij Penske Racing. McLaughlin en Premat wisselen van zitje.

Scott McLaughlin: "Om de Holdens te verslaan moesten we met onze set-up naar boven of naar beneden. Wij hebben dit weekend werkelijk van alles geprobeerd. Sommige dingen werkten, sommige niet. Gedurende het weekend wisten wij onszelf steeds te verbeteren maar we kwamen gewoon rechte lijn snelheid te kort. Gedurende zijn stints verrichtte Alex Premat fantastisch werk. Wij waren gewoon de besten van de rest. Ons doel was een Top 5 resultaat en een vierde plek was natuurlijk fantastisch. Nu gaan we naar Bathurst en daar kijk ik naar uit."


Chaz Mostert
Ook bij Tickford gebrek aan topsnelheid. Wel snel over één ronde, maar geen consistentie.

De Tickford Fords kwamen eveneens duidelijk snelheid te kort. Chaz Mostert: " Een zware dag niet het resultaat dat wij voor ogen hadden. Maar een 500 km wedstrijd heeft ons een duidelijk beeld verschaft van waaraan wij moeten werken. Over één ronde zijn we snel genoeg, maar het ontbreekt aan constante snelheid en dit heeft ons gewoon goede klasseringen gekost."De Nissan Altima van Simona de Silvestro/Alex Rullo was vanwege een motorisch probleem de enige uitvaller in de wedstrijd.

DJR Team Penske in opspraak
Gedurende het weekend was het team van DJR Team in opspraak geraakt omdat men niet de door de Supercarorganisatie verplichte versnellingsbakverhoudingen op The Bend in de vorige wedstrijd gebruikten. Het team had er overigens geen enkel voordeel bij. Maar niet conform reglement. Resultaat een boete van 30.000 AU$. Achteraf bleken de verhoudingen voor de nieuwe Mustang per ongeluk te zijn ingebouwd.

Simona de Silvestro niet naar T8
De onderhandelingen om Simona de Silvestro in 2019 als plaatsvervangster van Craig Lowndes bij Triple Eight in te zetten, zijn zo goed als vastgelopen.


Race Zondag
Whincup/Dumbrell op weg naar de eerste overwinning in de Pirtek Endurance Cup.

Uitslag
1 1 Red Bull Holden Racing Team J.Whincup/P.Dumbrell Holden Commodore ZB 161 ronden 03:17:28.6203
2 97 Red Bull Holden Racing Team S.Van Gisbergen/E.Bamber Holden Commodore ZB 161 ronden 03:17:35.4515
3 888 Autobarn Lowndes Racing C.Lowndes/S.Richards Holden Commodore ZB 161 ronden 03:17:36.8769
4 17 Shell V-Power Racing Team S.McLaughlin/A.Premat Ford Falcon FG/X 161 ronden  03:17:53.7975
5 9 Erebus Penrite Racing D.Reynolds/L.Youlden Holden Commodore ZB 161 ronden 03:17:54.3701
6 2 Mobil 1 Boost Mobile Racing S.Pye/W.Luff Holden Commodore ZB 161 ronden 03:18:02.8423
7 12 Shell V-Power Racing Team F.Coulthard/T.D'Alberto Ford Falcon FG/X 161 ronden 03:18:07.3546
8 15 Castrol Racing R.Kelly/G.Jacobson Nissan Altima 161 ronden  03:18:17.4368
9 33 Wilson Security Racing GRM G.Tander/C.Pither Holden Commodore ZB 161 ronden 03:18:20.4341
10 55 Supercheap Auto Racing C.Mostert/J.Moffat Ford Falcon FG/X 161 ronden  03:18:26.8033

Stand kampioenschap
1 Shane Van Gisbergen (Holden) 3054
2 Scott McLaughlin -55
3 Jamie Whincup (Holden) -338
4 Craig Lowndes (Holden) -567
5 David Reynolds (Holden) -619
6 Fabian Coulthard -940
7 Rick Kelly -956
8 Chaz Mostert -1006
9 Scott Pye (Holden) -1148
10 Tim Slade (Holden) -1195

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet