GT

GT4: Milan Dontje wint Europese titel na ongelooflijke finale, Nederlandse overwinningen Visser en Van der Ende op Nürburgring (lang)

180916 GT4 Dontje
Milan Dontje is samen met zijn Deense Phoenix-Audi-teamgenoot Nicolaj Møller-Madsen de nieuwe Europees GT4-kampioen

Twee Nederlandse overwinningen, een Nederlandse kampioen en een beslissing in de titelstrijd die zijn weerga niet kende: dat waren de ingrediënten van het zesde en laatste raceweekeinde van de GT4 European Series 2018 op de Nürburgring. Beitske Visser en haar Duitse teamgenoot Nico Menzel wonnen met de RN Vision-STS-BMW M4 GT4 de wedstrijd op zaterdag, Ricardo van der Ende en Finley Hutchinson reden hun Equipe Verschuur-McLaren naar de overwinning op zondag, met de beide teams respectievelijk op de tweede plaats op de andere dag. Bovendien was er op zondag een podiumplaats voor Bas Schouten, die samen met Gilles Magnus in de Selleslagh-Mercedes als derde eindigde. Daarnaast scoorde Jules Szymkowiak twee Pro-Am-klassezeges samen met de Duitser Markus Lungstrass in de Racing One-Audi, waarmee Lungstrass de Pro-Am-titel won.

De meeste aandacht ging echter uit naar de strijd om de Silver Cup-kampioenstitel, en die had niet dramatischer kunnen zijn. Eerst raakte het MDM-BMW-duo Max Koebolt en Simon Knap buiten eigen schuld de kansen kwijt, toen Koebolt in de eerste ronde van de slotrace geen kant meer op kon en de gestrande Alpine raakte. Toen leek de titel een prooi te worden voor het HHC-Ginetta-team met de Britten William Tregurtha en Stuart Middleton, maar die auto vatte vlam en viel uit. Daarmee waren het onze landgenoot Milan Dontje en de Deen Nikolaj Møller-Madsen, vijfde in de race, in de Phoenix Racing-Audi die met de titel aan de haal gingen. Ongelooflijk: de drie genoemde teams sloten het seizoen allemaal af met een totaal van 143 punten, maar een groter aantal overwinningen, drie voor de Audi tegen twee voor de Ginetta en één voor de BMW, besliste het pleit in het voordeel van het Nederlands-Deense Audi-duo.


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: GT4 European Series/Chris Schotanus


180916 GT4 Start R1
Voorlaatste racetstart van het seizoen

Race 1: Winst voor Visser/Menzel
De eerste race leverde de overwinning op voor Beitske Visser en Nico Menzel in de RN Vision-STS-BMW, die daarmee na hun eerdere succes van twee weken geleden op de Hungaroring voor het tweede weekeinde in successie op de hoogste trede van het podium stonden. Menzel legde op zijn thuiscircuit de basis voor het succes door gelijk bij de start door te stomen van de vierde naar de eerste plaats. Daarna reed Beitske Visser de overwinning naar huis. "We besloten om lang buiten te blijven voor de pitstop, want we lagen aan de leiding, dus er was geen aanleiding om veel te veranderen", verklaarde Visser na afloop van de wedstrijd. "Ik had tijdens mijn stint wel wat last van achterblijvers en in de slotfase zette Ricardo me flink onder druk, maar ik kon mijn positie vasthouden. Het is mooi om hier de thuisrace voor BMW te kunnen winnen." Voor Menzel was het toekijken in de slotfase lastig, zo gaf hij toe: "Mijn hartslag aan de pitmuur was bijna net zo hoog als tijdens het rijden, maar Beitske heeft het perfect gedaan!"

180916 GT4 Visser Menzel R1
Tweede opeenvolgende zege voor Beitske Visser en Nico Menzel

Achter het BMW-duo eindigden Ricardo van der Ende en Finlay Hutchinson met de Equipe Verschuur-McLaren op de tweede plaats na een goede opmars vanaf de zevende plek op de grid. Daarbij profiteeren Van der Ende en zijn Schotse teamgenoot tevens van een drive-through-penalty voor de CMR-Alpine van Gael Castellein Pierre-Alexandre Jean, omdat die niet zijn juiste gridpositie had ingenomen. Daarmee verspeelde het Alpine-duo, aanvankelijk tweede, alle podiumkansen. De laatste plek op het podium ging naar de True Racing-KTM X-Bow van Ferdinand Stuck en Reinhard Kofler. Laatstgenoemde zette in de slotfase Van der Ende nog flink onder druk, maar de Maasdijkse rijder kon zijn positie behouden. Daarachter woedde een verbeten strijd tussen twee titelkandidaten in de Silver Cup, Max Koebolt en Simon Knap in de MDM-BMW en William Treghurtha en Stuart Middleton in de HHC-Ginetta. Koebolt verdedigde voor wat hij waard was, maar moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Middleton, die daarmee in de kampioenschapsstand op gelijke hoogte kwam met het Nederlandse duo. "Altijd hetzelfde: wij rijden ons het licht uit de ogen en in de slotfase komen die jongens met die lichtere auto's er altijd voorbij, omdat ze gewoon veel minder bandenslijtage hebben", mopperde Koebolt. Ook Milan Dontje en Nicolaj Møller-Madsen, die met de Phoenix-Audi als achtste eindigden, hielden hun titelkansen intact, al hadden ze met tien punten achterstand op de BMW- en Ginetta-teams flink wat goed te maken. Succes was er voor Jules Szymkowiak, die samen met zijn Duitse teamgenoot Markus Lungstrass in de Racing One-Audi de Pro-Am-klasse won.

180916 GT4 R2 McLaren
Winst in race 2 voor Equipe Verschuur met Ricardo van der Ende/Finley Hutchinson

Race 2: Van der Ende/Hutchinson winnen, zinderende beslissing in titelstrijd
Met de teams van MDM en HCC ex-aequo aan de leiding in de Silver Cup-titelstrijd was de uitgangspositie voor de zondagsrace uiterst spannend. De BMW-rijders leken daarbij de beste kaarten te hebben, want na de diskwalificatie van de oorspronkelijk pole-winnende PROsport-Porsche startten Knap en Koebolt vanaf de achtste plaats, terwijl de Ginetta slechts 17e op de grid stond. Na de genoemde uitsluiting van de Porsche startte Van der Ende vanaf de pole met de Equipe Verschuur-McLaren, maar in de eerste bocht na de start ging het mis: Gabriele Piana in de nummer 111-RN Vision-STS-BMW tikte de Gael Castelli-Alpine in de rondte. Pierre-Alexandre Jean kwam tegen de racerichting in op de baan tot stilstand, waarop Max Koebolt in de MDM-BMW de aanrijding niet meer kon voorkomen. Een paar honderd meter later strandde Koebolt met een defecte radiateur, waarmee de kampioenschapskansen van het team vervlogen waren. Ook de Lechner-Mercedesen de V8 Racing-Camaro van Braams/Huisman vielen in de eerste ronde voortijdig uit. Er volgde een safety-car-fase van een kwartier om de ravage te kunnen opruimen.

180916 GT4 R2 Koebolt
Vroegtijdig einde voor Koebolt/Knap met de MDM-BMW en de Camaro van Braams/Huisman

Na het uitvallen van de MDM-BMW leek het HCC-Ginetta-team op weg naar de titel, maar bij de pitstop met rijderswissel kwam er al wat rook uit de achterzijde van de auto en na een ronde reed William Tregurtha de Ginetta brandend de pitstraat in. Daarmee waren ook voor dit team de titelkansen verkeken en hadden Milan Dontje en Nicolaj Møller-Madsen de beste papieren in handen. Inderdaad hadden die aan de vijfde plaats uiteindelijk genoeg om de kampioenstitel veilig te stellen. "Gewoon blijven rijden, daarmee hebben we het binnengehaald. Nu gaan we een feestje vieren", kondigde een dolblije Milan Dontje aan. "Bedenk wel dat onze drie overwinningen uiteindelijk beslissend zijn geweest", vulde zijn Deense teamgenoot aan.

1809816 GT4 R2 Dontje
Milan Dontje in de Audi had aan de vijfde plaats genoeg voor de titel, Bas Schouten in de geel/groene Selleslagh-Mercedes werd derde

De overwinning in de race ging naar Ricardo van der Ende en Finlay Hutchinson in de Equipe Verschuur-McLaren, voor Beitske Visser en Nico Menzel in de RN Vision-STS-BMW na een bijzonder sterk gereden inhaalrace van het BMW-duo vanaf de 14e plaats op de grid. Bas Schoten eindigde eveneens na een overtuigend optreden samen met zijn Belgische teamgenoot Gilles Magnus in de Selleslagh-Mercedes als derde, waarmee er voor het eerst dit seizoen in de GT4-serie drie Nederlanders op de eerste drie plaatsen eindigden. De winst in de Pro-Am-klasse was opnieuw voor de Limburger Jules Szymkowiak en de Duitser Markus Lungstrass in de Racing One-Audi.

180916 GT4 grid
Indrukwekkend veld voor het laatste GT4-raceweekeinde van het seizoen (Foto: SRO/Dirk Bogaerts)

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Patrick84 17 september 2018 00:19

    Wat een ongelooflijke finale! Ik zat op de tribune en heb alles dus ter plekke kunnen aanschouwen..... Maar zelfs de beste Hollywoodschrijver had dit scenario niet kunnen bedenken! Ongelooflijk

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet