NASCAR

NASCAR: Brad Keselowski wint uitgestelde Brickyard 400. Eerste NASCAR zege Penske op Indy

Vanwege de uitermate slechte weersomstandigheden in Indianapolis afgelopen weekend moesten zowel de Xfinity als de Cup-wedstrijd naar maandag verplaatst worden. Brad Keselowski bezorgde Team Penske haar eerste Cup-zege op de fameuze Speedway. Want die ontbrak nog op de erelijst van de vele NASCAR-overwinningen. Tevens betekende het de allereerste overwinning voor Ford sinds 1999 op de Brickyard.

Herstart Indy
Denny Hamlin ligt bij de laatste herstart op de Brickyard nog op kop. Keselowski ligt al op de loer.


Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

Brad Keselowski wint uitgestelde Brickyard 400. Eerste NASCAR zege Penske op Indy
In de geschiedenis van de Indy 500 is Team Penske het meeste dominante team, maar was er sinds het begin van de Brickyard 400 in 1994 nimmer in geslaagd om de Brickyard 400 te winnen. Het team van Roger Penske behaalde in de Indy 500 maar liefst 17 overwinningen. Vanwege zakelijke verplichtingen moest "The Captain" maandag helaas verstek laten gaan. Overigens is Team Penske het tweede team dat in de geschiedenis van de Speedway in hetzelfde seizoen zowel de Indy 500 als de Brickyard 400 wist te winnen. In 2010 won Dario Franchitti de Indy 500 en Jamie McMurray de Brickyard 400 voor het team van Chip Ganassi.

Met nog minder dan twee ronden te gaan ging Brad Keselowski aan de JGR Toyota van Denny Hamlin voorbij en bezorgde het team haar allereerste Cup-overwinning op de Speedway. Een cruciale strategische beslissing van Keselowski's crewchief Paul Wolf leverde uiteindelijk de overwinning op. In de 140e ronde had Keselowski een voorsprong van ruim 2.426 sec. op de HMS Chevrolet van Jimmie Johnson. In de 143e ronde haalde Wolfe Keselowski voor zijn allerlaatste stop met vier verse Goodyears naar binnen. Denny Hamlin in de JGR Toyota nam de leiding over.


Penske overwinning Fraaie zege voor Brad Keselowski op de Brickyard. De eerste voor Team Penske in de MENS Cup op Indy.

Eén ronde later moest er vanwege brokstukken geneutraliseerd worden en Denny Hamlin, Kevin Harvick, Clint Bowyer en Erik Jones besloten om niet meer naar binnen te komen.

In de 155e ronde moest er voor een crash tussen Landon Cassill en Jeffrey Earnhardt opnieuw geneutraliseerd worden. Het speelde Wolfe en Keselowski volledig in de kaart. Voor de allerlaatste herstart doken Blaney, Suarez, Logano en Johnson nog naar binnen. Bij de laatste herstart bevond Brad zich nog achter Bowyer en Hamlin.

Brad Keselowski: "Mijn crewchief nam een fantastische beslissing. Wij beschikten zeker niet over de meest dominante auto, maar iedereen in het team deed het fantastisch en ik hoefde alleen mijn werk te doen."

Kyle Busch kampioen
Mooi succes voor Toyota. Kyle Busch schreef het reguliere kampioenschap op zijn naam.

De Penske-coureur bleef aan de bumper van Hamlin's Fedex Toyota kleven. In de 158e ronde bevond Keselowski zich op 0.116 sec. achterstand. Hamlin wist nog even de leiding te behouden en reed in Turn 3 naast Keselowski. In Turn 4 ging Keselowski op verse Goodyears definitief aan Hamlin voorbij evenals diens teamgenoot Erik Jones. Met een voorsprong van 0.904 sec. kwam Jones net iets tekort.
Denny Hamlin was zwaar teleurgesteld: "Al die late neutralisaties gaven de mensen met vers rubber de kans om terug te komen, waardoor Keselowski ons kon verslaan. Op dit moment kunnen de Play-offs mij weinig schelen. Het enige dat mij interesseert is dat ik deze wedstrijd niet gewonnen heb. Die stond hoog op mijn lijstje. Mijn team gaf mij een auto die hiertoe vandaag in staat was. Het team deed het uitstekend in de pitlane, de strategie was goed, een snelle auto. De neutralisaties waren "killing" en gaven anderen de kans om de aansluiting te vinden," aldus de verliezer.
Kyle Busch eindigde als achtste en mocht zich kampioen van het reguliere kampioenschap noemen. Kyle Busch: "Het zat er vandaag niet in. Wenste dat we sneller waren geweest. Maar in het totaalplaatje was het gewoon een goede dag, zeker omdat we met wat bonuspunten volgend weekend naar mijn thuiscircuit in Las Vegas gaan." Eerder in de wedstrijd kreeg Busch nog een "drive-through" wegens het overschrijden van de witte lijn in de pitlane aan zijn broek.

Bij Martin Truex Jr. brak er een rotor af. Oorspronkelijk dacht Martin aan een lekke band, maar hij wist zijn auto nog onder controle te houden. Zowel Jimmie Johnson als Alex Bowman mochten van geluk spreken dat zij net als winnaar Keselowski nog een plek in de play-offs wisten te veroveren. Want die was hiervan al verzekerd. Evenals 14 andere rijders. De uitslag viel in hun voordeel uit. Bowman was in de 67e ronde zelfs nog bij een crash met A.J. Allmendinger betrokken. Clint Bowyer en Matt Kenseth wonnen ieder een wedstrijdsegment.

Keselowki bricks Keselowski en zijn crew kussen de "Bricks" Dochter vindt het maar niks.

Uitslag
1. Brad Keselowski Ford 160 ronden
2. Erik Jones Toyota 160 ronden
3. Denny Hamlin Toyota 160 ronden
4. Kevin Harvick Ford 160 ronden
5. Clint Bowyer Ford 160 ronden
6. Kurt Busch Ford 160 ronden
7. Jamie McMurray Chevrolet 160 ronden
8. Kyle Busch Toyota 160 ronden
9. Paul Menard Ford 160 ronden
10. Ryan Newman Chevrolet 160 ronden

Top 16 playoffs
De Top 16 voor de playoffs.

Playoff coureurs
1. Kyle Busch: 2,050 punten
2. Kevin Harvick: 2,050 punten
3. Martin Truex Jr.: 2,035 punten
4. Brad Keselowski: 2,019 punten
5. Clint Bowyer: 2,015 punten
6. Joey Logano: 2014 punten
7. Kurt Busch: 2,014 punten
8. Chase Elliott: 2,008 punten
9. Ryan Blaney: 2,007 punten
10. Erik Jones: 2,005 punten
11. Austin Dillon: 2,005 punten
12. Kyle Larson: 2,005 punten
13. Denny Hamlin: 2,003 punten
14. Aric Almirola: 2,001 punten
15. Jimmie Johnson: 2,000 punten
16. Alex Bowman: 2,000 punten

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet