Sportscars

Sportscars: Winst Tequila Patrón-ESM, podiumplaats Bleekemolen in turbulente IMSA-race

180910 IMSA race ESM
De ESM-Nissan reed naar winst op Laguna Seca

Het Tequila Patrón-ESM-team heeft de voorlaatste race van het seizoen in het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship gewonnen. Op het circuit van Laguna Seca zegevierden Pipo Derani en Johannes van Overbeek met de Nissan-DPi in de race over twee uren en 40 minuten. Renger van der Zande en Jordan Taylor konden met de Konica Minolta-WTR-Cadillac DPi niet profiteren van hun pole-position: een probleem met de versnellingsbak zorgde al na 18 ronden voor de uitval. Het BMW-team RLL behaalde in de GTLM-klasse de tweede opeenvolgende IMSA-overwinning met rijders Alexander Sims en Connor de Philippi. In de GTD-klasse wonnen Katherine Legge en Alvaro Parente in de Meyer-Shank Racing-Acura NSX, Jeroen Bleekemolen en Ben Keating eindigden met de Riley-Mercedes-AMG GT3 op de derde plaats.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA



De race begon turbulent met een aanrijding tussen João Barbosa in de nummer 5-Action Express-Cadillac DPi en Misha Goikhberg in de nummer 99-JDC-Miller-Oreca, waarbij ook Dirk Müller in de nummer 67-Ford GT en Nick Tandy in de nummer 911-Porsche betrokken raakten. De Cadillac DPi, de Ford en de Porsche vielen uit, een lot dat dus ook Renger van der Zande en Jordan Taylor in de WTR-Cadillac beschoren was. Van der Zande, vorig jaar nog glorieus winnaar op Laguna Seca na een spectaculaire en spraakmakende inhaalmanoeuvre, kwam nu zelfs niet eens aan rijden toe. "Dit is echt enorm balen", sprak hij. "We hadden het hele weekeinde de snelste auto. Bij de start gebeurde er al van alles en we haden de kans om vandaag te winnen, wat voor het kampioenschap heel goed zou zijn geweest. Maar het is een technische sport, we verliezen hier vandaag met elkaar, dus niemand krijgt de schuld. We moeten nagaan wat het probleem was en gaan dan verder naar de laatste race van het seizoen."

Teleurstelling was er ook in het Mazda-kamp, waar Harry Tincknell na een sterke slotstint op weg leek naar de al zo lang verwachte eerste overwinning. Een goed halfuur voor het einde was er echter contact tussen Tincknell en Gustavo Yacaman in de PR1-Mathiasen Motorsports-Oreca, waarop Tincknell in de rondte ging en uiteindelijk als vierde eindigde. Dat maakte voor Pipo Derani in de Tequila Patrón-ESM-Nissan de weg naar de overwinning vrij. De CORE-Oreca van Colin Braun en Jon Bennett eindigde op de tweede plaats, een positie die Braun kon overnemen na schade aan de rechter achterwielophanging van de nummer 7-Acura als gevolg van een aanrijding. De andere Penske-Acura met Juan Pablo Montoya en Dane Cameron werd als derde geklasseerd.

180910 IMSA race BMW
Tweede opeenvolgende zege voor het BMW-duo Sims/de Philippi

Brandstofverbruik was bepalend in de strijd om de overwinning in de GTLM-klasse. Connor de Philippi wist een slotstint van 53 ronden uit een volle tank brandstof te persen en zorgde daarmee voor de tweede opeenvolgende zege voor hemzelf en BMW-teamgenoot Alexander Sims na het eerdere succes op Virginia Raceway. Aan de finish had de Amerikaan een voorsprong van 2,488 seconden op Laurens Vanthoor in de nummer 912-Porsche, die hij deelde met Earl Bamber. Antonio García en Jan Magnussen eindigden met de nummer 3-Corvette op de derde plaats en vergrootten daarmee hun voorsprong als leiders in de tussenstand van het kampioenschap, omdat de nummer 67-Ford van Richard Westbrook en Ryan Briscoe uitviel vanwege een gebroken rechter voorwiel na een aanrijding met de pole-winnende nummer 4-Corvette van Oliver Gavin en Tommy Milner. Eerder was de nummer 66-Ford van Dirk Müller en Joey Hand al geëlimineerd in de genoemde startcrash.

180910 IMSA-race GTD
Katherine Legge (l.) en Alvaro Parente, met teambaas Michael Shank in het midden

De GTD-klasse was de enige divisie waarin de auto die vanaf de pole-position vertrok ook de racewinst behaalde. Katherine Legge en Alvaro Parente zorgden voor de tweede overwinning van het seizoen voor de nummer 86-Meyer-Shank Racing-Acura NSX. De tweede plaats was voor Jörg Bergmeister en Patrick Lindsey in de Park Place-Porsche, Jeroen Bleekemolen en Ben Keating eindigden in de Riley-Mercedes-AMG GT3 als derde. "Prima race gehad, het was spannend. We hebben veel gevechten gehad, uiteindelijk zijn we heel tevreden met de derde plek. We hadden al diverse keren kansen op podiumplaatsen dit jaar, maar het lukte vaak niet omdat we eraf gereden werden. We zijn dus blij met eindelijk weer een podium. De bandenslijtage was heel hoog, maar qua strategie hebben we alles goed gedaan. De Acura was te snel voor ons, maar voor de rest heb ik leuke gevechten gehad met de oude garde: Parente, Bergmeister, Sellers. Een leuk groepje, ik heb ervan genoten. Nu op naar de volgende, Petit Le Mans. Daar moet de auto het iets beter kunnen doen dan op deze 'low grip track'. Ik heb er zin in!"

180909 IMSA Laguna Seca uitslag race

180910 IMSA race Riley
Jeroen Bleekemolen en Ben Keating werden met de Riley-Mercedes derde

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet