24H Series

24H Series: Herberth Motorsport wint opnieuw in Barcelona na sterke comeback

Finish Herberth Motorsport

De Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#911, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Matt Campbell / Alfred Renauer) heeft de 20e editie van de 24H Barcelona gewonnen en daarmee de tweede algehele overwinning in de 24H Series powered by Hankook 2018 behaald. Daniel Allemann reed de Porsche met het startnummer 911 na 677 ronden op het 4,655 kilometer lange Circuit de Barcelona Catalunya als winnaar over de finish. Dat was tevens het grootste aantal afgelegde ronden tijdens het evenement sinds de herstart in het jaar 2011.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: 24H Series


Start picture


Na 24 uren racen in Noord-Spanje bedroeg het verschil tussen de winnende Porsche en de als tweede geklasseerde Bohemia Energy racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Jiří Písařík / Josef Kral / Matteo Malucelli) slechts drie minuten. Bij het aanbreken van de nacht had de Ferrari van het Tsjechische team een comfortabele voorsprong opgebouwd en uiteindelijk reed de auto met 377 tegen 208 ronden ook veel langer aan de leiding dan de uiteindelijke winnaar, maar een korte code-60-neutralisatie kort voor zonsopkomst en remproblemen stonden de zege in de weg. Door de tijd die het Ferrari-team in de pits verloor kon Herberth Motorsport de leiding overnemen, ondanks dat het team slechts als negende gestart was.

  1 GT Scuderia Praha

"Het is geweldig om deze race opnieuw te winnen, voor de tweede keer na 2016. Hopelijk volgend jaar nog een keer", zei Alfred Renauer tegen Andrew Marriott van radiolemans.com. "Het was erg zwaar. In de eerste helft van de race lagen we een ronde achter, het was lastig om dat goed te maken, maar we zijn erg blij met dit succes!"
De ROFGO Racing-Mercedes-AMG GT3 (#31, Roald Goethe / Stuart Hall / Daniel Brown / Thomas Jaeger) was een andere deelnemer uit de A6-Pro-klasse die het algehele veld aanvoerde en volop kansen leek te hebben op een plaats op het algehele podium. Met nog een uur te gaan echter duikelde het Britse team uit de top tien als gevolg van pech waardoor de IDEC SPORT RACING-Mercedes-AMG GT3 (#17, Patrice Lafargue / Marvin Klein / Dimitri Enjalbert) in de slotfase nog kon opklimmen naar de top drie.

Ondanks tijdverlies als gevolg van een probleem met de remmen in de tankzone behaalde de PROsport Performance-Mercedes-AMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster / Adam Christodoulou) in Barcelona de derde opeenvolgende A6-Am-klassezege en houdt daarmee met alleen nog de race op Spa-Francorchamps van komende maand te gaan de titelkansen in het Europees Kampioenschap in stand. Met een gebroken voorsplitter haalde de Mercedes-AMG GT3 van het regerend GT-kampioensteam Hofor-Racing-Mercedes-AMG GT3 (#1 Michael Kroll / Chantal Prinz / Roland Eggimann / Kenneth Heyer / Christiaan Frankenhout) desondanks als vijfde algemeen de eindstreep, direct gevolgd door de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS (#34, Johannes Dr. Kirchhoff / Gustav Edelhoff / Elmar Grimm / Ingo Vogler / Max Edelhoff). Deze twee teams completeren daarmee ook het A6-Am-podium, terwijl de andere Car Collection Motorsport-Audi (#33, Ali Çapan / Stefan Aust / Alex Autumn / Isaac Tutumlu Lopez / Ivan Pareras) na een sterke comeback de laatste plaats in de top tien van het algemeen klassement bezette.

Twee SPX-auto's eindigden in Barcelona in de top tien algemeen, direct achter de als zevende geklasseerde Swiss Team-Mercedes-AMG GT3 (#15, Joël Camathias / Mauro Calamia / Christoph Lenz / Roberto Pampanini). Na een strijd gedurende vrijwel de volledige race ging de winst in de klasse naar de Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#10, Harald Schlotter / Marcus Påverud / Anthony Lambert / Morgan Haber), voor de True-Racing-KTM X-BOW (#116, Reinhard Kofler / Laura Kraihamer / Naomi Schiff / Eike Angermayr / Klaus Angerhofer). Het Lamborghini-team werd daarmee de zesde verschillende SPX-klassewinnaar in de 24H SERIES powered by Hankook van dit jaar. De tweede True Racing-auto (#117, Hubert Trunkenpolz / Sehdi Sarmini / Artur Chwist / Gerald Kiska / Reinhard Kofler) behaalde de laatste podiumplaats in de SPX-klasse.

De Porsche Lorient Racing-Porsche 991-I Cup (#64, Pascal Gibon / Lionel Amrouche / Frédéric Ancel) won in Barcelona de 991-klasse, de eerste winst voor de auto sinds de Hankook 12H IMOLA in juli van dit jaar. De zusterauto met het nummer 65 (Jean-François Demorge / Alain Demorge / Gilles Blasco / Mathieu Pontais) eindigde als tweede in de klasse.
Ondanks tijdverlies van meer dan een uur als gevolg van reparatie van een defect aan de versnellingsbak completeerde QSR Racingschool (#94, Rodrigue Gillion / John Mauro / Gavin Pickering / Jim Briody / Ricky Coomber) het podium in de klasse, nadat EBIMOTORS (#73, Lino Curti / Carlo Curti / Marco Frezza / Federico Curti), dat lange tijd aan de leiding had gereden, en de leiders in de kampioenschapsstand van de 991-klasse, IDEC SPORT RACING (#75, David Abramczyk / Stephane Adler / Romain Vozniak / Christophe Cresp / Frank Mechaly) beide niet de finish haalden.

De winst in de GT4-klasse ging naar de NM Racing Team-Ginetta G55 GT4 (#215, Nikolay Dmitriev / Maxime Guillemat / Lluc Ibáñez / Max Llobet / Xavier Lloveras), voor Nova Race (#227, Luca Magnoni / Matteo Cressoni / Enrico Garbelli / Henri Kauppi), eveneens met een Ginetta. Het is de tweede overwinning in de 24H SERIES voor het Spaanse team op eigen terrein na de algehele overwinning tijdens de Hankook 24H BARCELONA van vorig jaar. De QSR Racingschool Mercedes-AMG GT4 (#254, Mario Timmers / Bert Redant / Michiel Verhaeren / Jimmy de Breucker / Hubert Haupt) completeert het podium in de klasse en vergroot daarmee voorafgaand aan de beslissende race in Spa de voorsprong in leidende positie van de GT4-kampioenschapsstand.

  Podium Overall TCE


Gutierrez behaalt 20 jaar na eerste overwinning klassezege in Barcelona

De CUPRA Racing – MONLAU COMPETICION CUPRA TCR (#108, Alba Cano Ramirez / Laia Sanz / Francesc Gutierrez Agüi / Jordi Gené ) behaalde voor eigen publiek een populaire overwinning in de TCE-divisie met een totaal van 621 ronden op het 4,655 kilometer lange Circuit de Barcelona Catalunya. Het paste goed dat Gutierrez' eerste klassezege bij de Hankook 24H BARCELONA sinds 2014 ook precies twintig jaar komt nadat de Spanjaard in 1998 de eerste van zijn in totaal twee algehele overwinningen bij het evenement behaalde.

"Het was een zeer zware race, maar uiteindelijk staan we nu hier met de CUPRA, het gehele MONLAU COMPETICTION-team en iedereen die dit mogelijk gemaakt heeft", zei Francesc Gutierrez Agüi tegen Andrew Marriott van Radiolemans.com. "In 24 uren zijn er zoveel dingen die kunnen gebeuren, in het bijzonder met de GT-auto's die hier ook racen. Daarom is het heel speciaal om hier te mogen staan. Ik hoop volgend jaar er ook weer bij te kunnen zijn." Het succes betekent tevens de tweede klassezege voor de 13-voudige trial-wereldkampioene bij de dames, Laia Sanz.
De Baporo Motorsport-Audi RS3 LMS (#133, Alberto Vescovi / Roberto Ferri / Jaime Font Casas) bezette de tweede plaats van het TCE-podium naast de Spaanse landgenoten van MONLAU COMPETICION. De Red Camel-Jordans.nl-SEAT Leon TCR (#303, Ivo Breukers / Monny Krant / Henry Littig / Bert de Heus / Rik Breukers) completeerde de top drie in de TCE-divisie.
  1 TCE MONLAU COMPETICION

De NKPP Racing by Bas Koeten Racing-CUPRA TCR (#175, Gijs Bessem / Harry Hilders / Jan Sorensen / Kristian Jepsen) was in de strijd om de TCE-zege, maar een gebroken voorwielophanging zorgde ervoor dat de klassewinnaars van Imola uiteindelijk als zesde eindigden. Nogal ongewoon was de uitval van de tweede Bas Koeten Racing-auto, de Kawasaki Racing-CUPRA (#155, Joachim Bölting / JM Littman / Jean-Laurent Navarro / Pierre-Arnaud Navarro), als gevolg van een motordefect.

De CWS Engineering Ginetta G55 (#178, Colin White / James May / Paul May / Steven Wells) sloot een turbulent weekeinde af met winst in de SP3-klasse ondanks aanhoudende problemen met de aandrijfassen.




In de beginfase leek de overwinning naar de zusterauto met het startnummer 278 (Michael Jensen / Nick Adcock / Adam Hayes / Matthew Nicoll-Jones / Finlay Hutchison ) te gaan, maar voor dit team eindigde de race op dramatische wijze na slechts 40 ronden toen de Ginetta op de baan vlam vatte. Daarmee ging de tweede plaats naar de Munckhof Racing-BMW M4 (#259, Eric van den Munckhof / Marcel van Berlo / Ted van Vliet / Marco Poland), die in de eerste uren comfortabel de klasse aanvoerde, totdat de motor het kort voor middernacht begaf.
  Impression16


De Hofor Racing powered by Bonk Motorsport BMW M235i Racing Cup (#131, Martin Kroll / Michael Schrey / Michael Fischer / Bernd Küpper / Gustav Engljaehringer) behaalde zijn vijfde opeenvolgende klassezege van het seizoen, hoewel het team vanwege een motordefect niet op eigen kracht de finish haalde. Datzelfde gold voor de Synchro Motorsport-Honda FK8 Civic Type-R (#76, Alyn James / Daniel Wheeler / Andrew Hack), die weliswaar tweede in de A3-klasse werd, maar op een spectaculaire manier uitviel toen Andrew Hack aan de achterkant van het circuit na contact met de EBIMOTORS-Porsche meerdere malen over de kop ging.

De laatste ronde van het Europees Kampioenschap in de 24H Series powered by Hankook wordt op 12-13 oktober verreden op Spa-Francorchamps. Dit is echter niet het laatste Creventic-evenement van het seizoen, want het Championship of the Continents wordt van 16-18 november op het Circuit of the Americas in Austin, Texas afgesloten. Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com

  Podium Overall GT


UITSLAG 24H Barcelona

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet